کد خبر: ۳۷۰۵۵
زمان انتشار: ۱۶:۳۸     ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

بولتن نیوز: 23 ژانویه(سوم بهمن ماه) اتحادیه اروپا نشست خود را در بروکسل با محوریت وضعیت میوه در این اتحادیه و تصمیم گیری درباره تحریم علیه بلاروس، سوریه و ایران آغاز کرد. در این نشست کشورهای اروپایی به وضعیت میوه، سبزیجات و تعرفه های آن و همچنین عوارض بازرگانی آن پرداختند.

به گزارش بولتن نیوز، از دیگر محورهای این نشست اعمال تحریم های بیشتر علیه دولت بلاروس بود. تا کنون اتحادیه اروپا و آمربکا چندین بار سیاستهای تحریمی را علیه بلاروس به کار گرفته اند.  یکی از این سیاستهای تحریمی را آمریکا در فرودین سال جاری علیه شرکت نفت دولتی بلاروس به جهت قرارداد 500 میلیون دلاری این کشور در سال 2007 میلادی برای توسعه میدان نفتی جفیر ، اعمال کرد.

اکنون نیز اتحادیه اروپا دور جدید از تحریم ها را علیه این کشور در نشست 23 ژانویه اعمال کرد.

از دیگر کشورهایی که در این نشست به وضعیت آن رسیدگی و بنا بر سیاستهای اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفت، دولت سوریه بود. حکومت سوریه از آغاز بیداری اسلامی با حمایت تسلیحاتی غرب و کشورهای همسایه از تروریستهای این کشور صحنه کارزار نیروهای امنیتی و تروریست ها بوده است و همین نیز دستمایه اتحادیه اروپاست تا با چشم پوشی از وضعیت بحرین و یمن، تنها به اعمال تحریم علیه دمشق اکتفا کند.



تحریم نفتی ایران نیز محور دیگری از این نشست بود. کشورهای اروپایی برای افزایش فشار بر ایران در پرونده هسته ای کشورمان، بسته تحریمی را علیه ایران در دستور کار قرار دادند که طی آن نفت ایران از سوی اروپا تحریم شود تا از این طریق جمهوری اسلامی ایران از فعالیتهای هسته ای چشم پوشی کند. ولی از آنجا که این تحریمها به نوعی خودکشی اروپای فلج از بحران اقتصادی تلقی می شد، کشورهایی همچون یونان و ایتالیا به شدت مخالف این قطعنامه بودند. اما پس از این نشست آنچه در خروجی خبرگزاری های داخلی و خارجی قرار گرفت، متفاوت از قطعنامه اتحادیه اروپا درباره ایران بود.

در همین راستا یک منبع آگاه به بولتن نیوز گفت: مهلت 6 ماهه ای که اتحادیه اروپا برای تصمیم گیری در این باره قرار داده است خود نمونه ای ملموس از عدم توافق درباره تحریم نفتی ایران است چرا که در جامعه بین المللی تا زمانی که امری قطعی نشود، هیچ ضمانت اجرایی برای آن وجود نخواهد داشت.

بر این اساس بولتن نیوز تنها بخشی از این قطعنامه را که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می شود، منتشر می کند تا مشخص شود که این قطعنامه تفاوت فاحشی با دیگر قطعنامه های اروپا علیه کشورمان ندارد.

آئین نامه شورای اتحادیه اروپا ،  شماره  56-2012

 مورخ :  23 ژانویه 2012

الحاق اصلاحیه  آئین نامه  شماره / 961  2010  (EU) اتحادیه اروپا ؛ در خصوص اقدامات بازدارنده  علیه ایران

شورای قانونگذاری اتحادیه اروپا با عنایت به عهدنامه ناظر بر عملکرد اتحادیه اروپا ، و به ویژه  ماده 215 این معاهده

و با توجه به رای شورا (شورای مشترک امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا CFSP 2012/ 35) ؛ مورخ  23 ژانویه  2012 ؛ مصوبه پیشگیرانه 2010/413 CFSP  در خصوص اقدامات باز دارنده علیه ایران (1) را به شرح ذیل اعلام می دارد ،

نظر به طرح مشترک پیشنهادی نماینده عالی امنیت  و سیاست خارجه اتحادیه  و کمیسیون ،

نظر به اینکه:

 (1)  در تاریخ 25 اکتبر 2010 ، این شورا آئین نامه شماره 961/2010   (اتحادیه اروپا) (2) را مبنی بر اجرائی شدن  اقدامات محدود کننده ای که از سال 2007 اتخاذ شده و اقدامات محدود کننده تازه تری علیه ایران همراه با اقداماتی که از سوی شورای همکاری اروپا در اعلامیه مورخ 17 ژوئن  2010 این شورا درخواست شده بود را  به منظور همراه کردن این کشور با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد سال 1929 (2010) ، یکجا تصویب کرد.

 (2) این اقدامات بازدارنده مسدود کردن دارایی های برخی از افراد و نهادها را شامل می گردد.

 (3)  در تاریخ 23 ژانویه 2012 این شورا مصوبه شماره 35 کمیته مشترک امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا 2012/35/CFSP را تصویب کرد که به موجب آن فهرست اشخاص ، نهاد ها و یا موسسات مالی که مشمول لغو اعتبار برای تامین مالی امور تجاری می شوند طولانی تر گردید.

 (4 ) برخی از این اقدامات در چارچوب عهد نامه ناظر بر عملکرد اتحادیه اروپا و اقدامات نظم دهنده  در سطح اتحادیه قرار می گیرند. بنابراین اجرا و پیاده سازی آنها ضروری است ، به ویژه از منظر حصول اطمینان از اجرای هماهنگ آنها توسط عاملان و فعالان اقتصادی در تمام کشورهای عضو .

 

(5) از این رو به منظور لغو هماهنگ کلیه امتیازهای تامین اعتبارات تجاری فوق الذکردر سطح کشور های عضو، لازم است تا آئین نامه شماره 961/2010 (اتحادیه اروپا)  اصلاح شود.

 

(6) به منظور حصول اطمینان از اینکه اقدامات پیش بینی شده در این آیین نامه موثر واقع خواهند شد ، آئین نامه جدید باید بلافاصله و از همان روز انتشار لازم الاجرا تلقی شود .

 

متن این آیین نامه به شرح ذیل تنظیم شده است:

ماده 1

در آئین نامه شماره 961/2010 (اتحادیه اروپا) تبصره ذیل وارد شده است :

بند 19 - آلف

1. تحریم  های ذکر شده در ماده 16 برای موارد ذیل نباید اعمال شود:

 (الف-1)  انتقال وجوه یا منابع اقتصادی دریافت و مسدود شده به / یا از طریق بانک مرکزی ایران ؛ پس از تاریخ لغو اعتبارآن ، و یا

) الف-2) انتقال وجوه یا منابع اقتصادی به / یا از طریق بانک مرکزی ایران،  در صورتیکه این انتقال مربوط به پرداخت وجه توسط شخص یا نهادی باشد که نامش- به دلیل ارتباط با یک قرارداد خاص تجاری -در فهرست ضمیمه هفتم یا هشتم  ذکر نشده باشد .

به شرطی که مرجع ذیصلاح دولت عضو (اتحادیه) - به شکل مورد به مورد -  مشخص کرده باشد که این پرداخت،  مستقیم یا غیر مستقیم،  توسط هیچ شخص و یا نهادی دیگری که نامش در ضمیمه هفتم یا هشتم فهرست شده ، دریافت نخواهد شد ؛  یا

(ب) انتقال بودجه های مسدود شده و یا منابع اقتصادی به و یا از طریق بانک مرکزی ایران به منظور تامین اعتبار موسسات مالی فعال در حیطه اختیارات قانونی کشور عضو؛ با قابلیت تسویه برای تامین مالی تجارت ، به شرطی که این انتقال توسط مقام صالح کشور عضو مربوطه مجاز شناخته شود.

2. تحریم های ذکر شده در بند 16 - به مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ -  نباید بانک تجارت را از پرداخت وجوه یا منابع اقتصادی که پس از تاریخ ابلاغ  این بند مسدود شده  باز دارد و یا مانع از دریافت وجوه پس از تاریخ مذکورگردد ، به شرطی که :

الف ) پرداخت وجه مورد نظر در رابطه با قرارداد تجاری خاصی  ضروری (واجب الادا)  باشد و

ب) مرجع ذیصلاح کشور عضو - به صورت مورد به مورد- تعیین کرده باشد که این وجه  تحت هیچ شرایطی، مستقیم یا غیر مستقیم؛  توسط شخص یا نهاد ذکر شده در ضمیمه  هفتم  و هشتم  مجله رسمی اتحادیه اروپا (انگلیسی زبان) ، مورخ 2012/01/ 24  ؛  EN L 19 / 10   دریافت نخواهد شد.

 

(1)رجوع کنید به صفحه 22 این مجله رسمی.

 

(2)مجله رسمی اتحادیه اروپا، شماره 281 مورخ 27.10.2010 ، ص 1

 

ماده 2

این آیین نامه از تاریخ  انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم الاجرا ست.

این آیین نامه به طور کامل الزام آور بوده و باید بلا درنگ در همه کشورهای عضو به موقع اجرا گذارده شود. 

بروکسل ، 23 ژانویه 2012.

شورای اتحادیه اروپا

کاترین اشتون ، رئیس کمیته امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا

pdf
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها