کد خبر: ۳۷۰۶۹۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
هومن سيدي شب گذشته در برنامه هفت بر اين باور بود كه در صورت اختصاص سالن‌هاي بيشتر به فيلمش، فيلم او به فروشي دو ميلياردي يا دو و نيم ميلياردي دست پيدا مي‌كرد. آيا با توجه به وضعيت فروش اين ادعا ممكن مي‌بود؟

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم: شب گذشته هومن سيدي و سعيد سعدي، كارگردان و تهيه‌كننده فيلم «خشم و هياهو» در برنامه «هفت» علت فاصله زياد فروش فيلمشان در گيشه را عدم اختصاص تعداد مناسب سالن به فيلم دانستند. سيدي و سعدي بر اين باورند در صورت عدالت در اختصاص سينما به فيلم، «خشم و هياهو» مي‌توانسته به فروش دو ميلياردي دست يابد. اين موضع‌گيري ذهن را به اين سمت مي‌برد كه چقدر اين هنرمندان در اين موضع‌گيري محق هستند.

رسيدن به يك جواب قطعي بسيار مشكل است؛ چرا كه در فضاي كنوني دسترسي به اطلاعات كامل از وضعيت فروش و سالن‌ها مشكل است. لذا براي بررسي اجمالي از وضعيت فروش مي‌توانيم به معدود منابع موجود رجوع كرد و با استفاده از يك فرمول ساده دريافت كه فيلم موفق بوده است يا خير. در اين فرمول ملاك را بر سايت سينماتيكت به عنوان مرجع فروش و اعلام گيشه قرار مي‌دهيم. علاوه بر اين وضعيت سينما تيكت اطلاعات خوبي از تعداد صندلي‌ها و سانس‌ها ارائه مي‌كند كه مي‌تواند به مخاطب كمك كند، از وضعيت فيلم و امكانات فروشش كسب اطلاع كند.

در اين فرمول در نظر گرفته شده چند عدد و رقم مورد نظر بوده است. عدد اصلي براي رسيدن به اصل موضوع ميزان فروش فيلم‌هاست كه تا لحظه نگارش اين مطلب، ميزان فروش 22 روز در سايت سينما تيكت است. رقم بعدي متوسط قيمت بليت فيلم مورد نظر است. براي رسيدن به اين رقم تنها راه ممكن بررسي سالن‌هاي سينماي نمايش دهنده فيلم است كه در يك فرايند متوسط‌گيري به يك عدد مي‌رسيم. اين عدد واجد يك خطاست و آن هم فقدان درج قيمت بليت برخي از سالن‌هاست. رقم سوم، تعداد سانس‌هاي اختصاص يافته به اثر است. اين مهم نيز با توجه به ثبت ناقص سينماها در سينما تيكت داراي خطاست. چهارمين رقم تعداد بليت فروخته شده است كه در جدول فروش ارائه نشده است و در نهايت در جدول سالانه ارائه مي‌شود. لذا براي رسيدن به يك رقم متوسط مي‌توان رقم فروش را بر قيمت متوسط تقسيم كرد تا تعداد بليت فروخته شده به طور ميانگين به دست آيد. رقم بعد تعداد صندلي‌هاي اختصاص يافته به يك فيلم است كه اين عدد با تقسيم بر تعداد بليت به رقم تعداد مرتبه در فروخته شدن يك صندلي خواهيد رسيد.

قابل توجه است كه اين ارقام واجد خطاست و علت آن در نقصان اطلاعات در سينما تيكت است؛ ولي درصد خطاي ميانگين چندان زياد نيست كه بتواند كليت اين بررسي را زير سوال ببرد. بنابراين هر پنج فيلم اكران نوروزي را به تفكيك بررسي خواهيم كرد:

1- 50 كيلو آلبالو

فيلم ماني حقيقي موفق‌ترين فيلم اكران نورورزي در رقم و عدد است. اين رقم البته مختص به ميزان فروش است. طبق اعلام سينما تيكت فيلم حقيقي تاكنون 4,104,348,697 تومان به فروش رفته است. قيمت متوسط يك بليت «50 كيلو آلبالو» با توجه به سينماهاي در دسترس سينماتيكت 6700 تومان است. با يك تقسيم ساده مي‌توان دريافت اين فيلم تاكنون 612589 بليت فروخته است. با توجه به اينكه اين فيلم 7825 صندلي در اختيار داشته، بايد گفت هر صندلي 78 بار به فروش رفته است. فيلم «50 كيلو آلبالو» هم اكنون 124 سانس در اختيار دارد كه در 22 روز نمايش هر سانس به طور متوسط 1504526تومان فروش داشته است.

2- باديگارد

دومين فيلم پرفروش سينماي نوروزي، تازه‌ترين اثر ابراهيم حاتمي‌كياست كه تاكنون 3,023,144,999 تومان فروش داشته است. اما «باديگارد» ركوددار داشتن سانس است. فيلم حاتمي‌كيا 174 سانس در اختيار دارد. متوسط قيمت بليت 6600 است كه با تقسيم بر ميزان فروش مي‌توان گفت «باديگارد» 458052 بليت فروخته است. با توجه به در اختيار داشتن 9741 صندلي - كه باز يك ركورد به حساب مي‌آيد - هر صندليش 47 بار به فروش رفته است. هر سانس فيلم نيز 789754 تومان فروش داشته است.

