کد خبر: ۳۷۴۶۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۱۲ بهمن ۱۳۹۰
به دنبال استفاده از مهمات رادیواکتیو توسط امریکا و ناتو در بسیاری از کشورهای جهان، یک نسل کشی آرام در حال به وقوع پیوستن است.
پرس تی وی، گزارشی جدید نشان می‌دهد نیروهای امریکایی از مهماتی که از اورانیوم ضعیف شده ساخته شده است در افغانستان استفاده کرده‌اند و این امر موارد زیادی از ابتلا به سرطان و ناهنجاری‌های مادرزادی را در پی داشته است.

چندین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل استفاده از اروانیوم ضعیف شده را علیه انسان‌ها در جریان درگیری‌های نظامی ممنوع کرده‌اند.

با وجود این امریکا از جنگ‌افزارهای مجهز به اورانیوم ضعیف‌شده علیه انسا‌ن‌ها استفاده کرده است؛ از جمله: استفاده از ۳۴۰ تن اورانیوم ضعیف شده در جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، استفاده از اورانیوم ضعیف شده در تمام موشک‌های به کار رفته در جریان جنگ بالکان، استفاده از دست کم ۱۰۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده در جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ و ۲۴۰۰ تن در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳.

اورانیوم ضعیف شده، رادیواکتیو است و برای انسان‌ها به شدت ضرر دارد و ماده‌ای ویرانگر محسوب می‌شود. این در حالی است که ۱ کیلوگرم اورانیوم ضعیف شده برای این که تبدیل به نیم کیلوگرم شود، ۴.۵ میلیارد سال زمان می‌‍ برد و این بدین معنی است که امریکا بعضی از کشورهای جهان را تقریبا برای همیشه آلوده کرده است.

شبکه پرس تی‌وی با محمد داود میرکی، نویسنده و سیاستمدار ساکن شیکاگو در مورد میزان فوق العاده و هشداردهنده ناهنجاری‌ مادرزادی در میان کودکان و افزایش سرطان بعضی از مردم افغانستان و دیگر ملت‌های جهان مصاحبه‌ای را ترتیب داده است که متن آن در زیر می‌آید:

پرس تی‌وی: این برنامه درباره استفاده از اورانیوم ضعیف شده مخصوصا در افغانستان و دیگر نقاط جهان است. شما در یکی از مقاله‌های خود گفته‌اید که افغانستان تبدیل به فاجعه‌ای شده است که قابل توصیف نیست و تصاویری از کودکانی ارسال کردید که با نقص عضو متولد شده‌اند.

ما نمی‌توانیم تمام این تصاویر را نشان دهیم چرا که بسیار بهت آور هستند. به ما در مورد تحقیق خود و البته استفاده از اورانیوم ضعیف شده در افغانستان به دست نیروهای امریکایی بگویید.

میرکی: من مایلم به این نکته اشاره کنم که زمانی که بمباران ۲۰۰۱ افغانستان رخ داد، همه نگران این بودند شرایط و بیماری‌های غیرعادی مانند آن چه در جنگ عراق در دهه ۹۰ میلادی شایع شد، در افغانستان هم بروز یابد. و در اولین هفته‌های بمباران بسیاری از مردم بدون این که هیچ گونه بیماری جسمی داشته باشند، مردند. در واقع، بخش زیادی از جمعیت افغانستان بدون این که بیماری جسمی داشته باشند در شرق این کشور جان خود را از دست دادند.

گروهی از محققان به افغانستان آمدند و نمونه‌های ادرار را در این کشور جمع آوری کرده و بعد از آزمایش آن‌ها به وجود ایزوتوپ‌های اورانیوم در ادرار قربانیان افغان پی بردند؛ به طوری که میزان آن ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ درصد بیشتر از میزان قابل قبول بود. میزان قابل قبول ایزوتوپ اورانیوم ده نانوگرم است.

متعاقبا، در بسیاری از روستاهایی که مردم پشتون در آن سکونت دارند، مردم در شرایط جسمانی غیرعادی قرار گرفتند: ضایعات پوستی، مرگ‌های ناگهانی، سقط جنین بی اختیار در میان خانم‌ها و همچنین ناهنجاری‌های جسمی و سرطان‌های چندگانه در یک شخص که با معیارهای آماری در تضاد بود.

این موضوع به خودی خود و همچنین بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داد که ایزوتوپ ۲۳۶ اورانیوم وجود داشته است که این ایزوتوپ ساخت انسان است. شما نمی‌توانید این ایزوتوپ را در طبیعت پیدا کنید و این تنها از طریق فرآیند تبدیل در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود و این نشان می‌دهد که این ایزوتوپ از سلاح‌ها و جنگ افزارها حاصل شده است و نه از طبیعت.

علاوه بر این، یکی از قربانیانی که میزان ایزوتوپ در ادرار وی ۲۰۰۰ بود، ۲۷ نفر از اعضای خانواده خود را از دست داده بود؛ وی در دود برخواسته از سلاح‌ها تلاش کرد اعضای خانواده و بقایای اجساد آن‌ها را پیدا کند و به همین دلیل دود زیادی را در آن زمان استنشاق کرد.

ما در ابتدا گمان کردیم که در آزمایش‌های خود در مرکز تحقیقاتی درمانی اورانیوم دچار اشتباه شده‌ایم و آن‌ها دوباره دست به آزمایش زدند و سپس ما متوجه شدیم که برآورد اولیه صحیح بوده است.

پرس تی‌وی: پس شما مدارکی در دست دارید که نشان می‌دهد اورانیوم ضعیف شده مورد استفاده قرار گرفته و تبعات مرگباری در پی داشته است. و نه تنها مرگبار، بلکه عواقبی که چندین نسل در خانواده‌ها باقی می‌ماند.

شما با توجه به این مدارکی که در دست دارید چه کاری انجام داده‌اید؟ به عنوان مثال در این رابطه به دولت امریکا یا افغانستان اطلاع رسانی کرده‌اید؟

میرکی: بله. ما این گزارش‌ها را سه سال پیش به وزارت امور خارجه امریکا و مقامات این کشور تسلیم کردیم و متاسفانه در عمل حمایتی نشد. این امر در مورد دولت افغانستان نیز صادق است، چرا که این رژیم کنترلی بر امور ندارد و رژیمی گماشته است.

من حتی شش ماه پیش این مدارک را برای حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان بردم و دو ساعت و نیم با وی صحبت کردم. وی با پی بردن به این تحلیل‌های آماری و دیدن این تصاویر بهت زده شد و قول داد که به این موضوع رسیدگی کند. دو هفته بعد از آن، در نشست شورای ملی امنیت افغانستان حتی با بحث در این باره مخالفت شد چرا که همه آن‌ها از جانب خارجی‌ها به کار گماشته شده‌اند و پول و غذای خود را از امریکا و به اصطلاح جامعه جهانی دریافت می‌کنند.

این تراژدی باید کاملا درک شود. ۴.۵ میلیارد سال نیاز است تا اورانیوم ۲۳۸ به نصف کاهش پیدا کند. یعنی تا زمانی که کره زمین وجود دارد، مردم افغانستان و عراق بر اثر این فاجعه خواهند مرد. در هر جایی که این سلاح‌ها به کار رفته‌اند، مانند افغانستان، عراق و یوگسلاوی، می‌بینید که مردم بر اثر سرطان و دیگر بیماری‌های غیرمعمول جان خود را از دست داده‌اند.

ما در سال ۲۰۰۴ این مدارک را به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در ژاپن ارائه دادیم و در این دادگاه علیه جرج دبلیو بوش به طور غیابی حکم صادر شد. بوش در ۱۳ مورد جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی به صورت غیابی گناهکار شناخته شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها