وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است

  •  
      
کد خبر: ۳۶۱۵۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۰۸ بهمن ۱۳۹۴
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: پس منظور از اغیار که مانع از ذکر خدا است، همین آدم‌های خوب هستند. البته عده‌ای هستند که ذکر آن‌ها ذکر الله است، بلکه شرطیت دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: روایت عجیبی – نه گمانم در کتاب «غررالحکم» - آمده است که: از آن استفاده می‌شود: «انسان غافل از ذکر خدا، به یاد عمرو و بکر است.»(1)


پس منظور از اغیار که مانع از ذکر خدا است، همین آدم‌های خوب هستند. البته عده‌ای هستند که ذکر آن‌ها ذکر الله است، بلکه شرطیت دارد و «یزد الذاکر تنویرا»؛ (به نورانیت ذاکر می‌افزاید) آیا ممکن است مقصود از «یذکرکم الله رویته»(2)؛ (دیدارش شما را به یاد خدا می‌آورد) «رویه الناسی لله»؛ (دیدن غافل از یاد خدا) که مقابل ذکر خدا است باشد؟ خیر. «فقهرا رویته و ذکره لله یزدی فی ذکر الله، فالذاکر لله مذکر رویته، لا الناسی له تعالی.» (پس قهرا دیدن و یاد او از خدا، موجب افزایش ذکر خدا برای بیننده می‌شود، پس رویت کسی که ذاکر خدا است مذکر است، بر خلاف کسی که از یاد خداوند متعال غافل است).


1.روایت یاد شده در کتاب غررالحکم یافت نشد، ولی مضمون آن مطابق با آیه 36 سوره زخرف است، و عکس آن در روایت ذکر شده است. در غررالحکم، ص 190 آمده است: «من اشتغل بذکر الناس، قطعه الله سبحانه عن ذکره»؛ (هر کس به یاد مردم مشغول گردد، خداوند سبحان او را از یاد خود قطع می‌کند)
2.کافی، ج1، ص39؛ بحارالانوار، ج1، ص 203؛ ج14، ص 331؛ ج67، ص 322؛ ج71، ص 189؛ ج74، ص149.
کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 26
محمد حسین رخشاد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
نیازمندیها
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام