کد خبر: ۳۶۲۰۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
رئيس هيات مديره انجمن سيب زميني كاران گفت: سيب زميني كاران در سال جاري به سبب كاهش بيش از پيش قيمت از نفس افتادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، رحيم نيازي رئيس هيات مديره انجمن سيب زميني كاران، در خصوص توليد سيب زميني اظهار داشت: خريد تضميني محصول از سيب زميني كاران در برخي استان ها همچون اصفهان و فارس انجام شده اما به سبب آنكه قيمت تمام شده محصول از قيمت خريد تضميني بالاتر بوده كشاورزان در وضعيت بغرنجي قرار گرفته اند.

وي با اشاره به صادرات سيب زميني گفت: در نه ماهه سال جاري بيش از 400 هزار تن سيب زميني از كشور صادر شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش چشم گيري داشته است و حال لازم به ذكر است كه امكان افزايش صادرات بيش از رقم فعلي به شرط پرداخت يارانه صادراتي به صادر كنندگان وجود دارد.

نيازي درادامه يادآور شد: متاسفانه وزارت جهاد كشاورزي از سال گذشته طي مصوبه اي قرار بود به ازاي صادرات هر كيلو سيب زميني 150 تومان مشوق صادراتي به صادر كنندگان پرداخت كند كه متاسفانه به علت محدوديت هاي موجود تاكنون اين رقم تخصيص داده نشده و همين امر تاثير به سزايي در ضرر و زيان سيب زميني كاران داشته است.

رئيس انجمن سيب زميني كاران گفت: در سال جاري عدم رعايت الگوي كشت در برخي استان ها، كمبود نقدينگي كشاورزان، نبود حمايت هاي صادراتي، وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم و سوء استفاده دلالان در عرضه محصولات همگي دست به دست هم داده به گونه اي كه با كاهش بيش از پيش قيمت سيب زميني كاران از نفس افتاده اند .

نيازي تصريح كرد: توليدكنندگان در سال زراعي آينده طي يك برنامه تحميلي به اجبار ميزان توليد خود را كاهش مي دهند و حال با كاهش توليد و افزايش قيمت در سال زراعي آينده مصرف كنندگان معترض خواهند شد و به همين خاطر بايستي براي تعادل در عرضه و تقاضا سطح كشت سيب زميني توسط مسئولان وزارت جهاد كنترل شود.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها