کد خبر: ۳۶۲۰۰۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
قرار است برنامه و بودجه را به مجلس بعدی بکشند، تحلیلشان این است که مجلس بعدی با آنها همسو خواهد بود و هرچه داد تصویب می‌کنند!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «نسیم‌آنلاین»، ساسان شاه ویسی رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران با بیان اینکه از وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد برنامه پنجم توسعه را کنار گذاشت و برنامه ها و سیاستهای اقتصادی خود مانند خروج از رکود را جایگزین کرد به «نسیم‌ آنلاین» گفت: همان موقع قابل پیش بینی بود که دولت یازدهم پروژه ای را برای برنامه ششم توسعه کلید زده و چنین اتفاقی می افتد.

وی اضافه کرد: یادم هست که جناب آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسما اعلام کرد رئیس جمهور و بدنه دولت برنامه ای را اجرا میکند که اقتصاد ایران قابلیت و ظرفیت اجرای آن را داشته باشد و خودمان نوشته باشیم و چیزی را اجرا میکنیم که میفهمیم!

وی با بیان اینکه دولتی‌ها باید این را بدانند که مملکت را با فهم و درک اختصاصی آن دولت اداره نمی‌کنند، بلکه کشور را با یکسری از قوانین، سیاستها، مبانی نظری، قانون اساسی و برنامه های توسعه اداره می‌کنند گفت: تلقی من از عملکرد دولت یازدهم در 900 روز گذشته این است که دوستان دولتی قصد دارند مدت باقی مانده عمر دولت را هم به همین منوال ادامه دهند. متاسفانه گفتمان دولت یازدهم در حوزه اقتصادی فاقد برنامه ریزی منسجم است.

این اقتصاددان در واکنش به نقل قول جعفرقادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از رئیس جمهور که گفته بود "نیازی به ارائه جزئیات برنامه به مجلس نیست" گفت: مطمئن نیستم که ایشان این حرف را زده باشند، اما اگر آقای روحانی این حرف را زده باشد باید از وی پرسید چطور ممکن است شما خود را پاسدار قانون اساسی میدانید و در همه جزئیات نظام وارد میشوید اما وقتی از شما قانون مطالبه میکنند میگویید نمیخواهد! رسیدگی مجلس به لایحه برنامه ششم حق مجلس بوده و قانون است و باید هر چه سریعتر تمام جزئیات لایحه برنامه ششم به سمع و نظر مجلس برسد.

وی با بیان اینکه رویکردهای یکجانبه گرایانه در گذشته هم اگر وجود داشته است، حتم بدانید که به نتیجه نرسیده است گفت: امروز که کشور دارای برنامه است، بدون توجه به برنامه اداره میشود و این ضعف برای نظام برنامه ریزی و نمره منفی برای دولت یازدهم است.

شاه ویسی تصریح کرد: دولت یازدهم در کمال تعجب و ناباوری خود را قانون مدار و اجراکننده برنامه معرفی میکند اما واقعیت چیز دیگری است. برنامه پنجم در دولت یازدهم به محاق رفته است و به جز چند برنامه ای که خودشان نوشتند هیچ سیاستی را اجرا نمیکنند!

این اقتصاددان در نقد رفتار اخیر دولت یازدهم در برنامه ششم توسعه نیز تصریح کرد: به نظر میرسد نگاه برنامه ای در دولت یازدهم وجود ندارد و اگر نگوییم این نگاه بدعت جدیدی است، باید عنوان کرد، شکل و محتوای آن بی قواره تر و بدتر از گذشته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از افتخارات دولت یازدهم در دو سال اخیر این بوده که ما بودجه را به موقع تحویل مجلس میدهیم و مانند دولت قبل نیستیم، گفت اما امروز مشاهده میکنیم که دولت بودجه را با تاخیر حدود 50 روزه به مجلس میدهد و به جای ارائه لایحه برنامه ششم، چند صفحه حکم به مجلس ارائه میکند! این جای تعجب دارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال آیا تاخیر دولت در ارائه بودجه 95 و تحویل دادن چند صفحه از برنامه ششم به مجلس میتواند دلایل سیاسی داشته باشد  توضیح داد: به نظر می‌رسد تحلیل دولت یازدهم این است که با تاخیر بودجه و برنامه می‌تواند، کارها را به مجلس  آینده بکشاند، مجلس بعدی شاید از لحاظ سیاسی و اقتصادی همسو با دولت باشد و هر آنچه دولتی‌ها دادند آنها نیز تصویب کنند. دولت فکر میکند مجلس بعدی همسو خواهد بود و برنامه ای مورد نظر دوستان دولتی تصویب خواهد کرد، بنابراین به این نتیجه رسیدند که در ارائه برنامه و بودجه به مجلس فعلی سنگ اندازی شود.

وی درباره پیامدها و تبعات منفی تمدید برنامه پنجم برای یکسال دیگر نیز توضیح داد: مهمترین پیامد منفی تمدید برنامه پنجم توسعه تاخیر در رسیدن به چشم انداز 1404 است، تمدید برنامه پنجم نظام برنامه ریزی کشور را دچار اختلال خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها