کد خبر: ۳۷۴۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی کشورهای عربی با هدایت اتحادیه عرب و قدرتهای غربی که اخیرا ائتلاف ضدسوری را تشکیل داده اند، در نظر داشتند شب گذشته قطعنامه ای را علیه این کشور به تصویب برسانند که با وجود امتیازدهی فراوان به چین و روسیه در نهایت به هدف موردنظر خود نرسیدند.

بنابر اعلام منابع آگاه ائتلاف ضد سوری برای همراه کردن روسیه و چین در پیش نویس این قطعنامه استفاده از گزینه نظامی، تحریمهای جدید، ممنوعیت تسلیحاتی و یا تغییر رژیم را مطرح نکرده بودند. البته در این طرح از "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه خواسته شد بود که اختیارات خود را به معاون خود (فاروق الشرع) واگذار کند.

مقامات روسیه پیش از آغاز نشست نیز برعدم همراهی خود با هرگونه قطعنامه ضدسوری تاکید ورزیده بودند و موضع چین نیز دقیقا در همین راستا قرار داشت.

از سوی دیگر درنشست اخیر شورای امنیت درنیویورک"هیلاری کلینتون" وزیرخارجه آمریکا،"ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگیس و"آلن ژوپه" وزیرخارجه فرانسه حضور داشتند تا با فشار بیشتر بر روسیه و چین مقدمات با صدور  قطعنامه بین المللی در محکومیت دمشق را فراهم کنند.
 
 
اما در ابتدای نشست شب گذشته "حمد بن جاسم" نخست وزیر و وزیرخارجه قطر پس از اظهارات ابتدایی رئیس جلسه که نماینده آفریقای جنوبی بود شروع سخنرانی کرد. وی در یک سخنرانی طولانی و خسته کننده به بر شمردن فعالیتهای اتحادیه عرب در سوریه پرداخت. پس از این سخنرانی "نبیل العربی"دبیرکل اتحادیه عرب نیز سخنرانی کرد. اما در نهایت با مخالفت صریح چین و روسیه با هرگونه اعمال قدرت در تغییر نظام سوریه پیش نویس طراحی شده از سوی اتحادیه عرب و قدرتهای غربی به جایی نرسید و تصویب نشد.
 
بر این اساس، العربی و شیخ حمد که در معیت وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه با امید فراوان به نشست اخیر شورای امنیت آمده بودند، این نشست را دستان خالی ترک گفتند.
 
در همین حال ویلیام هیگ وزیرخارجه انگلیس تاکید کرد: در صورت ناکامی در تصویب قطعنامه علیه سوریه بار دیگر در این زمینه تلاش خواهیم کرد.
 
از سوی دیگر، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد در صورت عدم تحرک جدی شورای امنیت، خشونتها در سوریه از کنترل خارج می شود.
 
"بشار الجعفری" نماینده سوریه در شورای امنیت نیز در اظهاراتی برخی کشورهای عربی را (بدون اسم بردن از آنها) به تلاش در جهت تضعیف موقعیت سوریه و بحرانی ترکردن شرایط این کشور متهم کرد.
 
به هر حال نشست چند ساعته شب گذشته در نیویورک با توجه به مخالفت روسیه بدون به رای نهادن پیش نویس قطعنامه ضدسوری که از سوی مغرب پیشنهاد شده بود، پایان یافت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها