کد خبر: ۳۶۷۰۷۷
زمان انتشار: ۰۰:۲۹     ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
گزارش‌ها حاکی از این است که اوضاع کنونی اقتصادی عربستان سعودی -که اقتصاد آن به شدت به نفت وابسته است- بسیار نگران کننده شده است.
به گزارش پایگاه 598، این در حالی است که در سال گذشته، بانک های عربستان سعودی حق داشتند 85 درصد از سرمایه های شان را وام دهند و این رقم در سال 2014 میلادی، 80 درصد بود. 

چیلکوت گفت: عربستان سعودی تلاش دارد اقتصاد این کشور را از طریق اعطای اعتبار و وام رشد دهد، زیرا از میزان سپرده ها در بانک های این کشور کاسته شده است.

چیلکوت افزود: من با یکی از کارشناسان اقتصادی صحبت می کردم که به من گفت: علاوه بر مسائل اقتصادی، دولت عربستان سعودی تلاش دارد بر تقلب‌های برخی از بانک‌های این کشور که هم‌اکنون نیز جریان دارد، سرپوش بگذارد، زیرا از 11 بانک تجاریِ موجود در عربستان سعودی، 5 بانک در سال 2015 بیش از حد مجازِ 85 درصد وام داده بودند و دولت عربستان سعودی می‌خواهد با تصویب قانون جدید، وام‌دهیِ بیش از حد مجاز آن بانک‌ها را قانونی جلوه دهد.

مجری پرسید: عربستان سعودی تلاش دارد رشد اقتصادی را در این کشور تحریک کند، اما سؤال اصلی این است که نگرانی‌ها درباره اقتصاد این کشور تا چه حد است؟

چیلکوت پاسخ داد: نگرانی‌ها بسیار زیاد است. به عنوان مثال، صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی را یک و دو دهم درصد تخمین زده بود. این در حالی است که در زمان اعلام این تخمین، قیمت نفت بالاتر از حالِ حاضر بوده است و لذا این تخمین، شاید بیش از حد خوشبینانه باشد.

خبرنگار اضافه کرد: روشن است که اقتصاد عربستان سعودی به شدت به قیمت نفت وابسته است. عربستان سعودی مجبور است کارهای مختلفی را در داخل کشور برای مقابله با شرایط کنونی اقتصادی عربستان سعودی انجام دهد. به عنوان مثال، در سال گذشته میلادی عربستان سعودی 215 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را خرج کرد، که اگر این هزینه‌ها به همین منوال ادامه یابد، تمام ذخایر ارزی عربستان سعودی ظرف پنج سال آتی به پایان خواهد رسید.

دولت عربستان سعودی همچنین قیمت سوخت را افزایش داده و از هزینه‌های جاری دولتی نیز کاسته است. با این حال، صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که کسری بودجه‌ی امسال عربستان سعودی 14 درصد خواهد بود. این بزرگترین کسری بودجه‌ی عربستان سعودی در چند دهه گذشته به‌حساب می‌آید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها