به گزارش پایگاه 598، در اين همايش بينالمللي كه با حضور صاحبنظران و پژوهشگران برجسته داخلي و
خارجي براي ارائه دستاوردهای علمی مرتبط و بهبود نظام مدیریتی کشور و
استفاده بهینه از ابزارهای نوین در سازمانها برگزار شده بود، للهگانی در
سخناني به بررسي تكنيكهاي عملياتي توانمندسازي كاركنان پرداخت .
وي با
اشاره به اهميت توانمندسازي كاركنان گفت: توانمندسازي كاركنان مزايا زيادي
دارد كه افزايش رضايت شغلي كاركنان، انجام بهينه امور محوله به كاركنان،
افزايش مزاياي دريافتي آنان، افزايش خلاقيت و نوآوري و بهبود كيفيت انجام
كار از جمله مزاياي آن به شمار ميرود.
وي در تعريف توانمندسازي
كاركنان افزود: توانمندسازي به معناي تزريق نيروي مضاعف به كاركنان است تا
بتوانند بهتر به وظايفشان عمل كنند و بدون مراجعه به مدير خود، تصميمهاي
بزرگ بگيرند. توانمندسازي، درگير كردن كاركنان در بهبود و توسعه امور محوله
و افزايش خلاقيت و تأثيرگذاري آنان در سازمان است.
مديرعامل بانك
صادرات ايران در خصوص عوامل مؤثر بر توانمندسازي خاطرنشان كرد: توانايي
ذهني و جسمي كاركنان، مشخص بودن اهداف، اختيارات و مسئوليتها در سازمان بر
اساس چارت سازماني، وجود اعتماد و صداقت در سازمان، در دسترس قرارگرفتن
تمام اطلاعات سازمان، وجود نظام تشويق و تنبيه مناسب، برقراري ارتباط
اثربخش بين مديران و كاركنان، امنيت و غنيسازي شغلي، بهكارگيري مطلوب
مدلهاي ارزيابي عملكرد و توسعه فرهنگ كار تيمي در سازمان از جمله عوامل
مؤثر بر توانمندسازي كاركنان است.
للهگانی ادامه داد: نگراني و ترس
افراد از شكستها، موانع محيطي و توسعه فناوريهاي جديد و حضور رقبا، شرايط
اقتصادي كشور، موانع رفتاري و بيتوجهي به گروههاي غيررسمي در سازمان،
عدم باورپذيري و احساس تضعيف امنيت شخصي توسط مديران از جمله موانع
توانمندسازي است.
مديرعامل بانك صادرات ايران يادآور شد: در بانك صادرات
ايران نيز براي افزايش توانمندي كاركنان اقدامات خوبي صورت گرفته است كه
مشاركت كاركنان در تصميمگيريها، تغيير مدلهاي پرداخت پاداش به كاركنان
بر اساس عملكرد، انتخاب و ارتقاي كاركنان و شايستهگزيني بر اساس نوع
عملكرد و شركت در آزمون، مصاحبه و تست روانشناسي براي انتخاب بهترين و
توانمندترين مديران و آموزش علمي و اصولي كاركنان از جمله اين اقدامات بوده
است.
للهگانی طراحي نظام شايستهسالاري را از ديگر اقدامات بانك
صادرات ايران برشمرد و افزود: افزايش چابكي و چالاكي سازمان نيز براي ما
مهم بوده و با وجود شبكه گستردهاي از شعب و كاركنان در سراسر كشور، به
دنبال چابكي و چالاكي و استفاده از ابزارهاي نوين بانكداري بودهايم.
افزايش بهرهوري شعب و كاركنان و به سود رسيدن تمامي شعب نيز مورد توجه
بوده است.
وي با اشاره به آثار مختلف مترتب بر توانمند سازي كاركنان
خاطرنشان كرد: براي توسعه نيروي انساني، بايد از ابزارهاي مختلفي استفاده
كنيم كه هر روز در حال تغييرند. اگر در سازمان ما توانمندسازي نيروي كار
اتفاق بيفتد، بسياري از مشكلات و هزينهها حذف و مزيتها اضافه ميشوند.
بهرهوري پايين در سازمانها باعث شده به توانمندسازي كاركنان توجه نشود و
عدم توجه به توانمندسازي، باعث افزايش مشكلات شده است كه براي رهايي از
آنها بايد به فكر توانمندسازي كاركنان بود.
گفتني است اين همايش با
اهدافي همچون معرفی ابزارها و تکنیکهای نوین مدیریت، تبیین اثرات استفاده
از اين تکنیکها در بهبود عملكرد سازمانها، معرفی روشهای اصولی شناسایی،
طبقهبندی، انتخاب، بهکارگیری و ادغام ابزارهای مدیریت، ترغیب صاحبنظران و
پژوهشگران علوم مدیریت و فراهم نمودن امکان ارائه سیستم ها و داشبوردهای
مدیریتی در نمایشگاه جانبی کنفرانس برگزار شد و مورد استقبال شركتكنندگان
قرار گرفت.