به گزارش پایگاه 598، روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم « محمدصادق عابدینی» به موضوع جشنواره فیلم فجر و نامزدهای دریافت جوایز این جشنواره پرداخت و نوشت:
با اعلام اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ سی و چهارمین
جشنواره فیلم فجر، انتخابهای عجیب داوران جشنواره باعث حیرت شد، گفته
میشود در لحظات پایانی اعلام نامزدها، نام «بادیگارد» از چند سیمرغ اصلی
جشنواره حذف شد.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با اعلام نامزدهای سیمرغهای بلورین جشنواره
در بخشهای مختلف وارد مرحله نهایی داوری شد. در این مرحله، صاحبان
سیمرغها از بین چند گزینه اعلام شده انتخاب و معرفی میشوند. نکته
تعجببرانگیز این دوره، نامزد شدن فیلمهای ضعیف در چندین بخش و حضور
نداشتن فیلم حاتمی کیا در بین نامزدهای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی
است. یک سایت خبری در گزارشی از تغییر فهرست نامزدها ساعاتی پیش از اعلام
نهایی و حذف بادیگارد در چند سیمرغ خبر داده است!
هراس از موفقیت حاتمیکیا
تاریخ باز هم تکرار شد. زمانی که حاتمیکیا خودش را به نشست خبری «شیار
143» رساند و به شدت از عملکرد جشنواره انتقاد کرد، میشد حدس زد که
جشنواره نسبت به فیلم «چ» موضع تنبیهی خواهد گرفت و برای انتقام از
حاتمیکیا حق فیلمش را نادیده بگیرد. در جشنواره سیودوم، «چ» قربانی نگاه
سیاسی جشنواره شد. امسال نیز «بادیگارد» سرنوشت مشابهی دچار شد. اینبار
گویا حذف حاتمیکیا از بالاتر از جشنواره کلید خورده بود. این را میشد از
انتقادی دانست که حاتمیکیا نه جشنواره بلکه دولت را مخاطب آن قرار داده
بود. ابراهیم سینمای ایران گفته بود: باید این بچهها بیایند و کارشان دیده
شود. بهخصوص فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترورش
وجود دارد. باید برای اینها احترام قائل شویم. اینکه اینها در حاشیه
جشنواره باشند، درست است؟ من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای
ایوبی و آقای جنتی. با آقای روحانی کار دارم که در این موضوع هست. چطور
میشود که فیلمهای اینگونه وارد مسابقه نمیشوند، حتی اگر ضعیف باشند.
«رجا» نیز در گزارشی انتقادی نسبت به لیست نامزدهای دریافت سیمرغ نوشت:
اسامی فیلمهای نامزد شده فعلی آنقدر مضحک است که در همین ساعات اخیر صدای
اعتراض بسیاری از منتقدان و رسانههای شبهروشنفکر را هم درآورده است. تصور
کنید یکی از معدود فیلمهای امسال که اکثر حاضران در سالن مطبوعات یکصدا
به ضعف ساختاری آن خندیدهاند و هیچ واکنش مثبتی را در پی نداشته است در 10
رشته کاندیدای دریافت سیمرغ جشنواره باشد و فیلمی که حتی مخالفانش به قدرت
تکنیکی و ساختاریاش معترفند، در هیچ کدام از بخشهای اصلی حتی نامزد هم
نشود. این البته تنها محدود به «بادیگارد» هم نیست. فیلمهای خوب دیگری هم
بودند که جایشان در لیست خالی است، اما با این اوصاف نام جشنواره سی و
چهارم فجر، به عنوان جناحیترین و ضعیفترین جشنواره تاریخ سینمای ایران،
که در آن حتی بدیهیترین اصول سینمایی به نفع جریانات فرامتنی کنار گذاشته
شد در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد. طبعاً در این بین ابراهیم
حاتمیکیا به عنوان پرافتخارترین فیلمساز تاریخ سینمای ایران در جشنواره
فجر، نیازی به این دیده شدنها ندارد، اما این فرصت خوبی است برای شناخت
بهتر سیستم فرهنگی دولت و طرفدارانش.
نامزدهای دریافت سیمرغ
به گزارش «جوان»، با اعلام دبیرخانه فیلم فجر، نامزدهای بخش مسابقه سینمای
ایران، نگاه نو، مستند و جایزه هنر و تجربه مشخص شدند. در بخش سودای سیمرغ
(مسابقه سینمای ایران)، «ابد و یک روز» 10 رشته، «امکان مینا» 9 رشته،
«ایستاده در غبار» هشت رشته، «دختر» هفت رشته، «بادیگارد» شش رشته، «آخرین
بار کی سحر را دیدی؟» پنج رشته، «خشم و هیاهو» پنج رشته، «نفس» پنج رشته،
«اژدها وارد میشود؟» چهار رشته و «لانتوری» سه رشته تعداد نامزدهای هر
فیلم است.
بهترین کارگردانی: کمال تبریزی برای کارگردانی فیلم «امکان مینا»، سعید
روستایی برای کارگردانی فیلم «ابد و یک روز»، فرزاد مؤتمن برای کارگردانی
فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، محمدحسین مهدویان برای کارگردانی فیلم
«ایستاده در غبار» و سیدرضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم «دختر».
بهترین فیلمنامه: فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه «امکان
مینا»، سعید روستایی برای فیلمنامه «ابد و یک روز»، امیر عربی برای
فیلمنامه «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، مهران کاشانی برای فیلمنامه «دختر» و
محمدحسین مهدویان برای فیلمنامه «ایستاده در غبار».
بهترین فیلم: منوچهر محمدی برای تهیهکنندگی فیلم «امکان مینا»، سعید ملکان
برای تهیهکنندگی فیلم «ابد و یک روز»، فرزاد مؤتمن برای تهیهکنندگی فیلم
«آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، سیدرضا میرکریمی برای تهیهکنندگی فیلم
«دختر»، حبیب والینژاد برای تهیهکنندگی فیلم «ایستاده در غبار».
بهترین بازیگر نقش اول مرد: فرهاد اصلانی برای فیلم«دختر»، پرویز پرستویی
برای فیلم «بادیگارد»، رضا کیانیان برای فیلم «کفشهایم کو»، پیمان معادی
برای فیلم «ابد و یک روز»، نوید محمدزاده برای فیلم «خشم و هیاهو».
بهترین بازیگر نقش اول زن: پریناز ایزدیار برای فیلم «ابد و یک روز»، ساره
بیات برای فیلم «عادت نمیکنیم»، مینا ساداتی برای فیلم «امکان مینا»، طناز
طباطبایی برای فیلم «خشم و هیاهو»، الهام کردا برای فیلم «به دنیا آمدن».
بهترین فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «دختر»، هومن بهمنش برای
فیلم «اژدها وارد میشود»، پیمان شادمانفر برای فیلم «خشم و هیاهو»، محمود
کلاری برای فیلم «بادیگارد»، فرشاد محمدی برای فیلم «امکان مینا».
بهترین تدوین: سجاد پهلوانزاده برای فیلم «ایستاده در غبار»، بهرام دهقانی
برای فیلم «ابد و یک روز»، سپیده عبدالوهاب برای فیلم «به دنیا آمدن»،
هایده صفییاری برای فیلم «لانتوری»، محمدرضا موئینی و هدی موئینی برای
فیلم «امکان مینا».
بهترین موسیقی متن: کریستف رضایی برای فیلم «اژدها وارد میشود»، مسعود
سخاوتدوست برای فیلم «نفس»، محمدرضا علیقلی برای فیلم «امکان مینا» و
«دختر»، کارن همایونفر برای فیلم «بادیگارد»، پیمان یزدانیان برای فیلم «به
دنیا آمدن».
بهترین طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی برای فیلم «ایستاده در غبار»،
امیرحسین قدسی و نگار نعمتی برای فیلم «اژدها وارد میشود»، بهزاد کزازی
برای فیلم «امکان مینا»، محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم «خشم و
هیاهو» و اصغر نژادایمانی برای فیلم «نفس».
بهترین چهرهپردازی: ایمان امیدواری برای فیلمهای «زاپاس» و «بادیگارد»،
عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای فیلم «لانتوری»، شهرام خلج برای
فیلم «ایستاده در غبار»، مهرداد میرکیانی برای فیلمهای «نفس» و «اژدها
وارد میشود»، سعید ملکان برای فیلمهای «ابد و یک روز» و «امکان مینا».
بهترین جلوههای ویژه میدانی و جلوههای ویژه بصری: سیدهادی اسلامی برای
فیلم «بادیگارد» (جلوههای بصری)، ایمان کرمیان برای فیلم ایستاده در غبار
(جلوههای میدانی)، فرید ناظرفصیحی برای فیلم «نفس» (جلوههای بصری)،
محمدرضا نجفیامامی برای فیلم رسوایی 2 (جلوههای بصری).