(ايسنا)، دربرنامهي «هفت» شب گذشته ـ 30 دي ماه ـ فريدون جيراني با اشاره به ديدار هفتهي گذشته خود با معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در اين ديدار آقاي شمقدري از اجماع براي انحلال خانه سينما گفت و تاكيد كرد كه خودش مايل نبوده اين كار انجام شود. حتي تاكيد كرد كه پيش از صحبتهاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتوگوي ويژهي خبري شبكهي دو سيما، در صحبتي با يكي اعضاي هيات مديره خانه سينما آخرين تلاشهاي خود را انجام داده تا با پيشنهاد استعفاي هيات مديره، انحلال خانه سينما منتفي شود ولي هيات مديره شروطي داشته كه اين توافق به انجام نرسيده است.
مجري برنامه «هفت» با تاكيد بر اينكه همه تابع قانون هستيم، ادامه داد: شنيدههايي از رايزنيهايي داريم تا انحلال خانه سينما به تعويق بيفتد يا انجام نشود ولي از آنجايي كه اين شنيدهها مطبوعاتي نشدهاند نميتوانيم آنها را عنوان كنيم. با اين حال ميدانيم شكايت خانه سينما به ديوان عدالت اداري رفته و قرار است اين مساله بررسي شود. همچنين هفتهي گذشته مركز پژوهشهاي مجلس در گزارشي تلويحا انحلال خانه سينما را تاكيد كرد. با اين حال تا به اين لحظه تابع قانوني هستيم كه وزير ارشاد براساس آن اعلام كرد خانه سينما منحل شده است.
وي در عين حال تصريح كرد: از آنجايي كه اهالي سينما اقناع نشده بودند قصد داشتيم مناظرهاي را بين وكيل خانه سينما و وكيل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار كنيم كه به دليل سفر وكيل خانه سينما و دير رسيدن وي به برنامه از مديريت شبكه سه تقاضا كرديم اوايل هفته، براي اقناع اهالي سينما و افكار عمومي برنامهي ديگري داشته باشيم.
***
به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از برنامه «هفت» كه مروري بر رويدادهاي سينمايي كشور درهفته گذشته داشت، به تغيير نام اتحاديهي تهيه كنندگان به جامعه صنفي تهيهكنندگان اشاره شد.
در اين راستا يكي از اعضاي اين جامعه درباره علت انتخاب اسم جديد بيان كرد: وزارت كشور كلمهي اتحاديه را قابل قبول نميدانست به همين دليل «جامعه صنفي تهيهكنندگان فيلم سينمايي» را انتخاب كرديم كه به اهداف ما نيز نزديكتر است.
***
در ادامهي اين بخش از برنامه به دريافت جايزهي گلدن گلوب براي فيلم «جدايي نادر از سيمين» اشاره و نيز اسامي كساني كه به اصغر فرهادي براي كسب اين جايزه تبريك گفته بودند، ذكر شد.
***
در بخش ديگري از اين برنامه بيانيهاي كه هفتاد هنرمند عرصهي سينما و نمايش و صنف تهيهكنندگان به مناسبت ترور دانشمند هستهاي منتشر كرده بود، قرائت شد.
محمدرضا شرفالدين نيز براي توضيحاتي درباره اين بيانيه روي خط برنامه آمد و گفت: اميدوارم ديگر چنين روزهاي تلخي را كه با از دست دادن فرزندان پاك اين سرزمين تجربه ميكنيم نبينيم. به ويژه اينكه از نظر ديني هم، زشتترين صورت مرگ، ترور بوده كه دشمنان مملكت و دين ما به ما تحميل كردهاند. در اين اتفاق، جامعه هنري تاكيد داشت كه بيانيهاي تهيه شود تا زشتي اين عمل را محكوم كنند.
وي با اشاره به اينكه انتشار اين بيانيه وفاق جامعهي هنري و سينمايي را در موضوعات فراصنفي نشان ميدهد، افزود: متاسفانه مديران فرهنگي از ظرفيتي كه در جامعهي هنري وجود دارد استفاده نكردند تا بتوانند در موضوعات فراتر از صنف از آنها بهره ببرند، زيرا در اين بيانيه نشان داده شد كه افراد مختلف با سلايق مختلف در يك موضوع ملي متحد هستند.
***
در ادامه برنامه «هفت» شب گذشته محمد خزاعي با حضور در استوديوي برنامه به سوالات فريدون جيراني پاسخ گفت.
وي در پاسخ به اولين سوال درباره دريافت پروانه نمايش دائو براي فيلمها و اصلاحيه برخي از آنها اظهار كرد: اينكه فيلمها بخواهند در هنگام حضور در جشنواره پروانه نمايش دائم بگيرند يك حسن و يك عيب دارد. حسن آن اين است كه فيلمساز در هنگام جشنواره، پروانه نمايش دائم خود را ميگيرد و از همين حالا ميتواند براي اكران عمومياش برنامهريزي كند. سالها قبل ميديديم كه فيلمي در جشنواره حضور داشت و پروانه موقت گرفته بود اما هنگام اكران اصلاحيه ميخورد و حتي با مشكل روبرو ميشد. اينكه فيلمسازان بتوانند از الان پروانه نمايش دائم بگيرند، بسيار خوب است.
وي ادامه داد: اما در هر صورت اين موضوع براي دفتر جشنواره مشكالات و سختيهايي را خواهد داشت كه ما آن را پذيرفتهايم.
دبير سيامين جشنواره بينالمللي فيلم فجر با بيان اينكه اصلاحيه اكثر فيلمها تا مدت تعيين شده كامل خواهد شد، گفت: اگر فيلمي در اين پروسه به مشكل بخورد و اصلاحيه آن كامل نشود، دفتر جشنواره در تعاملي با اداره نظارت سعي خواهد كرد تا در صورت امكان پروانه نمايش موقت آن را دريافت كند.
خزاعي در پاسخ به سوالي درباره اصلاحيههاي فيلم «پريناز» گفت: آقاي بهراميان كارگردان اين فيلم از دوستان ماست اما «پريناز» از جمله فيلمهايي است كه اداره نظارت و ارزشيابي اعلام كرد كه اصلاحيه آن زمان ميبرد و براي حضورش در جشنواره برنامهريزي نكنيد. به همين دليل هيات انتخاب مجبور شد اين فيلم را كنار بگذارد؛ البته ما رايزنيهايي را براي دريافت پروانه نمايش موقت اين فيلم انجام داديم اما به نتيجهاي نرسيديم.
وي درباره فيلم «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» هم بيان كرد: نميشود همه فيلمهايي كه در جشنواره حاضر ميشوند به بخش مسابقه راه پيدا كنند. اگر قواعد بازي را ميپذيريم طبيعتا در هر جشنوارهاي عدهاي نميتوانند در بخش مسابقه حاضر باشند. آقاي حجازي از فيلمسازان بسيار خوب ماست اما هيات انتخاب تصميم گرفت كه فيلم ايشان در بخش آئينه جشنواره حضور داشته باشد؛ اما آقاي شفيعي، تهيهكننده «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» طي تماسي اعلام كرد كه اين فيلم به جشنواره نميرسد.
دبير سيامين جشنواره بين المللي فيلم فجر در ادامه درباره جلسه پرسش و پاسخ فيلمها و همچنين فيلمهاي و مهمانان بخش بين الملل نيز صحبت كرد.
خزاعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جلسه نقد تنها براي فيلمهاي بخش مسابقه برگزار ميشود؟ گفت: طبق برنامهريزي كه انجام دادهايم اكثر فيلمها در سينماي منتقدان و اصحاب رسانه نمايش داده ميشود. البته در برج ميلاد به غير از منتقدان و اصحاب رسانه، فيلمسازان حاضر در بخش مسابقه نيز سهميه دارند و به طور كل ميتوان گفت بخشي از خانواده سينماي ايران در سالن برج ميلاد حاضر هستند. ما در اين سالن براي فيلمهاي بخش مسابقه جلسه پرسش و پاسخ برگزار خواهيم كرد كه اين جلسات با همكاري انجمن منتقدان سينما ايران برگزار خواهد شد.
وي درباره بخش بينالملل نيز اظهار كرد: براي برگزاري هرچه بهتر بخش بينالملل جشنواره سيام، آقاي اميراسفندياري زحمات بسياري كشيدند. ما امسال 250 مهمان خارجي داريم. از اين تعداد پنجاه مهمان در كنفرانس «هاليووديسم و سينما» شركت خواهند كرد و ميهماناني از 57 كشور دنيا نيز در همايش «بيداري اسلامي» حضور خواهند داشت. ضمن آنكه قصد داريم در بخش مخصوصي از همايش بيداري اسلامي براي شهيد احمدي روشن برنامه ويژهاي ترتيب داده و طي آن نشاني از سينماي ايران را به خانواده ايشان اهدا كنيم.
دبير سيامين جشنواره فيلم فجر در پاسخ به سوال ديگري درباره مراسم افتتاحيه و اختتاميه جشنواره نيز عنوان كرد: افتتاحيه و اختتاميه جشنواره فجر و همچنين اختتاميه بخش بينالملل به صورت آنلاين پخش خواهد شد كه در آينده سايت مربوط به آن اعلام ميشود. همچنين شبكه اول و دوم سيما خلاصهاي از آن را براي علاقهمندان پخش ميكنند. واقعا بايد از همكاري صدا و سيما با سيامين جشنواره فيلم فجر ميكند، تشكر كنيم.
محمد خزاعي در پايان سخنانش بار ديگر به پيش فروش بليتهاي جشنواره اشاره كرد و گفت: استقبال مردم از پيش فروشها بسيار عالي بود؛ به طوري كه در سه ساعت اول ظرفيت اختصاص داده شده به پايان رسيد. البته ما ظرفيت را اضافه نكرديم كه بتوانيم بليتهايي را براي فروش در گيشه اختصاص دهيم. فكر ميكنم امسال جشنواره خوبي داريم و از همين حالا ميتوان گفت سه ـ چهار فيلم صد درصد سانس فوق العاده نياز دارند.
سپس اميراسفندياري مدير بخش بينالملل بنياد سينمايي فارابي و مسوول بخش بينالملل جشنواره فيلم فجر نيز روي خط آمد و توضيحاتي را درباره اين بخش بيان كرد.
وي بخش بينالملل جشنواره سيام فجر را بسيار پربار دانست و گفت: بخش جام جهاننما كه به مسابقه سينماي بينالملل اختصاص دارد، داراي فيلمهاي بسيار خوبي است. همچنين در بخش جلوههاي شب و در جستوجوي سعادت نيز فيلمهاي بسيار خوبي ديده ميشود. واقعا بايد گفت در دوره سيام فيلمهاي قابل توجهي در بخش بينالملل حضور دارند و با برنامهريزي كه انجام شده، اكثر فيلمهاي اسم و رسم دار در جشنواره نمايش داده ميشوند كه فكر ميكنم مخاطبان لذت زيادي از اين فيلمها خواهند برد.
اسفندياري در سخنانش به دريافت جايزه «گلدن گلوب» توسط اصغر فرهادي اشاره كرد و ضمن تبريك به وي بيان كرد: از ميان 9 فيلمي كه در ليست اوليه نامزدهاي دريافت اسكار فيلمهاي خارجيزبان حضور دارند، دو فيلم «عمر قاتل من است» و «موسيو لازار» در بخش بينالملل نمايش داده ميشود.
***
به گزارش ايسنا، در ادامه برنامه «هفت» گزارشي از بنياد سينايي فارابي نمايش داده و مسائل مربوط به اين بنياد با حضور احمد ميرعلايي (مديرعامل)، حسن نجاريان(قائم مقام) و پژمان لشگريپور(معاون فرهنگي) مورد بررسي قرار گرفت.
ميرعلايي در پاسخ به مطلبي از مجري برنامه درباره اينكه «برخي معتقدند ساختار بنياد سينمايي فارابي بايد دگرگون شود» گفت: به هر حال از روزي كه فارابي تشكيل شده تا امروز تغييراتي داشته و با شرايط جلو رفتهايم، اما ساختار كلي تاكنون يكسان بوده است. ما سعي كردهايم در همان ساختار، فعاليتها نسبت به چند سال گذشته متفاوت باشد؛ به عنوان مثال از زماني كه سوبسيد قطع شد تمام توان بنياد بر اين گذاشته شده است كه بتوانيم منابع مالي را جايگزين كنيم.
وي درباره تغييراتي كه در دوران مديريتش در بنياد سينمايي فارابي اعمال شده است، عنوان كرد: ما ساختار فرهنگي را تغيير داده و بنياد را از شكل نظري به شكل عملياتي تغيير داديم. فكر ميكنم برنامهريزي عملياتي اولين فعاليت ما بود. به عنوان مثال در اين مسير سعي كرديم عنصر جذابيت را در تمامي فيلمهايي كه فارابي در آن مشاركت دارد مورد تاكيد قرار داديم. همچنين استانداردسازي را سرلوحه كار قرار داده و سعي كرديم با بودجه محدودمان بهتر كار كنيم.
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي در پاسخ به مطلب ديگري درباره اينكه «برخي ميگويند فارابي با معاونت سينمايي اختلاف نگاه و سليقه دارد» اظهار كرد: مگر ميشود در كار اختلاف نظر وجود نداشته باشد؛ اما مهم اين است كه ما بتوانيم درباره مسائل با يكديگر صحبت كنيم. ما از روز اول پذيرفتهايم آقاي شمقدري معاون سينمايي و ما بازوي اجرايي ايشان هستيم كه قصد داريم سينما را از نقطه A به نقطه B ببريم. واقعا بايد بگويم ما با هم كاملا هماهنگ هستيم و آقاي شمقدري به عنوان ناخداي كشتيمان هستند.
وي در در پاسخ به اينكه «آيا اختلاف سليقه لطمهاي به برنامهها نميزند؟» تصريح كرد: به هيچ وجه. تصميم گيرنده نهايي آقاي شمقدري است. البته در جايي مانند جشنواره كودك ايشان اختيارات را كاملا تفويض كرد و پس از اعلام خط مشيها، تا روز آخر جشنواره در اين زمينه صحبتي نكرديم.
در ادامه اين بخش حسن نجاريان، قائم مقام بنياد سينمايي فارابي نيز توضيحاتي را نيز درباره حركت از سمت برنامههاي نظري به سمت برنامههاي عملياتي داد و گفت: ما سعي كرديم كه خودمان وارد عمل شويم. متاسفانه در دورههاي گذشته به دليل شيوههاي اخذ شده و سيستم كاري بنياد فارابي، نوعي نارضايتي در سينماگران ايجاد شده و بنياد از كارهاي صرفا اجرايي فاصله گرفته بود. در حال حاضر سعي كردهايم كه سيستم تا جايي كه امكان دارد يك سيستم باز بوده و مديران آن در دسترس باشند. حتي آقاي ميرعلايي اصرار دارند كه سر صحنه برخي فيلمهايي كه فارابي در آن مشاركت ندارد هم حاضر شويم تا فيلمساز احساس كند كه فاصله او با فارابي بسيار كم است و ميتواند مشكلاتش را در فارابي طرح و حل كند.
در ادامه فريدون جيراني درباره مكانيزم اعطاي وام و مشاركت بنياد فارابي سوال كرد كه پژمان لشگري پور، معاون فرهنگي فارابي در پاسخ به اين سوال گفت: ما دو نوع حمايت از فيلمها داريم. يك حمايت از مرحله ايده و فيلمنامه آغاز ميشود و حمايت ديگر پس از صدور مجوز فيلمها خواهد بود. كاري كه ما كرديم اين است كه فيلمها براي مشاركت به چهار گروه اجتماعي، تاريخ و معارف، انقلاب، دفاع و مقاومت و كودك و نوجوان تقسيم و آمايش ميشوند. حتي كار جالبي كه انجام شده اين است كه در اين چهار گروه، 12 نفر از كارشناسان و اعضاي ارشد صنوف كه از خارج از بنياد فارابي هستند در جلسات آمايش حضور دارند و اين شوراها نظرات مشورتي خود را به ما ميدهد.
وي ادامه داد: اين چهار گروه در بررسيهايشان مسائل مختلفي را لحاظ كرده و نظر مشورتي خود را بر اساس مسائلي مانند موضوعات، اولويتها، سوابق فيلمساز و تركيب عوامل به ما ميدهد و ما نيز بر اساس اين نظر تصميم ميگيريم كه تا چه حد ميتوانيم در پروژه مشاركت كنيم؛ اين توضيح لازم است كه فارابي در فيلمها حداقل به صورت غيرمستقيم تا 20 ميليون تومان و حداكثر تا 120 ميليون تومان ميتواند مشاركت داشته باشد.
در اين بخش، ميرعلائي در تكميل توضيحات لشگري پور ادامه داد: فارابي تا 20 درصد برآورد فيلمنامه وام ميدهد اما ممكن است، يك فيلم خوب به رقم بيشتري احتياج داشته باشند تا به خوبي ساخته شود. ما براي مشاركت بيشتر به فيلم نگاه ميكنيم و درباره ميزان مشاركت تصميم ميگيريم.
وي تصريح كرد: البته اين را بايد دقت داشت هر فيلمي كه پروانه ساخت گرفت دليلي ندارد كه وام دريافت كند. البته همه فيلمهايي كه پروانه ساخت ميگيرند براي مواد مصرفي خود، آن سقف 20 ميليون توماني كه به صورت حداقل گفته شد را دريافت ميكنند اما در مراحل بعد، فيلمنامه عقد اخوتمان با فيلمسازان است.
جيراني در ادامه اين بحث سوالي را درباره اينكه اولويتها و نوع نگاهها به فيلمنامه از سوي چه افرادي تعيين ميشود؟ مطرح كرد كه ميرعلايي در پاسخ به آن گفت: نگاه ما اين است كه اگر فيلمي در كشور جمهوري اسلامي ايران نمايش داده ميشود، نبايد براي مسائل اخلاقي مضر باشد؛ چرا كه معتقديم تعداد كمي از فيلمسازان در حال خدشه وارد كردن به اين حوزه هستند.
لشگريپور پس از سخنان ميرعلايي، عنوان كرد: طبيعي است كه ما نميتوانيم به هر فيلمنامهاي كه ارائه شد وام بدهيم. به عنوان مثال در شش ماه گذشته بالغ بر 100 عنوان فيلمنامه دفاع مقدسي در فارابي ثبت شده است اما طبيعي است كه همه آنها ساخته نميشود.
معاون فرهنگي بنياد سينمايي فارابي در برابر اصرار مجري برنامه براي شفافيت بيشتر در اين موضوع، اظهار كرد: بگذاريد با چند مثال بحث را روشنتر كنم. به عنوان مثال در حوزه فيلمهاي اجتماعي بحث مهاجرت و نوع نگاه به آن يكي از مسائلي است كه ما مدنظر داريم. آقاي مهرجويي در فيلم اخيرشان (نارنجيپوش) نگاه بسيار ظريفي به اين مقوله دارد و ما نيز در فيلمشان مشاركت كرديم. يا فيلم «ملكه» آقاي باشهآهنگر نوع نگاهي به موضوع دفاع مقدس دارد كه ما از آن حمايت كرديم.
در پايان بخش گزارشي از بنياد سينمايي فارابي، سيد احمد ميرعلايي، حسن نجاريان و پژمان لشگريپور درباره برنامههاي آينده اين بنياد صحبت كردند.
نجاريان در اين بخش از احياي دوباره انتشارات بنياد سينمايي فارابي خبر داد و گفت: ما در سال جاري كتابها و فصلنامههايي را منتشر كرديم و در سال آينده نيز اين روند را ادامه داده و قصد داريم 15 عنوان كتاب جديد را به چاپ برسانيم.
لشگري پور نيز در اين بخش به جشنواره فيلمنامهنويسي انقلاب اسلامي اشاره و بيان كرد: بحث توليدات مرتبط با انقلاب اسلامي يكي از دغدغههاي هميشگي ما است. به همين دليل امسال نخستين جشنواره فيلمنامهنويسي انقلاب اسلامي برگزار خواهد شد. تاكنون 197 عنوان طرح فيلمنامه به دبيرخانه رسيده است كه قصد داريم همزمان با شهادت مرتضي آويني اختتاميه اين جشنواره را برگزار و آثار برگزيده را در اختيار گروههاي سينمايي و تلويزيوني براي ساخت بگذاريم.
ميرعلايي هم از تخريب سينما «فرهنگ» در بهمن ماه خبر داد و گفت: كار بازسازي سينما «فرهنگ» براي تبديل دو سالن آن به 12 سالن در بهمنماه آغاز خواهد شد و قرار است اين مجموعه سينمايي در دو سال آينده مورد بهرهبرداري قرار گيرد.
***
به گزارش ايسنا، در برنامه «هفت» شب گذشته، رامين رحيمي ـ پخشكننده «شيرين» ـ روي خط آمد و توضيحاتي را درباره اكران اين فيلم سينمايي داد.
وي با بيان اينكه تاكنون از اين فيلم متفاوت عباس كيارستمي استقبال بسيار خوبي شده و اكثر سانسها پر مخاطب بوده است، گفت: لازم است مخاطبان مطلع باشند كه «شيرين» فيلمي كاملا متفاوتي است كه داستان خسرو و شيرين نظامي را به شكل جديدي روايت ميكند. متاسفانه برخي از مخاطبان چون از اين روايت جديد مطلع نيستند با ديدن فيلم ناراضي از سالن بيرون ميآيند البته تعداد اين افراد كم است.
رحيمي در پايان به اكران اين فيلم به صورت ديجيتال اشاره و اظهار كرد: «شيرين» اولين فيلم مهم سينماي ايران است كه به صورت ديجيتال و با كيفيت Full HD اكران ميشود كه فكر ميكنم اين شكل از اكران ميتواند سرآغازي براي اكرانهاي ديجيتال ساير فيلم باشد.
***
به گزارش ايسنا، سوال شب گذشته برنامه «هفت» درباره تعداد فيلمهاي مناسب براي بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر بود كه در پايان مخاطبان به ترتيب 22، 32، 18 و 26 فيلم را تعداد فيلمهاي مناسب براي جشنواره دانستند.
همچنين در پايان برنامه، فريدون جيراني اعلام كرد كه مراسم تشييع پيكر عبدالله بوتيمار كه چند روز پيش فوت كرده بود، دوشنبه ـ سوم بهمن ماه ـ از روبهروي تالار وحدت برگزار ميشود.