کد خبر: ۳۷۱۸۴
زمان انتشار: ۱۸:۳۹     ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
یادداشت ۵۹۸
علی میثمی تهرانی
یکی از سوالاتی که شاید برای بسیاری از مومنان مطرح است این است که آیا اسلام شاخصه ای برای فهم صحت و سقم ادعای ولایت مداری افراد ارائه نموده است یا خیر؟ آیا صرف ادعای ولایت مداری در اینکه فردی خود را در دایره ولایت الهیه تعریف کند کفایت میکند؟ اگر خیر پس ملاک حضور حقیقی در لشگر اولیای حق و صدق دعوای ولایت چیست؟

جهت پاسخ به این پرسش مهم میتوان بر پایه روایات حضرات معصومین (ع) و بیانات علمای گرانقدر اسلام در یک دسته بندی کلی تمام معرف اسلام را در سه سطح الوهیت، ولایت و فقاهت دسته بندی کرد.

مراد از الوهیت همان پذیرش وحدانیت الهی و مخلوقیت همه چیز در برابر خالق متعال دانست. یعنی خضوع و خشوع همه جانبه در برابر حقیقتی ازلی و لم یزلی که مبدا عالم امکان است. کنه اسلام در عمیق ترین لایه هایش چیزی جز تسلیم محض در برابر الوهیت مطلقه الهیه نیست. قرآن کریم انحراف از الوهیت را عمیقترین انحراف از مسیر عبودیت دانسته و همواره دعوت به وحدانیت در تأله نموده است. خداوند در آیه 31 سوره توبه یکی از علل انحراف پیروان جبهه حق و حقیقت در طول تاریخ را انحراف از الوهیت می خواند. «اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللهِ وَ الْمَسيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ مَا أُمِرُوا الاّ لِيَعْبُدُوا اِلهاً وَاحِداً لا اِلهَ اِلاّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ» (غير از خدا، علماى دينى و تاركان دنيا را كه در ميان شما هستند خداوندگار خويش شمردند. همچنين مسيح پسر مريم را. در صورتى كه به آنان چنين دستور داده شده بود كه فقط خداى يكتا را بپرستند. جز او خدايى نيست. پاك است از آنچه شريك او مى شمرند.)

مراد از سطح ولایت الیه آنجاست که خداوند تبارک و تعالی مسیر الوهیت خویش را برای بندگان از طریق برخی اولیای خاصش که در راس آنها وجود شریف نبی اعظم اسلام (ص) هموار نموده است. قرآن کریم  صراحتا پیامبر اسلام (ص) را برای مسلمانان در مسیر پرستش موحدانه الهی در آیه 21 سوره مبارکه احزاب  به عنوان الگو معرفی میکند: «لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیراً.» (محققا برای شما در رسول خدا الگوی نیکویی است برای کسانی که در پی خدا و سعادت روز آخرینند و بسیار یاد خدا می نمایند.) علاوه بر این مطابق تعالیم روشن ائمه شیعه پس از ایشان نیز جریان ولایت الهیه منقطع نشده و در طول تاریخ همواره از امامی به امام دیگر انتقال می گردد. تا جایی که امروز نیز ولی اعظم الهی حضرت صاحب الزمان(عج) واسطه توسعه الوهیت در عالم بوده و مصداق اتم آیه 59 سوره مبارکه نساء است که می فرماید: «یا ایها الذین آمنو اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم»(ای کسانی که به اسلام ایمان آورده اید از خدا و رسولش و صاحبان امر خود اطاعت نمایید.)

مقصود از سطح فقاهت همان لایه ظاهری شریعت اسلامی است. یعنی همان گستره ای که در عرصه فردی مراجع عظام تقلید و در عرصه اجتماعی ولی فقیه به نیابت از ولی عصر (عج) عهده دار آن بوده و ملاک حجیت در این سطح در عصر غیبت دانسته میشوند. سطحی که التزام به آن در بسیاری از آیات قرآن کریم و روایات اولیای الهی(ع) به عنوان یکی از ارکان اسلام و مسلمانی خوانده شده و غفلت از آن معنایی جز خسران ندارد. سوره مبارکه والعصر مشهورترین این آیات است. «والعصر. إن الانسان لفی خسر. الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا باحق و تواصوا باصبر» (قسم به زمان که انسان در زیان است. مگر آنان که ایمان آوردند و به عمل صالح پرداختند و در این راه یکدیگر را به حق و صبر سفارش نمودند)

شهید بزرگوار مطهری عزیز همواره می فرمود اسلام همانند یک کل به هم پیوسته است و نمیتوان به سطحی از آن ایمان آورد و سطحی دیگر را انکار کرد. مطابق این بیان حکیمانه پرداختن افراطی و غیر متعادل به سطح «ولایت» در اسلام و غفلت از سطح «الوهیت» یا «فقاهت» انحراف از اسلام راستین است. به بیان ساده تر میتوان دو شاخصه بسیار کاربردی جهت فهم صدق ادعای ولایت مداری افراد و احزاب در عرصه فردی و اجتماعی بر اساس قرآن و روایات ارائه نمود:

 شاخصه اول عدم انحراف از الوهیت و توحید در باطن امر است. یعنی اگر قرائتی از ولایت الهیه مطرح باشد که ولایت را به عنوان امری ماورای توحید و الوهیت مطرح نماید؛ قطعا انحراف از اسلام است.

شاخصه دوم عدم انحراف از فقاهت و شریعت در ظاهر امر است. یعنی اگر قرائتی از ولایت الهیه مطرح باشد که ولایت را به عنوان امری مستغنی کننده از فقاهت و شریعت – که مدار حجیت در آن مرجعیت و ولایت فقیه است - مطرح نماید؛ قطعا انحراف از اسلام است.

همین امر در باب مهدویت و ولایت حضرت ولی عصر «روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا» نیز مطرح است . یعنی اگر قرائتی از مهدویت ارائه گردد که ریشه در الوهیت و توحید نداشته باشد انحراف است. همان گونه که اگر قرائتی از مهدویت ارائه گردد که منتهی به توسعه فقاهت و شریعت گردد نیز انحراف است.

این نکته را نیز در پایان باید گفت که رویکرد صاحب این قلم کاملا فرهنگی بوده و این نوشته به هیچ عنوان ناظر به جریان سیاسی خاصی نیست. غرض تنها انتباه به این نکته بود که «اسلام آمریکایی» - که امام راحل عظیم الشان همواره خطر آن را گوشزد مینمود - در روند پیچیده تر شدن مکر شیطان در بستر تاریخ توانایی ارائه «ولایت آمریکایی» و «مهدویت آمریکایی» را نیز خواهد داشت که شاخصه های فوق به خوبی نمایانگر فرق آنها با مهدویت و ولایت ناب محمدی(ص) است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها