کد خبر: ۳۶۶۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۰۶ بهمن ۱۳۹۰
نوشتاری از "معین وفادار" پیرامون چرایی تحریم نفتی اخیر:
برای اکثر مردم کشور­های اروپایی این سوال مطرح شود، در حالی که اکثر دولتمردان اتحادیه اروپا مردم کشورهای خود را به آمادگی برای رویارویی با یک ریاضت اقتصادی بلند مدت فراخوانده­ اند، دو کشور رسما اعلام ورشکستگی کرده­ و چندین کشور دیگر در آستانه آن قرار داردند، خرید نفت از یک کشور بزرگ صادر کننده نفت در جهان، با وضع موجود، چه خطر و تهدیدی برای کشورشان دارد.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - هزاران اتفاق سیاسی هم زمان، هر روزه در سراسر جهان به وقوع می­ ­پیوندد. که ممکن است تنها بخش اندکی از آنها در عین موضوعات مختلف در هماهنگی کامل با یکدیگر روی دهند.

شاید اگر در گذشته برخی سلسله رویدادهای داخلی را که با سر و صدای زیادی همراه بودند، معلول تصمیمات و عللی غیر از آنچه در روال جاری کشور اتفاق افتاده معرفی می­شد، حتی با ارائه چندین دلیل مستند و قطعی باز هم باور آن برای عموم کمتر مطلع به سختی صورت می­گرفت، یا اصلا پذیرفته نمی­شد. اما به نظر می­رسد اکنون شم سیاسی مردم و آشنایی آنان از قواعد بازی تصمیم­گیران برای سرنوشت جهان البته به ادعای خویش آنچنان بالا رفته که حتی قادرند تا چندین حرکت بعد این بازی را پیش بینی کنند. برای اثبات این مدعا دو حادثه مهم در عرصه بین المللی را مرور می کنیم.

کسب 50 درصد از کرسی­های مجلس ملی مصر توسط اخوان مسلمین که با احتساب بقیه­ ی گروه­های اسلام­  خواه جمعا 70درصد مجلس ملی مصر را تشکیل می­دهند؛­ و تحریم خرید نفت ایران توسط کشور­های اروپایی -با پذیرش مشروط برخی کشورها عضو اتحادیه اروپا- از جمله رویدادهای هم­زمانی است که در ظاهر نمی­توانند ارتباطی خاص با یکدیگر داشته باشند.  

ممکن است برای اکثر مردم کشور­های اروپایی این سوال مطرح شود، در حالی که اکثر دولتمردان اتحادیه اروپا مردم کشورهای خود را به آمادگی برای رویارویی با یک ریاضت اقتصادی بلند مدت فراخوانده­ اند، دوکشور رسما اعلام ورشکستگی کرده­ و چندین کشور دیگر در آستانه آن قرار داردند، هر هفته بسیاری از شرکت­ها بدلیل وضعیت بداقتصادی دست به اخراج بخشی از کارمندان خود میزنند و اتفاقات دیگری از این دست، که همه خبر از یک وضعیت نه­ چندان مطلوب دارند، خرید نفت از یک کشور بزرگ صادر کننده نفت در جهان، با وضع موجود، چه خطر و تهدیدی برای کشورشان دارد، که تصمیم­ گیرندگان کشورشان برای جلوگیری از آن مجبور به این عمل شده ­اند؟ «به خطر افتادن منافع رژیم  جعلی سرزمین­های اشغالی فلسطین در منطقه» شاید تنها جوابی باشد که سیاسیت­مداران به عنوان دلیل این تصمیم، ­می­توانند برای مردم کشور خود اقامه کنند.

اما این موضوعی نیست که بتواند به این سرعت سران اتحادیه اروپا را به جمع­ بندی برای تصویب تحریم خرید نفت از ایران برساند، پس باید عاملی در بیرون از اتاق فکر اروپا با اعمال فشار نمایندگان کشور­های اروپایی در اتحادیه را به این جمع ­بندی اجباری رسانده باشد. حال این سوال باقی مانده که این ماجرا چه ارتباطی با نتایج انتخابات مجلس مصر دارد؟  نگاهی به مواضع نماینده اخوان مسلمین مبنی بر به رسمیت نشناختن پیمان کمپ­دیوید و به تبع آن اسراییل غاصب و جلوگیری از صدور-بخوانید به یغما رفتن-  نفت ارزان قیمت مصر به سرزمین­های اشغالی؛ می­تواند پازل این سلسله حوادث در ظاهر بی­ارتباط را به هم متصل کند. تنها قسمت باقی مانده سهم ایران اسلامی از به خطر افتادن رژیم منحوس و غاصب اسراییل است که سزای آن اینچنین تصمیم ضرب اجلی را در پی دارد. پرداختن به سهم ایران اسلامی  در به خطر افتادن منافع و بقای رژیم اشغال­گر قدس، نیاز به به فرصتی دیگر برای بررسی همه جانبه و گسترده دارد، اما فشار لابی­های صهیون برای به اجماع رساندن نمایندگان کشورهای اروپایی به خوبی نمایان­گر واقعیتی بزرگ ­است: «نقش تفکر شیعی ایران اسلامی در تحولات و بیداری مردم منطقه».

البته مردم هوشیار ایران یکبار دیگر نیز  دولت کودک­کش اسراییل را اینچنین خشمگین کرده بودند ؛ در آن زمان تراس­های اقتصادی یهود، اوباما را مجبور کردند در اقامت­گاه تعطیلات سال نو خود، تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران -که از شش ماهه آینده قابل اجراست!- را امضا کند. این­بار نیز که خبر به دست گرفتن اکثر کرسی­های مجلس مصر توسط اسلام­خواهان ضد اسراییل مصری، مانند پتکی بر سر این رژیم جعلی -که هرروز پایه­های بر ظلم بنا شده خود را لرزان­تر می­بیند- فرود آمد؛  آنان را  مجبور به شروع عملیاتی زودرس کرد.

طبق نظر اکثر کارشناسان تحریم خرید نفت ایران به دلیل در دست داشتن گزینه­ هایی مانند بستن تنگه هرمز و استراتژی «اگر ایران نفت نفروشد، هیچ کشور خاورمیانه نفت نمی فروشد» غیر ممکن و صرفا یک اقدام نمایشی است. این اقدام که با عملیات روانی- تبلیغاتی شدید دستگاه رسانه­ ای همراه است، با ایجاد شوک در بازار و القای کمبود مواد غذایی حیاتی در آینده­ای نزدیک به مردم، و درپی آن هجوم مردم برای خرید اجناس  با قیمت­ های نجومی و ذخیره آن­ها  ، موجی از نارضایتی، ترس و بد بینی به نظام  را می توانست درپی داشته باشد، اما به دلیل فرصت کم برای همراه کردن سایر کشورهای جهان، و ایجاد سپرهایی دفاعی جهت کم کردن ضررهای این تصمیم برای اقتصاد در حال بحران خود، قطعا راهی از پیش نخواهد برد.  پس تحریم خرید نفت از ایران که اروپا در جهت نشان دادن هماهنگی خود با امریکا- البته تحت فشار-  آن را به تصویب رساند، آخرین تیری بود که غرب علیه ایران می­توانست در کمان قرار دهد و در صورت به هدف نرسیدن این تیر، مردم کشورهایی اروپایی این کمان قدرت را برای همیشه از دست سیاست­مداران وابسته خود خواهند گرفت. پس در حقیقت چون این عملیات زودرس غربیان، محکوم به شکست است گویا سران کشورهای اروپایی حکم عزل خود را امضا نموده­اند.

در پایان نکته ­ای در باره بازخورد این اقدامات در ایران قابل تامل می­باشد. همانند شوک غیر معمولی که پس از امضای تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط اوباما در بازار ارز و طلا، رخ داد و نشان از هماهنگی برخی عوامل داخلی با سیاست­های روانی دشمن داشت، پس از رسانه­ ای شدن تصمیم اتحادیه اروپا، این حادثه دوباره اتفاق افتاد. و هم­ز­مان دستگاه­های رسانه ­ای وابسته به سرویس­های اطلاعاتی امریکا و انگلیس- صدای امریکا و بی بی سی- شروع به شایعه پراکنی درباره قحطی قریب الوقوع در ایران تحت عنوان بحث کارشناسی! کردند. از همین رو، عده­ای معدود، که روزها را جلوی ماهواره شب می­کنند؛ ضمن باور دروغ­ های خنده­ دار بوق­های تبلیغاتی غرب، برای نجات خانواده خود از گرسنگی به خرید اجناس حیاتی اقدام کردند که البته پس از ورود به جامعه و دیدن مردمی که وقعی به ناله­ های دشمنان نگذاشته­ اند، با حالت پشیمان و ناراحت از اینکه یک­بار دیگر به بازی گرفته شده اند به خانه بازگشتند.

شکی نیست که این شوک­های اقتصادی در کوتاه مدت و میان مدت برای کشور ایجاد زحمت­ هایی می­کند و مسئولین  می­بایست با تلاش شبانه روزی برای هرچه کمتر کردن آثار ناشی از این اقلامات کینه توزانه دشمن در بلند مدت، راه­کاری باندیشند؛ و با درمیان گذاشتن آن قسمت از راه­کارهایی که قابل بیان است، مردم بصیر و خستگی ناپذیر ایران اسلامی را در این جهاد اقتصادی بیش از پیش به صحنه بیاورند. همان­طور که همیشه بیان شده گرچه تحریم­ ها کشور ما را به زحمت می­اندازد اما همیشه این تحریم کننده­ها بوده­اند که ضرر کرده ­اند.  و چه زحمتی شیرین­تر از زحمت تلاش برای جهادی که در پاسخ به ندای نائب امام عصر(عج) صورت گیرد. آیا این عمل نیک -که منجر به آمادگی جهان جهت پذیرش آخرین ذخیره الهی برای به سعادت رسانیدن همه بشریت است -  سزایی جز تعجیل در ظهور  حضرتش در پی­نخواهد داشت؟



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
کشور ما هم باید همانند کشور ژاپن فرهنگ خودسازی اقتصادی را در پیش بگیرد.هر چند تجربه نشان داده ایرانی همیشه در صحنه است.زنده باد ایران که در برابر یک دنیا ایستاده است.با پیروزی فاصله چندانی نداریم.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها