کد خبر: ۳۶۰۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد
رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ایران و هند در جریان مذاکرات اخیر تهران بر سر پرداخت پول نفت صادراتی ایران به روپیه به توافق نهایی رسیدند.
فارس به نقل از رویترز، یک منبع دولتی روز جمعه به رویترز گفت، ایران و هند موافقت کرده اند، بخشی از 12 میلیارد دلار مبادلات تجاری سالیانه خود در بخش انرژی را در قالب روپیه انجام دهند. این تصمیم به دنبال مشکلات موجود در پرداخت پول نفت ایران در نتیجه تحریم آمریکا علیه ایران در طی بیش از یک سال گذشته اتخاذ شده است.
هند، چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، 12 درصد کل واردات نفت خود معادل 350 تا 400 هزار بشکه نفت خام در روز را از طریق ایران انجام می دهد و دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین به شمار می رود.
اما واشینگتن در این میان با اعمال تحریم های شدید تر علیه ایران، از کشورهای آسیایی، عمده ترین مشتریان نفت ایران خواسته تا واردات نفت از ایران را متوقف سازند و با تحریم های آمریکا به منظور متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران همراه شوند.
ایران بارها با رد اتهامات مربوط به غیر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای اش، اعلام کرده که فعالیت های هسته ای این کشور با اهداف صلح آمیز دنبال می شود.
بانک مرکزی هند در دسامبر 2010 ساز و کار تسهیل پرداخت پول حاصل از فروش نفت ایران را متوقف ساخت و خریداران هندی نفت ایران در جولای 2011 تصمیم گرفتند این عملیات را از طریق هالک بانک ترکیه انجام دهند، که البته این بانک ترک نیز احتمالا در معرض اقدامات تحریمی جدید آمریکا علیه ایران قرار خواهد گرفت.
یک هیئت هندی این هفته به تهران سفر کرده بود تا در خصوص گزینه های مطرح برای پرداخت پول نفت ایران با مقامات تهران گفتگو کند. به گفته یک منبع آگاه پس از رایزنی های انجام گرفته پرداخت پول نفت ایران به روپیه تصمیمی نهایی بود که از سوی دو طرف اتخاذ شد.
این منبع آگاه اضافه کرد: «بانک مرکزی ایران حسابی را در یک بانک هندی برای دریافت پول و تسهیل واردات نفت ایران به هند  افتتاح خواهد کرد.» وی همچنین گفت که این اقدام به زودی انجام خواهد گرفت.
این منبع اشاره ای به نام بانک هندی نکرد، اما سایر منابع مطلع در این زمینه گفتند، ایران می تواند حسابی مشترک را با بانک یو سی اوی هند افتتاح کند، زیرا این بانک هیچ گونه منافعی در آمریکا ندارد.
منبع مذکور اضافه کرد، علاوه بر پرداخت به روپیه، پالایشگاه های هند تا زمانی که امکان پذیر باشد، پرداخت پول نفت ایران از طریق هالک بانک ترکیه را ادامه خواهند داد.
ترکیه و ایران روز پنجشنبه تمایل خود را برای گسترش مبادلات مالی اعلام کردند و از تلاش برای تحکیم روابط بانکی بین دو کشور خبر دادند.
تحریم های جدید آمریکا، که از 31 دسامبر سال گذشته به مورد اجرا گذاشته شد، موسسات مالی طرف معامله با بانک مرکزی ایران، اصلی ترین کانال تسهیل پرداخت پول نفت ایران، را مشمول مجازات قرار داده است. اما کشوری که به صورت قابل توجهی مبادلات تجاری خود با ایران را کاهش دهد می تواند مشمول بند استثنای این تحریم ها شود.
نفت ایران، عمده ترین تامین کننده نیاز انرژی هند در بین کشورهای عضو اوپک به شمار می رود. به همین دلیل هند اعلام کرده که از تحریم های آمریکا علیه نفت ایران پیروی نخواهد کرد و تنها از تحریم های مصوب سازمان ملل علیه ایران تبعیت می کند.
این منبع دولتی همچنین گفت، ایران موافقت کرده واردات خود از هند را افزایش دهد. حجم واردات ایران از هند در سال مالی 2011-2010 به حدود دو میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده بود که عمدتا شامل برنج و چای بوده است.
حمایت متحدان آسیایی آمریکا از تحریم ها علیه ایران، از آن جهت حیاتی است که بیش از نیمی از صادرات روزانه نفت ایران به این کشورها صورت می گیرد. اتحادیه اروپا نیز به صورت مقدماتی با توقف واردات نفت از ایران موافقت کرده است. تصمیم گیری نهایی در این خصوص به اجلاس وزرای خارجه کشورهای اروپایی در 23 ژانویه موکول شده است.
چین، اصلی ترین مشتری نفت ایران نیز اخیرا با رد تحریم های آمریکا علیه ایران، بر ادامه واردات نفت از ایران تاکید کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها