کد خبر: ۳۶۴۱۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
استاد علوم سیاسی دانشگاه مطرح نمود:
باقرزاده گفت: ایشان در سخنان خود به نقل خاطراتی از مجلس خبرگان و انتخاب مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان پرداختند. اصل مهم فقهی و عقلی در معتبر بودن حکایت و حدیث، این است که گوینده سخن، مورد وثوق باشد؛ از آن جا که آقای هاشمی در دوره اخیر خاطرات و اخباری را نقل کرده اند که حتی مضحکه مردم عادی هم شده و معلوم می شود که وثاقت لازم را ندارند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دکتر باقرزاده عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در تحلیل نطق تبلیغاتی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در خصوص انتخابات خبرگان رهبری اظهار داشت: آقای هاشمی در فیلم انتخاباتی خود سخنانی را گفتند که نیاز به توضیحاتی دارد تا مبادا در خط انقلاب، تحریف به وجود آمده و جامعه دچار برداشت غلط شود.

باقرزاده با اشاره به فیلم انتخاباتی آقای هاشمی رفسنجانی در خصوص انتخابات خبرگان اظهار داشت: اولین نکته قابل تأمل این که ایشان در سخنان خود به نقل خاطراتی از مجلس خبرگان و انتخاب مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان پرداختند. اصل مهم فقهی و عقلی در معتبر بودن حکایت و حدیث، این است که گوینده سخن، مورد وثوق باشد؛ از آن جا که آقای هاشمی در دوره اخیر خاطرات و اخباری را نقل کرده اند که حتی مضحکه مردم عادی هم شده و معلوم می شود که وثاقت لازم را ندارند، خاطرات ایشان، باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. مخصوصا این که مشروح مذاکرات خبرگان وبرخی افراد ثقه ای که در جلسه حضور داشتند، هم اکنون نیز هستند.

وی با اشاره به این که در فیلم انتخاباتی آقای هاشمی به لزوم رعایت امانت داری در انتخابات و نتایج آن و نظایر آن اشاره شده است، ادامه داد: نکته قابل تأمل دیگر در این فیلم، همین اظهارات ایشان در جهت شبهه افکنی در صحت انتخابات است؛ معلوم نیست چرا عده ای اصرار دارند که در انتخابات و نتایج آن ها شبهه ایجاد کنند؛ این در حالی است که مکانیزم انتخابات ایران به گونه ای است که اصلا امکان جابه جایی آراء به گونه ای که نتیجه انتخابات را تغییر بدهد وجود مدارد.

دکتر باقرزاده افزود: هر کس الفبای نظام انتخاباتی ایران را بشناسد، متوجه می شود که تقلب مؤثر در انتخابات ایران امکان ندارد؛ حتی وابستگان جریان فتنه نیز بارها اقرار کرده اند که امکان تقلب وجود ندارد. اما باز هم عده ای دوست دارند به شبهه افکنی در مورد انتخابات بپردازند.

وی با اشاره به اهداف عده ای که در روند انتخابات شبهه ایجاد می کنند و حتی مشارکت های مردم در انتخابات های اخیر را که جزء بهترین مشارکت ها بوده، زیر سئوال ببرند، ادامه داد: در واقع این عده قصد دارند همه گزینه ها را حفظ کنند تا اگر رأی نیاوردند بتوانند زمینه را برای ادعای تقلب و حضورهای خیابانی آماده کنند؛ در حالی که باید به آن ها گفت اگر واقعا دست اندرکاران انتخابات قابل اعتماد نیستند، چرا ثبت نام می کنید؟

این استاد علوم سیاسی با اشاره به سومین نکته قابل تأمل درباره اظهارات هاشمی در نطق انتخاباتی ادامه داد: آقای هاشمی بحثی را در مورد جمهوری اسلامی مطرح کردند که خلاصه آن این بود که جمهوریت و اسلامیت دو رکن این نظام است؛ جمهوریت همان انتخابات و رأی مردم است و اسلامیت هم به ولایت فقیه است که البته ولایت فقیه نیز به رأی مردم است! در واقع ایشان ولایت فقیه را نیز به رأی مردم دانستند.

وی خاطر نشان کرد: آیا در ادبیات امام (ره) ، ولایت به رأی مردم است؟ آیا حضرت زهرا (س) مدافع ولایتی بودند که به رأی مردم بود؟ آیا این سخنان تحریف ادبیات شیعه نیست؟

حجت الاسلام باقرزاده ادامه داد: اصلا ادبیات شیعه در برابر سقیفه این بود که ولایت ربطی به انتخاب مردم ندارد. بلی، باید به این نکته توجه داشت که اجرء حق حاکمیت و ولایت بدون مقبولیت مردمی، محقق نمی شود، اما این ربطی به انتخاب ولی ندارد.

وی با اشاره به این که قلب انقلاب اسلامی همین ولایت فقیه است و تحریف آن، تحریف انقلاب اسلامی است ادامه داد: در واقع مردم با انتخاب خبرگان، ولی فقیه را به وسیله متخصصین، شناسایی – و نه تعیین – می کنند. لذا ولایت، انتخابی نیست، بلکه انتصابی است.

باقر زاده در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که ولایت را – مانند نظر آقای هاشمی در نطق انتخاباتی – امری انتخابی بدانیم، در امر رهبری باید همه گرایشات اجتماعی وجود داشته باشد، ولو آن که گرایش نادرستی باشد، اما در نظریه انتصابی ولایت فقیه باید اشبه افراد به امام عصر (عج) باشد. در این نظر، رأی مردم به مثابه بیعت با ولی فقیه است، اما به منزله تعیین ولی فقیه نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
lمحسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
۱
۰
جناب دكتر شما گفتيد امكان تقلب موثر درانتخابات وجود ندارد پس منكر تلقب درانتخابات نيستيد
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۴:۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
۰
۱
انتخاب ولی فقیه مثل کشف معدن است.
برای کشف معدن رای گیری نمی کند بیایید کدام زمین را برای معدنکاری انتخاب کنیم! بلکه ابتدا با بررسی دقیق کارشناسی ملاکهای وجود ماده معدنی را در مناطق محتمل بررسی می کنند و از انواع شاخص های ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و مین شناختی استفاده می کنند تا سر انجام یک مکان مناسب را انتخاب کند. اما این یک انتخاب دلبخواهی نیست. یک کشف عالمانه است.
تانتخاب ولی فقیه هم دلبخواهی نیست. باید فقهای خبرگان با دقت در انواع مداک های علمی و اخلاقی و شخصیتی و سیاسی به کسی برسند که بالاترین عیار و ملاک را داشت باشند. لهذا کار خبرگان مصداق کشف است نه انتخاب دلبخواهی و دموکراتیک.
پاسخ
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
۰
۱
گویا تنبیه هاشمی توسط احمدی نژاد او را وادار کرده بی عاری پبشه کند والا همین زندگی نباتی او هم به کاووس وحشتناک روحی او افزوده میشد
پاسخ
احمد رضا نخعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
۰
۱
دوست عزیزم کدام تنبیه گویا شما خود رابه بی خبری زده اید خیلی راحت توهین مکنید برادرم نتیجه انتخابات که امد رای هاشمی شما را قانع میکند
پاسخ
احمد رضا نخعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
۰
۰
رهبر عزیزمان در دیدار امروزشان فرمودند کار خبرگان انتخاب رهبر است شما قانون اساسی که افتخار ماست را تفسیر نکنید هاشمی دوست وخاک پای رهبر است بیائید دشمن شاد کن نباشیم ار محبوبیت هاشمی گویا نارحت هستید نگران رای نباشید نفر اول تهران شک نکنید جانم فدای رهبر
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
۰
۰
برفرض که تمام این مسائل نسبت به هاشمی روا باشد .سوال من این است که پس چرا او همچنان بر مسند قدرت است .خدا رحمت کند امام خمینی(ره) که فرمودند من با هیچ کسی بر سر انقلاب عقد اخوت نبسته ام. چرا سکوت بزرگان رادر خصوص هاشمی شاهدیم.نکند داریم بازی میخوریم توسط همانهایی که چنگ ودندان به هم نشان می دهند. آخه از قدیم گفته اند واعظان کین جلوه در محراب و منبر میکنند بقیه را دیگرهمه بلدیم ولی بی عاری زیاد است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها