کد خبر: ۳۶۲۷۱
زمان انتشار: ۰۲:۱۳     ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
حجت‌الاسلام يوسفی‌مقدم:
رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم با اشاره به آيه شريفه «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ» اظهار كرد: «خُلق عظيم» از فضائل اختصاصی شخصيت رسول اكرم(ص) است و آن حضرت در خُلق نيكو نمونه‌ای در جهان بشريت نداشته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدصادق يوسفی مقدم، رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) درباره عظمت مقام حضرت رسول اكرم(ص) اظهار كرد: پيامبر اكرم(ص) افضل و اشرف موجودات عالم است و جايگاه رفيع ايشان اين حقيقت را نمايان می‌‌كند كه آن حضرت از فضايل ممتازی برخوردار است كه ديگران از آن محروم و بی‌بهره‌اند؛ همچنين آن حضرت تكاليف ويژه‌ای دارد كه ديگران به آن مأمور نيستند، چنانكه فقيهان و متكلمان آن امتيازات را نقل كرده‌اند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به قول علامه محمدرضا مظفر اظهار كرد: علامه مظفر در عقائدالامامية می‌گويد: در هر دوره‌ای از ميان انسان‌ها ـ با همه تفاوت‌هايی كه در مراتب كمال دارند ـ شخصی كه در قوای نظری و عملی كامل‌تر از ديگران است، وجود دارد؛ آن شخص كامل، پيامبری از پيامبران الهی است و هيچ‌يك از افراد بشر در صفات كمال، هم‌تراز ايشان نخواهند شد.

حجت‌الاسلام يوسفی‌مقدم در تبيين جايگاه رفيع پيامبر خاتم(ص) عنوان كرد: به عقيده فخر رازی از ميان تمام پيامبران و اولياءالله كه كامل‌ترين انسان‌ها هستند، يك نفر كه از همه آنها فاضل‌تر و كامل‌تر است، الگوی همه آنهاست و آن شخص، رسول اعظم(ص) است كه آورنده احكام الهی و هدايت‌‌كننده انسان‌ها به حقايق هستی است.

وی در ادامه اين مطلب از قول فخر رازی خاطرنشان كرد: نسبت رسول اعظم(ص) به ديگر انسان‌های كمال يافته، نسبت خورشيد به ستارگان است. البته در هر دوره‌ای بايد پس از پيامبر اعظم(ص) نزديك‌ترين فرد به آن حضرت از نظر فضايل و كمالات، قائم مقام و مُقَرّر شريعت آن حضرت وجود داشته باشد كه اين شخص از نظر شيعه همان امام معصوم و صاحب‌الزمان(عج) است.

لولاك لما خلقت الافلاك

رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم در بخش ديگری از سخنان خود در بزرگداشت حضرت ختمی‌مرتبت(ص) تصريح كرد: بسياری از انديشمندان اسلامی مانند بكری مياطی، ملای سبزواری و مولی صالح مازندرانی با استناد به حديث قدسی «لولاك لما خلقت الافلاك؛ اگر تو نبودی افلاك( آسمان و زمين) را نمی‌آفريدم» بر اين باورند كه پيامبر خاتم(ص) اصل و علت ايجاد هر مخلوقی است؛ شيخ‌محمدحسين اصفهانی، معروف به كمپانی، در ترجيع‌بند مشهور خود در مدح پيامبر(ص) به اين حديث قدسی را آورده است: «فرموده به‌شأنت ايزد پاك/لولاك لما خلقت الافلاك».

 محمدصادق يوسفی مقدم:

هيچ انسانی در حد و اندازه خلق پيغمبر نيست، بالاترين خلق حسن را پيامبر خاتم(ص) دارد و خود ايشان تصريح فرموده كه: «ادبنی ربی فاحسن تأديبی؛ خداوند مرا تأديب كرد و ادب مرا به كمال رساند»

اين محقق و قرآن‌پژوه در بخشی از سخنان خود مواردی چون استعاذه در قرائت قرآن، تهجد شبانه، نماز وتر، نيكی در برابر بدی، انكار منكر، قربانی مستحب، مخير ساختن همسران، مشورت و پايداری در برابر دشمن را از جمله واجبات فقهی اختصاصی پيامبر(ص) و شعر گفتن، خائنةالاعين، گرفتن صدقه، ازدواج مجدد، ازدواج زنان پيامبر، بيرون آوردن لباس جنگ و... را از جمله محرمات فقهی اختصاصی پيامبر(ص) از منظر قرآن برشمرد.

اختصاصات نبی(ص)

وی در تشريح برخی از مفاد اين اختصاصات گفت: تهجد شبانه يكی از اختصاصات پيامبر(ص) در قرآن است كه فقهايی چون محقق كركی، محقق اردبيلی و محقق حلی، وجوب آن را بر اساس آيه 79 سوره مباركه اسراء و آيات 2 تا 4 سوره مباركه مزمل برای پيامبر(ص) نقل كرده‌اند. همچنين شعر گفتن از جمله احكام تحريمی است كه در قرآن(يس/69) به صورت اختصاصی برای پيامبر نقل شده است؛ شعر برای غيرپيامبر حرمت ندارد و شاعران بسياری بوده‌اند كه با استفاده از شعر و بدور از خيال‌آفرينی به تأييد اسلام و ترويج معارف حقه الهی پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام يوسفی‌مقدم در ادامه سخنان خود روزه وصال و وارد شدن به مكه بدون احرام را از جمله مباحات اختصاصی پيامبر(ص) خواند و تصريح كرد: بسياری از مفسران آيه شريفه 187 سوره بقره را دليل حرمت روزه وصال(روزه سه‌روزه بدون افطار) دانسته و با استناد به رواياتی معتقد به جواز روزه وصال بر پيامبر(ص) شده‌اند كه اين هم به دليل جايگاه خاص و رفيعی پيامبر گرامی اسلام(ص)، ارتزاق معنوی ايشان در پيشگاه خداوند و ارتباط خاص آن حضرت و خداوند است.

وی با بيان اين‌كه پيامبر گرامی اسلام(ص) دارای فضايلی خاص هستند كه هيچ پيامبری در فضيلت با ايشان برابری نمی‌كند، تصريح كرد: برخی از اين فضائل بيانگر عظمت آموزه‌های پيامبر(ص) هستند و آموزه‌های آن حضرت را آموزه‌های جاودان و هميشگی برای همه انسان‌ها قرار داده‌اند(مانند خاتميت، معجزه اختصاصی، جامعيت شريعت و...)، برخی از آنها نيز ناظر به بعد شخصيتی و اخلاقی پيامبر اسلام(ص) هستند و برخی ديگر نيز شامل فضائل و اختصاصات ناظر به آداب حضور در برابر پيامبر گرامی اسلام(ص) هستند.

رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم با اشاره به «خلق عظيم» از فضائل اختصاصی شخصيتی پيامبر(ص) خاطرنشان كرد: پيامبر گرامی اسلام(ص) در قرآن كريم به «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و راستى كه تو دارای خلق عظيم هستی»(قلم/4) توصيف شده است. هيچ انسانی در حد و اندازه خلق پيغمبر نيست، بالاترين خلق حسن را پيامبر خاتم(ص) دارد و خود ايشان تصريح فرموده كه: «ادبنی ربی فاحسن تأديبی؛ خداوند مرا تأديب كرد و ادب مرا به كمال رساند».

خلق عظيم پيامبر(ص)

حجت‌الاسلام يوسفی‌مقدم با بيان اين‌كه تعبير «احسن تأديبی» يا به كمال رساندن ادب، بيانگر اين است كه هم ادب پيامبر(ص) بالاترين ادب است و هم مؤدِب و معلم تربيتی پيامبر(ص) خود خداوند متعال است، افزود: ايشان در ادامه می‌فرمايد: وقتی خداوند ادب مرا به انتها رساند به من فرمود: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ»؛ اين ويژگی خاص پيامبر خاتم(ص) است كه ايشان در خلق نيكو نمونه‌ای در جهان بشريت نداشته و به آن عظمت، نمونه‌ ديگری كه بديل آن حضرت در خلق حسن باشد، به وجود نخواهد آمد.

نويسنده كتاب «‏‏بررسی ديدگاه‌ها درباره اختصاصات پيامبر خاتم(ص) از نگاه قرآن» در بخش ديگری از سخنان خود گفت: يكی ديگر از فضائل مربوط به پيامبر گرامی اسلام(ص) كه در آيه شريفه 63 از سوره مباركه نور بدان تصريح شده، اين است كه هنگام خطاب قرار دادن ايشان بايد آن حضرت را با القابی مانند يا ايهاالنبی(ص)، يا ايهاالرسول(ص) صدا بزنيم.

 رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم:
بسياری از انديشمندان اسلامی مانند بكری مياطی، ملاهای سبزواری و مولی صالح مازندرانی با استناد به حديث قدسی «لولاك لما خلقت الافلاك؛ اگر تو نبودی افلاك( آسمان و زمين) را نمی‌آفريدم» بر اين باورند كه پيامبر خاتم(ص) اصل و علت ايجاد هر مخلوقی است

وی در تشريح اين مطلب اظهار كرد: شدت اين دستورالعمل تا آنجاست كه حضرت فاطمه زهرا(س) با اين تصور كه ديگر نبايد پيامبر(ص) را با نام خطاب كند، آن حضرت را با لقب «يا ايها الرسول(ص)» صدا می‌زدند. پيامبر گرامی اسلام(ص) دختر خود را مورد تفقد قرار داده و به ايشان گفتند: «دخترم! آيه درباره تو نازل نشده و تو مرا با همان نام «پدرجان» صدا بزن كه برای من مطبوع‌تر و دلنشين‌تر است».

پيامبر(ص)؛ نعمت خدا بر مؤمنان

حجت‌الاسلام يوسفی‌مقدم با اشاره به اين‌كه همه اين موارد نشانگر عظمت پيامبر گرامی اسلام(ص) است، تأكيد كرد: از همين روست كه با رحلت پيامبر در واقع، بزرگترين نعمت الهی را از دست داده‌ايم. خداوند متعال به آمدن و بعثت پيامبر(ص) بر مؤمنان منت گذاشت، حال آن‌كه به دادن هيچ نعمت ديگری بر انسان‌ها منت نگذاشته است. از همين روی فقدان نعمت بزرگ وجود پيامبر گرامی اسلام(ص) برای مسلمانان به مثابه از دست دادن بزرگترين نعمت است.

رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم خاطرنشان كرد: به همين دليل است كه هر ساله در سالروز رحلت پيامبر گرامی اسلام(ص) تمام امت اسلامی به سوك نشسته و عزاداری می‌كنند و اين عزاداری تنها برای از دست دادن پيامبر(ص) نيست، بلكه دعا و خواهشی از درگاه خداوند متعال است تا بدانها توفيق رهروی راه پيامبر(ص) و عمل به دستورات آن حضرت عطا فرمايد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها