انتخاب خوزستان به عنوان پایلوت این طرح به علت تولید اتانول در شرکت کشت و صنعت دعبل خزایی و نزدیکی این شرکت به انبار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفت منطقه اهواز است. همچنین بنزین مورد نیاز این طرح از طریق پالایشگاه آبادان تامین میشود.
پیش ازاین دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان اتانول ایران، اعلام کرده بود که به منظور عرضه آزمایشی این نوع سوخت جایگاهها و مخازن مناسب برای نگهداری از آن در اهواز در حال ساخت است.
در ایران میزان ترکیب اتانول با بنزین از پنج درصد شروع می شود و به دلیل اینکه موتور اکثر خودروهای ایرانی معمولی است، حداکثر میتوان 10 درصد بنزین مصرفی اتانول اضافه کرد.
البته هماکنون در کشور برزیل به دلیل بالا بودن تولید اتانول، 85 درصد اتانول و 15درصد بنزین خام ترکیب میشود.
گفتنی است که برای تا 15 درصد اتانول در بنزین نه تنها نیازی نیست که هیچ نوع تغییری در سیستم موتور خودرو ایجاد شود، بلکه جایگاههای عرضه سوخت هم برای فروش این نوع بنزین نیازی به تغییر در سیستم ندارند.
** ساخت اتانول از گاز طبیعی برای اولینبار در جهان
البته پیش از این یکی از مدیران شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی از تولید اتانول از گاز طبیعی برای اولین بار در جهان خبر داده بود.
اگرچه میتوان اتانول را هم از ضایعات کشاورزی و هم از گاز طبیعی تولید کرد، اما تولید اتانول از گاز طبیعی به دلیل این که ایران دومین دارنده ذخایر گازی جهان بوده، با صرفهتر است.
ضمن این که از آنجایی که کشور از نظر منابع کشاورزی غنی نیست، در صورت تولید اتانول از ضایعات کشاورزی، توان تولید این محصول برای مدت طولانی امکانپذیر نخواهد بود، بر همین اساس تصمیم گرفته شد که اتانول از گاز تولید شود.
به گزارش ایسنا، اتانول بهترین مکمل بنزین است که مشکلات زیست محیطی سایر مکملها را ندارد. با اجرای این طرح به جای استفاده از سرب و MTBE برای بهسوزی بنزین و به جای افزودن مکمل برای افزایش عدد اکتان بنزین از اتانول استفاده میشود.
از دیگر مزایای استفاده از اتانول در بنزین میتوان افزایش بهرهوری موتور و کاهش مصرف سوخت عنوان کرد. البته وجود تمام مزایا این مکمل، کاهش گازهای گلخانهای(GHG) از مهمترین دلیل استفاده از اتانول در بنزین است؛ به طوری که اگر اتانول 10 درصد در بنزین استفاده شود، 4.2 مگاتن گازهای گلخانهای کم میشود که معادل خارج کردن یک میلیون خودرو از جاده است.