کد خبر: ۳۷۳۶۲
زمان انتشار: ۱۸:۴۲     ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
چرا رئیس هیئت مدیره خانه سینما بیانیه را امضا نکرد؟
موج تکذیب امضاهای بیانیه موسوم به حمایت دو هزار نفری از عدم انحلال خانه سینما ادامه دارد، ضمن اینکه در میان اسامی که در بیانیه ذکر شده، نام افرادی دیده می‌شود که در خارج از کشور به سرمی‌برند و اطلاعی از امضای بیانیه ندارند.

فارس، بیانیه‌ای در سایت‌ها منتشر شد که در تیتر آن به تعداد سینماگران که دو هزار نفر است اشاره دارد و تمام توجه مخاطب را به تعداد این افراد جلب و جذب می‌کند اما وقتی نگاهی دقیق به اسامی ارایه شده در لیستی که به ترتیب حروف الفبا منتشر شده است بیاندازیم به حضور پر تعداد مستندسازان، فیلمسازان کوتاه و انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان همچنین طراحان فنی و مجریان صحنه در مقابل دستور قانونی و رسمی انحلال خانه سینما که چندی پیش از وزارت ارشاد صادر شد، می‌رسیم. جالب است که تعداد زیادی از افراد تنها از طریق پیام کوتاه به سؤالی کلی پاسخ گفتند و از متن بیانیه هیچ اطلاعی نداشتند.

این در حالی است که بسیاری از مستندسازان و فیلمسازان کوتاه در کشور فعالیت می‌کنند که عضو این انجمن نبوده و به صورت مستقل با ارگان‌ها و نهادهای مختلف از جمله مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران و رسانه ملی فعالیت دارند.

بازیگران سینمای ایران نیز چهره‌هایی هستند که همیشه توجه و نظر مخاطبین را به خود جلب می‌کنند. در میان بازیگران سینمای ایران اسامی بازیگران مطرح سینما یکی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما دیده می‌شود اما در میان افراد شاخص این حرفه اسامی افرادی دیده می‌شود که در خارج از کشور به سر برده یا در بستر بیماری به سرمی‌برند و به گفته خودشان هفته‌ای دو بار برای دیالیز راهی بیمارستان می‌شوند!

نکته تازه دیگر این که بسیاری از افرادی که اسامی‌شان در میان بازیگران است افرادی مسن هستند که سال‌هاست به دلیل کهولت سن نمی‌توانند فعالیت کنند. این افراد بیشتر به خدمات رفاهی نیاز دارند تا امضای بیانیه‌ای کاملاً سیاسی و جانبدارانه!

در آستانه ورود به چهارمین دهه از جشنواره فیلم فجر که به گفته دبیر جشنواره سال تحویل سینمای ایران به شمار می‌آید، بیانیه‌ای ارایه می‌شود که جای تعجب دارد. تعجب آگاهان زمانی بیش از پیش می‌شود که به نام و اسامی برمی‌خوریم ‌که امسال یا بخش‌های مختلف فیلم‌های جشنواره را داوری می‌کنند، یا به بهانه حضور فعال در عرصه هنر و پیشکسوت بودن‌ ‌آن‌ها برای‌شان بزرگداشت در نظرگرفته شده است!

پرده‌نشینان خانه سینما تنها به جمع‌آوری امضا‌ها اکتفا کردند، ای کاش به این امر توجه می‌کردند که حضور پرتعداد افراد در انجمن‌های مختلف نمی‌تواند خللی در اقدام صورت گرفته از سوی وزارت ارشاد ایجاد کند، زیرا بدنه سینما مخالف حرکت‌های سیاسی خانه سینما بوده و بیشتر به امور صنفی و رفاهی نیاز دارند.

نکته جالب دیگر این‌که بسیاری از کارگردانان که بیانیه را تایید کردند، با بودجه‌های دولتی مشغول به ساخت آثاری فاخر برای سینمای ایران هستند‌!

 

* رئیس هیئت مدیره خانه سینما بیانیه را امضا نکرد! 

 

در میان اسامی ارایه شده کمتر نام بزرگان سینمای ایران و افراد سرشناس به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد شاه‌نشینان خانه سینما از جمله اعضای اصلی هیئت مدیره حاضر نبودند نام‌شان در این لیست باشد تا خود را به نوعی مبرا از این فعالیت به قول خودشان صنفی بدانند.

در خاتمه سؤالی مطرح است که آیا هیئت مدیره منحل شده خانه سینما حاضر هستند برای این افراد که با تکرار اسامی و استفاده از نام مردگان و ساکنان خارج از کشور به این تعداد رسیدند، تسهیلاتی فراهم آوردند و در پروژه‌های میلیاردی سینمایی و تلویزیونی خود آن‌ها را سهیم نمایند؟!

تعداد بسیاری از افرادی که نام‌شان در ذیل بیانیه اعلام شده است با ارایه نامه یا تلفن از ذکر نام خود در بیانیه اظهار بی‌اطلاعی کرده و بازهم به تکذیب‌های سریالی خود ادامه داده‌اند.

 

* بابائیان: در جلسه شرکت نکردم/ تکذیب می‌کنم

 

کیان بابائیان عضو کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: من در جریان این بیانیه که با عنوان «مخالفت دو هزار نفر از سینماگران باانحلال خانه سینما» انتشار یافت نیستم اما متاسفانه نام من در میان اسامی ذکر شده است

وی در ادامه افزود: با ارسال پیام کوتاه به ما اطلاع دادند تا در جلسه‌ای که برای تایید و امضای بیانیه تشکیل می‌شد شرکت کنیم که من در این جلسه شرکت نکردم و در کمال تعجب نام خود را در میان اسامی دیدم که تکذیب می‌کنم.

 

عطار: ساختار خانه سینما باید تغییر کند

 

ابوالفضل عطار عضو انجمن فیلم کوتاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: متاسفانه من متن بیانیه را ندیدم که آن را تایید کنم. یک پیام کوتاه آمد به این مضمون «شما با انحلال خانه سینما مخالفید؟» و من تنها به این پیام کوتاه جواب کلی دادم.

وی در ادامه گفت: من به پیام پاسخی کوتاه و در حد خود پیام دادم، غافل از اینکه دوستان بیانیه‌ای را تنظیم می‌کنند و نام بسیاری در ذیل آن قید می‌نمایند. من با شرایطی که وجود دارد و خانه سینما به سمت و سوی جریانی خاص هدایت می‌شود مخالف هستم. به عقیده من ساختار خانه سینما باید شکسته شده و تغییر کند و به سمتی برود که منافع مادی و معنوی تمامی اعضای خانه سینما تامین شود.

 

* با انحلال قانونی خانه سینما موافقم/ خانه باید به امور صنفی بپردازد

 

«اسماعیل سلطانیان» عضو انجمن بازیگران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: به من زنگ زدند و گفتند آیا موافق انحلال خانه سینما هستید یا خیر، من در همان روز هم این مسئله را مطرح کردم که اگر این انحلال قانونی است باید صورت گیرد. ما تابع قانون هستیم.

وی در ادامه افزود: خانه سینما با زحمت بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران سینما آماده شده است و باید به امور صنفی و رفاهی اعضا بپردازد، نه این که از طریق هیئت مدیره به سمت و سویی کشانیده شود که شرایط نامناسبی را برای اهالی‌اش فراهم آورد.

سلطانیان در خاتمه گفت: متاسفانه خانه سینما از سوی فرد یا افرادی که جریان‌سازی می‌کنند باعث دستور انحلال از سوی وزارت ارشاد شدند اما امیدواریم با تدابیر درست و منطقی خانه سینما که متعلق به اهالی سینما است فعال شود و به اعضای خود خدمات صنفی و رفاهی ارایه دهد.

 

* بانکی: تکذیب می‌کنم

 

رضا بانکی عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: من از بیانیه هیچ اطلاعی نداشتم و متاسفانه نام خود را در میان اسامی ذیل بیانه دیدم که برایم جای تعجب بسیار دارد. نامم را در میان این اسامی تکذیب می‌کنم.

 

به گزارش فارس، روز گذشته هم خبرگزاری فارس از وجود نام‌های افرادی که سال‌ها پیش از دنیا رفته‌اند، گزارش داد. همچنین تعدادی از سینماگران با تماس با این خبرگزاری، امضای بیانیه را تکذیب کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها