کد خبر: ۳۶۱۹۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۰۲ بهمن ۱۳۹۰
ایران هسته ای- منابع غربی می گویند مهم ترین هدف تشدید لفاظی در اروپا و امریکا درباره تحریم بانک مرکزی و خرید نفت ایران تاثیر گذاری بر فضای انتخابات مجلس در ایران است.

طی دو روز گذشته و در حالی که اعلام شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا احتمال دو شنبه آینده (3 بهمن 1390/ 23 ژانویه 2011) تحریم خرید نفت و معامله با بانک مرکزی ایران را نهایی خواهند کرد، برخی منابع غربی که بویژه به اسراییل نزدیک هستند اعلام کرده اند هدف اصلی این تحریم ها نه تحریم واقعی نفت و بانک مرکزی ایران بلکه سوق دادن فضای داخلی ایران در آستانه انتخابات به سمتی است که جریان اصولگرا و هوادار مقاومت نزد مردم دچار بحران اعتبار شود.

پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان گیسن نیوز در روز 30 دی 1390 (20 ژانویه 2011) در گزارشی در این باره نوشت: «اعضای اتحادیه اروپا به دنبال راهبردهای موقتی در قبال نفت ایران هستند و قطع کامل صادرات نفت ایران در دستور کار آنها نیست و هدف اصلی آنها برنامه ریزی برای تحت الشعاع قرار دادن تقویم سیاسی داخلی ایران است. خطرات تحریم نفتی ایران برای اقتصاد جهان فراوان است. هدف پنهان غرب از این تحریم را ایجاد نارضایتی مردمی در ایران و بی اعتبار کردن گروه های سیاسی ضد غرب نزد ایرانی هاست».

آلکس ایوب، در گزارشی برای شبکه تلویزیونی «بی بی سی عربی» هم که روز 30 دی منتشر شد، با ارائه تحلیلی مشابه، هدف تحریم های غرب را «تاثیر گذاری بر جدول رویدادهای سیاسی در ایران» اعلام کرد و نوشت: «هدف ‌قراردادن نظام سیاسی ایران محور اصلی سیاست آمریکاست و واشنگتن برای ایجاد ناآرامی داخلی در این کشور تلاش می‌کند».

وی اضافه کرد: «اقتصاد ایران وضع مناسبی ندارد و دستگاه های امنیتی آن دچار سردگمی است. همچنین این گزارش‌ها بیانگر این است که آمریکا برای از پای درآوردن نظام ایران و محاصره اقتصادی آن تلاش می‌کند تا در داخل این کشور اعتراض‌های مردمی آغاز شود و مانند آنچه سوریه شاهد آن است نظام در آستانه سقوط قرار گیرد. به این وسیله امریکا می خواهد از گزینه نظامی پرهیز می‌کند که خطرها و پیامدهای زیادی دارد».

روزنامه هاآرتص هم در گزارشی که روز پنج شنبه 29 دی 1390 (19 ژانویه 2011) منتشر شد، «آغاز مجدد ناآرامی در ایران پس از انتخابات مجلس» را مهم ترین هدف فشارهای اخیر غرب اعلام کرد.

هاآرتص نوشت: «اسراییل به تکرار اعتراضات داخلی در ایران پس از انتخابات پارلمانی این کشور امید بسته است. نهادهای امنیتی اسرائیل در برابر مارتین دمپسی رئیس ستاد ارتش امریکا گزارشی را ارائه خواهند کرد که در آن این مساله مورد تاکید قرار می گیرد».

ماریتن دمپسی رییس ستاد ارتش امریکا روز پنج شنبه 29 دی وارد تل آویو شده است.

هاآرتص ادامه می دهد: «نهادهای امنیتی اسرائیل بر سرنگونی نظام ایران از طریق تاثیرگذاری مجازات ها و تلاش برای تکرار اعتراضات پس از انتخابات پارلمانی در این کشور امید بسته اند».

تحلیلگران عقیده دارند آغاز انتشار تحلیل هایی از این دست در بین منابع اسراییلی آشکارا حاکی از آن است که غربی ها بدون راه افتادن یک ناآرامی در داخل ایران، صرف تکیه بر فشار بیرونی علیه ایران را ناکارآمد می دانند و بنابراین در آستانه انتخابات روی این گزینه سرمایه گذاری کردئه اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها