سرویس فرهنگی پایگاه 598 / انقلاب اسلامی مولود عصری است که بشر، زندگی را به خاک سپارده بود ودر برهوت غفلت سرگردان و حیران بود.انقلاب اسلامی با ظهور خود در این عصر ظلمانی به زندگی معنای دوباره بخشید وحیات طیبه را احیا کرد.انقلابی که شاهراه انسانیت را در بین گمراه های ضلالت به انسان قرن بیستم نشان داد.انقلابی که در برابر سبک زندگی انسان عصر ماشینیسم، سبک زندگی انقلابی تولید کرد و یادآور آرمان های فراموش شده بشر درذهن معاش اندیش تمدن نشینان شد.انسان در انقلاب اسلامی با عافیت طلبی بیگانه است، در زندگی مبارزه می کند و همه نشست ها و برخاست ها و خوراک و پوشاک و خرید و فروش او در مسیر مبارزه است. وحید جلیلی چندی پیش در یادواره شهید سید مرتضی آوینی که با حضور فعالان فرهنگی و تحریریه و نشریه سوره اندیشه برگزار شد، به تبیین سبک زندگی انقلابی در شرایط کنونی پرداخت. بخش مهمی از سخنان مسئول دفتر مطالعات جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه می آید:
انقلاب اسلامي الگوي سبك زندگي سياسي، فردي و حرفه اي را به جامعه معرفي كرد. شهيد آويني زمانی که به دنبال کاری می رفت الگوهاي محقق را نشان مي داد، آويني نمي گفت كه ما براي اينكه به حيات طيبه برسيم بايد بنشينيم فكر كنيم كه مثلا حيات طيبه يعني چه؟ مي گفت محققش را ما داريم بيايم ببينيم الگوهای ما چگونه زندگي كردند اين مي شود سبك زندگي.
بايد كاری كرد تا سبك زندگي انقلابی ما گسترش پيدا كند که در این خصوص بسیاری از حوزه ها را می توان مثال زد چون كار ما صبح تا شب همين است؛ مثلا در حوزه كتاب و كودك چقدر كار كرده ايم؟ ما چقدر تلاش كرديم كه نشانه شناسي تصويري انقلاب را براي بچه هاي پيش دبستاني ارائه بدهيم، اين كار است؛ سبك زندگي چطوري شكل مي گيرد، الان هر كدام از ما كه يك بچه 7-8 ساله در خانه داريم و مي بينيم كه به طور معمول 50-60 تا 100 جلد كتاب از کودکی برایش خريده ايم، چند درصد از ما تلاش كرديم كه كتاب بهتري برايشان تهيه كنيم. چند نفر از ما به اين همت رسيديم كه يك كتاب بهتر را با يك نگاه انقلابي توليد كنيم، كار سختي هم نيست يعني با يك عزم و همتي مي توان آن را انجام داد.
فكر می کنید كه 30 سال پيش چه خبر بوده است، شما روزنامه هاي سال 56 را ورق بزنيد ببينيد در اين مملكت چه خبر بوده است، امام (ره) در آن جامعه انقلاب كرد، حالا بعضي ها مي گویند آن زمان که ماهواره نبوده؛ هر دوره اي ماهواره خاص خودش را داشته، اينترنت خاص خودش را داشته است. شما مجله هاي سال 57 را ورق بزنيد ببينيد چه فضايي حاكم بوده است که در همان زمان هم بچه حزب اللهي ها شكل گرفته اند، چرا؟ چون نگفتند كه از اول بايد يك طرح كاملاً مهندسي باشد؛ مثلا وقتي مي خواهيم يك ساختمان بسازيم يك نگاه كاملا مهندسي داشته باشيم. ما بسیاری از الگوها را مي دانيم و عمل نمي كنيم.
آيت الله مهدوي كني به ما مي فرمودند: «دين تنها از راه استدلال گسترش پيدا نمي كند، دين بيشتر از استدلال به الگو نياز دارد.» و ما اين الگو ها را داريم ما الگوهاي محقق داريم چه در زندگي فردي چه الگوهاي زندگي حرفه اي. چطور هم درس بخوانيم و هم مبارزه كنيم، از شهيد چمران و آويني بگيريد تا همين امروزش. خيلي از افراد هستند كه عضو جنبش هاي دانشجويي بودند كه با تلاش با همت هم در درسشان موفق شدند و هم در كارهایشان.
در سبك زندگي انقلاب اسلامي نمي شود كه ما مثل همان كساني كه اعتقادي به انقلاب ندارند زندگي كنيم و در عين حال دين را هم حفظ كنيم، رهبر هم ياري كنيم و انقلاب هم جهاني بشود؛ مشكل ما اين است. اگر ما همت و اراده كنيم بله البته ياري خدا هم هست، «يرزق من حيث لا يحتسب» هم هست. كارهاي نظري تا لحظه آخر عمر هم تعطيل نمي شود، هر روز «رب زدني علما» هر روز ممكن است ما يك چيز جديدي را بفهميم در هر مرحله اي از زندگي ممكن است به يك نظريه جديدي برسيم و حقايق بيشتري از عالم دريافت كنيم.
ولي ما نمي توانيم بگوييم مثلاً چون در رياضي يك نظريه اي آمد و بعدها باطل شد، پس ما به اين نظريه عمل نكنيم چون صد سال ديگر ممكن است باطل بشود. يك نظريه يك زماني وجود داشته و همه عالم متحد بودند كه خورشيد دور زمين مي گردد؛ از نوابغ و علما گرفته تا عوام؛ بعدها معلوم مي شود كه 180 درجه برعكس بوده و زمين به دور خورشيد مي گردد. بعد ما بگوييم ديگر به هيچ نظريه علمي عمل نكنيم و به هيچ طرحي عمل نكنيم چون ممكن است در آينده رد بشود. هر طرحي هم كه بياوريم مي توان اين شبه را به او انداخت كه از كجا معلوم، كه اين يك طرح موفق و درستي است. 20 سال ديگر شايد 10 نفر اين را نقد كنند و از آن ايراد بگيرند كما اينكه اين كار شده است. ضمن اينكه ما ولايت فقيه داريم، ولي فقيه براي چيست؟ بالاخره ايشان به يك منبع فقاهتي متصل است و براساس آن حكم مي كند و يك نفر فصل الاخطاب است مي گويد اين كار را انجام بدهيد بسم الله جهاد اقتصادي بسم الله كار كنيد.