3- ابد و يك روز

سومين فيلم جدول «ابد و يك روز» است كه تاكنون 2,665,223,700 تومان فروخته است. اين فيلم متوسط قيمت بليت 6600 تومان دارد. 3510 صندلي و 96 سانس در اختيار دارد. با توجه به اين ارقام فيلم 392354 بليت فروخته است. با يك حساب ساده مي‌توان دريافت كه هر صندلي 111 بار فروش رفته است. هر سانس نيز 1261943 تومان فروخته است.

4- خشم و هياهو

فيلم هومن سيدي تا اين لحظه 437,366,500 تومان فروش داشته است. فيلم 36 سانس با 1690 صندلي در اختيار دارد. متوسط بليت 7100 تومان است كه اين بالا بودن قيمت نيز به عدم اكران فيلم در شهرستان بازمي‌گردد. فيلم سيدي 60609 بليت فروخته است. هر صندلي 35 بار فروش رفته است. هر سانس نيز 552230 تومان فروش داشته است.

5- كفش‌هايم كو؟

تازه‌ترين اثر كيومرث پوراحمد ناموفق‌ترين فيلم در اكران نوروزي به حساب مي‌آيد. اين فيلم تاكنون 221,695,000 تومان فروخته است. اين فيلم 29 سانس در اختيار دارد كه در مجموع 1418 صندلي را پوشش مي‌دهد. قيمت بليت به طور متوسط 7800 تومان است تا فيلم «كفش‌هايم كو؟» گران‌ترين فيلم نوروزي شود. اين فيلم 28422 بليت فروخته است و هر صندلي 20 بار فروش رفته است. لذا هر سانس 347484 تومان فروش داشته است.

نتيجه‌گيري

با توجه به گفته‌هاي بالا حال بايد به اين سوال پاسخ داد كه هومن سيدي چقدر مي‌توانست با تعداد سانس و سالن بيشتر موفق باشد. به نظر مي‌رسد فيلم ماني حقيقي با فروش چهار ميليارديش فيلم موفق نوروز بوده است؛ ولي با توجه به آنچه هومن سيدي معتقد است بايد «ابد و يك روز» را موفق‌ترين فيلم نوروزي دانست كه هر صندلي در اختيارش 111 بار بليتش فروش داشته است؛ با اينكه «50 كيلو آلبالو» دو برابر فيلم سعيد روستايي بليت‌فروشي داشته است. با اين حال ميزان فروش هر سانس ميان دو فيلم بسيار نزديك است. از اين رو فيلم سعيد روستايي را با اين معيار بايد برنده دانست.

اگر با همين منطق پيش رويم، فيلم ابراهيم حاتمي‌كيا موفقيت كمرنگي دارد. با وجود ركورددار بودن در تعداد سانس، فيلم حاتمي‌كيا در هر سانس به فروش يك ميليوني دو فيلم رقيب دست نمي‌يابد. فروش تعداد صندلي‌هايش نيز با دو فيلم ديگر فاصله قابل توجهي دارد و قرار گرفتن در رده دوم اين فيلم را بايد منوط به تعداد بيشتر سالن‌هاي در اختيار دانست.

حال بياييد فيلم «خشم و هياهو» را با دو منطق پيش گرفته بررسي كرد. اگر ملاك را ديدگاه سيدي در نظر بگيريم بايد گفت داشتن تعداد سالن بيشتر مي‌توانست به فروش فيلم كمك كند؛ چرا كه سه فيلم بالاي جدول تعداد سانس و صندلي بيشتري در اختيار داشته‌اند؛ اما اگر از زوايه ديگري به اعداد نگاه كنيم اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا در همان تعداد سالن و صندلي ممكن، چرخه فروش كمرنگ است. چرا فيلم سيدي با متوسط فروش هر صندلي نزديك به «باديگارد» يا «ابد و يك روز» نمي‌رسد؟

فيلم سيدي در جلب مخاطب موفق نبوده است. فروش هر سانسش نسبت به فيلم «ابد و يك روز» نصف است؛ يعني در يك وضعيت برابر، فيلم او ظرفيت جذب تنها نصف مخاطب فيلم رقيب خود را دارد. براي مثال اگر «خشم و هياهو» تعداد سانس برابري با «ابد و يك روز» داشت، در نهايت با توجه به متوسط فروش در هر سانس فيلم به رقم 1166309760تومان مي‌رسيد كه با رقم دو ميليارد نرسيده است و البته اين تنها يك حدس است.  تا امروز به رقم لذا به نظر تنها دليل عدم فروش فيلم سيدي را نمي‌توان در كمبود سانس و سالن جستجو كرد. اين مساله درباره فيلم كيومرث پوراحمد نيز صادق است. 

البته از اين قياس مي‌توان اين استنباط كرد كه ژانر آثار آن گونه كه به نظر مي‌رسد در فروش فيلم‌ها تاثير نداشته است و يك فاكتور منحصر به فرد نبوده است. البته اين نتيجه تنها از اعداد و ارقام قابل استنتاج از سايت سينما تيكت است و مي‌تواند واجد خطا باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها