کد خبر: ۳۶۷۰۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۰۶ بهمن ۱۳۹۰

پایتخت معنوی ایران که قرار است بار اصلی جذب جهانگرد مذهبی را برای کشور به دوش داشته باشد، از نظر زیر ساخت ها دچار مشکل جدی است و ضعف شهر در روزهای پر ازدحام کاملا بر ملا می شود.

به گزارش مهر، در روزهای پایانی صفر یکبار دیگر امکانات مشهد در برابر حضور میلیونی زائران ضربه پذیر نشان داد و ثابت شد به رغم شعارهایی که برای تقویت این کلانشهر مذهبی داده می شود، مرکز خراسان رضوی در همه بخش ها دچار مشکل است.

 


در روزهای شلوغ و در هنگامه سوء استفاده رانندگان شخصی از شهروندان، این اتوبوس است که باید بار اصلی را بر دوش داشته باشد.

متاسفانه اتوبوسرانی مشهد که به شکل فزاینده ای در گیر تبلیغات اغوا کننده است، در بسیاری از روزهای شلوغ فاقد برنامه ریزی و دردسر آفرین است.

رضا افخمی شهروند مشهدی که عصر شنبه هفته اخیر در چهارراه دانش مشهد بوده است، می گوید: در شب شهادت پیامبر مردم برای برگشت دچار مشکل جدی بودند، اما اتوبوسرانی و مسئولانش فقط به مردم نگاه می کردند.

به گفته این شهروند، مردم مشهد در روزهای پر ازدحام توقع همکاری دارند، این درست نیست که فقط با سر و صدای مسئولان خط مواجه شوند.

آنچه این شهروند می گوید تقریبا در همه جای شهر به شکل های مختلف وجود داشت، به این مهم باید ترافیک بی سامان مشهد را هم افزود که نظم درستی ندارد و هیچ کس نمی داند باید چگونه انتخاب مسیر کند.

از این گذشته سرگردانی زائران پس از مناسبتهای مختلف در پایانه های اتوبوس و راه آهن مشهد و آژانس های مسافرتی برای تهیه بلیط کاملا مشهود است. گویی نباید برنامه منسجمی از سوی نهادهای مسئول برای ساماندهی ایاب و ذهاب زائران پس از زیارت مشخص شود و این قصه بی سامان سالیانه چندین بار باید تکرار شود و هیچ فکری برای آن نشود و همه ساله زائران با خاطره ی سرگردانی برای تهیه بلیط و مکان مناسب برای اقامت باید مشهدالرضا(ع) را ترک کنند!



نمره منفی مخابرات

در سفر، دسترسی به امکانات مخابرات اولویت اول است، مسافر از شهر و دیار خود دور می شود، دلهای مضطرب نگران سلامت او هستند و زائر هم برای اطمینان بخشی به خانواده و همکارانش نیاز به وسیله ارتباطی دارد.

در سالهای اخیر که تلفن همراه فراگیر شده است، متاسفانه شوق ناشی از سفر بی دغدغه افرادی که رهسپار مشهد می شوند، به یاس و نا امیدی تبدیل می شود. این اتفاق در سه روز آخر صفر بار دیگر تکرار شد.

آرمین رحیمی زائر و هموطن اصفهانی در این خصوص می گوید: به نظر من شبکه های همراه اول کشور در روزهای پر ازدحام مشهد نمره قبولی نگرفتند.

وی می افزاید: این خوب نیست که یک مجموعه خدماتی در زمان نیاز مشترکان و مشتری نسبت به اجرای تعهدات خود بی توجه باشد.

زهرا متین از شیراز هم معتقد است، ابزارهای اطلاع رسانی امروز در همه جهان به یک فن اوری آسان و قابل دسترس تبدیل شده است.

وی می گوید: ضریب فراگیری اینترنت و همراه در کشورهای بسیار ضعیف آفریقایی نیز فراتر از سرانه جمعیت است، اما ارائه خدمات به خوبی انجام می شود.

به عقیدی وی، باید برای مشهد سرمایه گذاری مناسبی انجام شود تا شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

 وعده ها را عملی کنید

انتخاب مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران امتیازی نیست که به این شهر اعطا شده باشد، مشهد 1200 سال است که پایتخت معنوی و مرکز نشر معارف اسلامی است.

در مشهد از صده های ماضی با همت مردم عاشق امام رضا(ع) به طور خودجوش ابتدا کاروانسرا و بعد خانه و مسافرخانه ها و امروز هتل های پنج ستاره ساخته شده است.

اولین پایانه های این شهر در دروازه قوچان و نخریسی متعلق به مردم بوده است. اولین شرکت واحد مشهد به نام "اتو توکل" را بخش خصوصی راه اندازی کرده است.



سینما، بازار، پاساژ و مراکز خرید و سوغات همه دست مردم بوده و در آینده نیز خواهد بود.

اگر باور این است که مشهد باید کانون نشر و فرهنگ شیعه و مرکز صدور دیدگاه های رضوی به اقصی نقاط گیتی باشد باید آنچه به عنوان ایده مطرح است را عملیاتی کرد.

واقعا بودجه 1000 میلیارد تومانی زیارت که در سفر اول ریاست جمهوری تصویب شد به کجا رسید، چند درصد اختصاص یافته است، آیا سالی 200 میلیارد تومان پرداخت شد، اگر پرداخت شده صرف چه مسائلی شده است.

واقعا چرا باید پروژه ترمیم بافت فرسوده مشهد آنقدر طولانی شود که مشکل ترافیکی و بهداشتی ایجاد و طرح های هتل سازی و مراکز اقامتی کند شود و چرا باید سازمان ها و نهادهای در گیر با کار زوار تعریف درستی از اعتبار مورد نیاز خود نداشته باشند.

باور کنیم 40 میلیون مسافرو زائر قابل تحقق است به شرطی که وعده ها نیز محقق  شود. تصور 40 میلیون مسافر در مشهد با ظرفیت 10 میلیون امکانات بسیار سخت است!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها