به گزارش پایگاه 598، در بازار فروش سیم کارت های تلفن همراه با نوعی از سیم کارت های بی
نام و نشان مواجه شدیم که با اختلاف قیمت چند هزار تومن به نام افراد دیگر
کاربران می توانند هرکاری که می خواهند انجام دهند.
این
نوع سیم کارت ها که به وفور در بازار بدون آنکه صاحب قانونی آنها مطلع
باشند یافت می شود، نگرانی افراد جامعه را در خصوص جعل هویت ها، سوءاستفاده
از هویت افراد و در نتیجه فضای مجازی ناامن را در پی دارد.
در
خصوص سیم کارت های بی نام و نشان سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین الملل
پلیس فتا در گفت و گو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان
گفت: پلیس فتا زمانی که فعالیت خود را شروع کرد، عملکرد خود را بر اساس
استانداردهای بین المللی تنظیم کرد و اگر در کشورهای پیشرفته بررسی کنید
در فضای سایبری هیچ کاربر بی نام و نشانی را نخواهید یافت.
وی
درد ادامه گفت: بی نام و نشان بودن کاربر، قدرت ارتکاب جرم را به مجرمین
می دهد و ریسک پذیری آن ها را افزایش می دهد و بر همین اساس پلیس فتا طبق
وظایف خود از ابتدای فعالیت به دنبال ساماندهی این مسئله در فضای مجازی
بوده است و از جمله وظایف پلیس فتا می توان به این اشاره کرد که شرایط را
برای ارتکاب جرم مجرمین سخت کند.
طبق بررسی ها
مشخص شد که در حوزه تلفن های همراه سیم کارت های بی نام و نشان فراوانی
وجود دارد، سرهنگ رمضانی در این خصوص اذعان داشت: این اقدام از سال ها قبل
اتفاق افتاده بود و تداوم داشته و از مدارک هویتی افراد سواستفاده شده بود و
با آنها سیم کارت های بسیاری خریداری شده بود و با قیمت هایی در بازار
سیاه آنها را به فروش می رساندند، کسانی به دنبال سیم کارت های بی نام و
نشان هستند افرادی هستند که به دنبال اعمال مجرمانه هستند.
وی
افزود: پلیس فتا مکاتبات بسیاری را مسئولین اپراتورهای داشته و راهنمایی
های بسیاری را ارائه داده است و در آینده نه چندان دور هیچ سیم کارت بی نام
و نشانی در کشور نخواهیم داشت و این امر مستلزم این است که سریعتر اپراتور
ها به توصیه های پلیس فتا عمل کنند و حمایت ویژه ای را برای عملی کردند
این پروژه انجام دهند چرا که این امر برای سالم سازی فضای اپراتورها هم
بسیار مفید خواهد بود.
وی در خصوص هویت کاربران
اینترنتی نیز گفت: در حوزه اینترنت هم طبق استاندارد های بین المللی هیچ
کاربر بی نام و نشانی نباید باشد چرا که مجهول بودن هویت کاربران فضای
ارتکاب جرم را هموار می کند.
در
پایان معاون امور بین الملل پلیس فتا در خصوص نارضایتی کاربران از خدمات
ارائه شده از طرف اپراتورها بیان کرد: در رابطه با استفاده از اینترنت
اپراتورها اگر پاسخ قانع کننده ای از طرف آن ها دریافت نکردند می توانند
شکایت خود را به پلیس فتا اعلام کنند همانگونه که پیش از این نیز کاربرانی
شکایت خود را اعلام کردند و توانسته اند خدمات خود را با دستور پلیس فتا
دریافت کنند اما قابل ذکر است که نارضایتی کاربران از اپراتورها بسیار
کاهش پیدا کرده و امیدواریم در آینده نزدیک خدمات اپراتورها با رضایت کامل
کاربران مواجه باشد.