کد خبر: ۳۶۳۹۸
زمان انتشار: ۰۱:۰۸     ۰۶ بهمن ۱۳۹۰
مقام های امریکایی در تلاشند با اعمال فشار روابط تجاری کشورهای افریقایی با ایران را کاهش دهند. این تلاش ها که درراستای اقدامات جامعه جهانی برای تحت فشار گذاشتن تهران صورت می گیرد، موجب شده است چندین شرکت افریقایی ترک ایران را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش 598 به نقل از شفاف، مقام های امریکایی در تلاشند با اعمال فشار روابط تجاری کشورهای افریقایی با ایران را کاهش دهند. این تلاش ها که درراستای اقدامات جامعه جهانی برای تحت فشار گذاشتن تهران صورت می گیرد، موجب شده است چندین شرکت افریقایی ترک ایران را مورد بررسی قرار دهند.
تاکنون شرکت سونانگول که یک شرکت دولتی آنگولایی است خروج از یک قرار داد گازی با ایران را در دست بررسی قرار داده و شرکت ساسول از افریقای جنوبی هم اعلام کرده است که درحال مذاکره درمورد چشم پوشی از ۵۰ درصد سهام خود در یک پروژه پتروشیمی ایران به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار است.
امریکا و اتحادیه اروپا درصددند تحریم های خود برضد ایران را افزایش دهند و مشتریان نفت ایران را قانع کنند، نفت مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین نمایند . تا از این طریق درآمد نفتی ایران کاهش یابد و مجبور شود برنامه هسته ای خود را متوقف کند. برنامه ای که غرب می گوید در راستای تولید سلاح هسته ای پیش می رود، ادعایی که ایران آن را رد می کند
در ماه ژانویه ۲۰۱۲مقامات امریکایی به چین، ‌ژاپن و کره جنوبی سفر کردند تا از آنها بخواهند خرید نفت از ایران را کاهش دهند. بسیاری ازشرکت های امریکایی واروپایی نیز که از طریق شرکت های تابعه خود در ایران تجارت می کردند، فعالیت های خود را در این کشور رها کردند. شرکت های افریقایی ازجمله شرکت هایی بودند که پس ازخروج غول های تجاری غربی به ایران آمدند.
درعین حال در سال 2010 صادرات ایران که عمدتا نفت است نیز به کشورهای جنوب صحرای افریقا تا 3.60 میلیارد دلار افزایش یافت. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول این رقم در سال 2003، معادل با 1.36 میلیارد دلار بود. ایران علاوه بر روابط تجاری با آنگولا و افریقای جنوبی تعهد کرده بود درکشورهای اوگاندا،غنا وسنگال هم سرمایه گذاری کند هرچند که هنوزتمام آنها محقق نشده است.
دانیل پونمن، معاون وزیر انرژی امریکا هفته گذشته با وزیر انرژی افریقای جنوبی درمورد راه هایی که پرتوریا می تواند ازآن طریق نفت ایران را جایگزین کند، مذاکره کرد. حدود یک چهارم نفت افریقای جنوبی را ایران تامین می کند. یک سخنگوی امریکایی گفت، نمایندگان دولت امریکا همچنین با شرکت های خصوصی درافریقای جنوبی دیدار کرده اند تا درمورد تحریم ایران با آنها مذاکره کنند. پونمن درافریقای جنوبی گفت،‌ ما در حال مذاکره درمورد راه هایی هستیم که کشورها بتوانند از طریق آنها خرید نفت ایران را با امنیت کاهش دهند.
نمایندگان دولت امریکا همچنین با شرکت های خصوصی درافریقای جنوبی دیدار کرده اند تا درمورد تحریم ایران با آنها مذاکره کنند. پونمن درافریقای جنوبی گفت،‌ ما در حال مذاکره درمورد راه هایی هستیم که کشورها بتوانند از طریق آنها خرید نفت ایران را با امنیت کاهش دهند.
یک مقام دیگرآنگولایی گفت،‌ هنوزدر این زمینه تصمیمی اتخاذ نشده است. یکی از این مقامات گفت،‌ ترس از تحریم های امریکا، شرکت سونانگول را به بررسی مجدد فعالیتش در ایران واداشته است. این مقام آنگولایی گفت،‌ از آنجائیکه امریکا در زمینه های مختلف از نفت گرفته تا کشاورزی در آنگولا سرمایه گذاری کرده، نسبت به ایران ازارجحیت بیشتری برای این کشور دارد.
سخنگوی شرکت سونانگول و وزارت نفت آنگولا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند. شرکت ساسول که یکی از بزرگترین شرکت های افریقای جنوبی است نیز اخیرا تاکید کرده که مسئله خروج از یک پروژه پتروشیمی در ایران را به دلیل ترس از تحریم های امریکا، اروپا و سازمان ملل دردست بررسی قرار داده است. ساسول هم مانند سونانگول از روابط تجاری خود با امریکا سود می برد.
درحال حاضر این شرکت درحال ساخت یک کارخانه به ارزش ۱۰ میلیارد دلار درلوئیزیانا است که زغال سنگ را به سوخت موتور تبدیل می کند. دراقدامی جداگانه، موسسه اتحاد برضد ایران هسته ای هم اعلام کرد مبارزه ای را آغاز کرده است تا شرکت ارتباطی ام تی ان افریقای جنوبی را متقاعد سازد از شراکت در فعالیت های دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه ایران چشم پوشی کند. ناتان کارلتون، سخنگوی این موسسه گفت،‌ آنها نگرانند سرمایه گذاری در صنعت ارتباطات ایران به دولت این کشور در سانسور و تلاش برای ردیابی کاربران تلفن همراه کمک کند. شرکت ام تی ان از توضیح درمورد فعالیت هایش در ایران خودداری کرد.
تهران با تهدید به بستن تنگه هرمز به تحریم های غرب واکنش نشان داده است. در انتهای مقاله آمده است ، تلاش برای برقراری ارتباط با وزرای امور خارجه و اقتصاد ایران و رئیس اتاق بازرگانی این کشور برای صحبت درخصوص فعالیت شرکت های افریقایی بی نتیجه بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها