به گزارش پایگاه 598، حسن رحیمپور ازغدی در همایش آموزشی «بهداشت و سلامت سربازان سپاه امام رضا(ع)» با تأکید بر ضرورت امنیت، گفت: امنیت جنبههای مختلفی دارد؛ از جمله امنیت نظامی، انتظامی، اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.
وی با بیان اینکه امنیت در رأس حقوق بشر است، چه مسلمان باشد و چه غیرمسلمان، ادامه داد: جامعهای که در آن امنیت نباشد یعنی مملو از ترس است؛ قرآن تأکید کرده است که جامعهای که ترس در آن حاکم باشد، به همان میزان غیردینی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجوه مختلف ترس، تصریح کرد: ترس انواع مختلفی دارد؛ ترس از اینکه به مرزهای ما حمله کنند و شهرهایمان اشغال شود و ترس از امنیت در شهر و خیابان و محله، ترس از حمله به خانه و ترس اعضای خانواده از همدیگر.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اگر امنیت نباشد، به فرض وجود فضای اقتصادی خوب، زندگی لذتی ندارد و سخت خواهد بود، اضافه کرد: جامعه و خانواده در چنین فضای ترسآلودی پیشرفت اقتصادی و علمی به کارش نمیآید.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه هیچکس نباید بترسد و کسی که انسان را میترساند بر مبنای یک اصلی قرآنی و اسلامی، محارب با خداست، افزود: در قرآن کریم دو گروه به عنوان محارب با خدا معرفی شدهاند؛ یکی شخصی که امنیت اجتماعی افراد را به هم میریزد، مانند اراذل و اوباش و قدرتهای جهانی که ملتها را میترسانند و دومین گروه محارب هم اختلالگران امنیت اقتصادی هستند که رباخوران و نظامهای سرمایهداری هستند که افراد و ملتهای ضعیف را چپاول میکنند.
وی به مجازات خشن قرآن برای این افراد اشاره و تبیین کرد: جنگ باخدا یعنی جنگ با انسانها؛ یکی از وظایف حکومت اسلامی همین است؛ یکی از نتایج حکومت امام زمان(عج) این است که اگر دختری همراه با جواهراتش از شرق به غرب سفر کند، هیچ چیزی او را تهدید نمیکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش به تساوی همه انسانها در مسجدالحرام اشاره و از خیانت آلسعود در کشتار حاجیان به علت سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» انتقاد کرد و یادآور شد: دانشمند و جاهل، فقیر و غنی در آنجا برابر هستند؛ هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) کعبه را بنا نهاد، از خدا خواست این شهر را محل امن قرار دهد و هیچ انسانی خونش ریخته نشود؛ قرآن کریم وقتی بحث وعده فتح مکه را به مسلمین میدهد، میگوید آنگاه که خدا بخواهد شما با امنیت کامل وارد مسجدالحرام میشوید.
رحیمپور ازغدی به مسئله امنیت نظامی و نیروهای مسلح اشاره و تصریح کرد: اگر کشورهای مستکبر و قلدر از قدرت دفاعی یک ملت نترسند، همه طمع میکنند و جنگ و هرجومرج ایجاد میشود؛ اگر میخواهید امنیت داشته باشید، باید دشمنان از شما بترسند؛ اگر از شما نترسند، همه ترغیب میشوند به ما تعرض کنند و سهمی از ما بگیرند؛ هر که میگوید قوی نشوید در درجه اول امنیت جامعه را از بین میبرد.
وی تأکید کرد: اینهایی که میگویند آمریکا قوی است و ما در مقابل آن نمیتوانیم کاری کنیم، به جامعه خیانت میکنند، چراکه مردم را میترسانند.
این استاد دانشگاه به بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) پرداخت و تشریح کرد: بر مبنای این حدیث هر جامعه باید 3 مؤلفه داشته باشد؛ اول، سلامتی و بهداشت؛ دوم، امنیت و سوم، مبلغی برای گذران زندگی، البته نه مقدار عیاشی و خوشگذرانی، بلکه به میزانی که نیازهای اصلی زندگی برطرف شود.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه این سه مؤلفه برای داشتن دنیای خوب کافی است، اما برای داشتن دنیا و آخرت نیاز به مؤلفه چهارمی هم هست، چنین توضیح داد: مؤلفه چهارم ایمان است و ما برای تحقق این چهار مورد باید در سطح خانواده خود، جامعه خود و حتی جهان در وسع خودمان تلاش کنیم.
وی با تأکید بر نقشآفرینی حاکمیت در زدودن ترس از دلهای مردم، افزود: عدهای تصور میکنند ایجاد امنیت بااخلاق و عدالت نمیشود؛ در صورتی که حضرت علی (ع) میگوید امنیتی که ما میگوییم با اخلاق و عدالت محقق میشود؛ دستگاههای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی که به مال و حریم مردم اشراف دارند باید در راه عدالت قرار گیرند؛ امیرالمؤمنین (ع) به این دستگاهها توصیه کردند در انجام مأموریتتان با مردم مانند حیوانات وحشی برخورد نکنید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هرکس قدرت مشروع نظامی، انتظامی و اطلاعاتی دارد اگر از این قدرت علیه مردم استفاده کند و آنها را بترساند، قدرتش مشروع نیست؛ دشمنان باید از این قدرت بترسند نه مردم. مردم وقتی این افراد را دیدند باید احساس آرامش، امنیت و خوشحالی کنند؛ امام علی (ع) حتی فرمودند کسانی که مالیات جمع میکنند نباید کاری کنند که مردم بترسند.
رحیمپور ازغدی به توصیه امام علی(ع) به نظامیها اشاره کرد و افزود: شما در برابر خدا مسئول هستید، این کار شما یک مأموریت الهی است، به وظیفهتان عمل کنید و مراقب باشید در هنگام مأموریت تحریک و هیجانزده نشوید و به مردمی که با شما درگیر نیستند، صدمه نرسانید. مواظبت کنید که کمترین اذیت و آزاری به مردم نرسد. با هیچکس بدرفتاری نکنید. بین شما برخی احمق هستند آنها را جلو و بین مردم نفرستید و فرماندهشان نکنید تا نکند به مردم عادی صدمه بزنند و تعرض کنند.
وی در پایان به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) مبنی بر رفاقت و الفت حکومت با مردم اشاره کرد و عنوان داشت: این الفت از دو طریق حاصل میشود؛ یکی احسان و خدمتگزاری و دوم انصاف با مردم. رأفت با مردم، ملت و خشونت با دشمنان. جای این دو نباید عوض شود، حتی بین دشمنان نیز باید طبقهبندی قائل شویم؛ امام علی (ع) با معاویه جنگید و با خوارج هم جنگید، اما این دو گروه در نزد ایشان یکسان نبود. ایشان معتقد بودند خوارج دنبال حق بودند، اما اشتباه کردند؛ معاویه دنبال باطل بود و به باطل رسید.