ایسنا، حميدرضا حاجيبابايي در كارگاه آموزشي سند تحول بنيادين آموزش و
پرورش، تجلي مشاركت، معنويت و عدالت و تعليم و تربيت كه صبح پنجشنبه در
سالن صباي صدا و سيما خراسان رضوي برگزار شد، تصريح كرد: مدارس بايد به
تجهيزات الكترونيكي مجهز باشند و در اين راستا براي همه مجتمعهاي آموزشي
يك مهندس فناوري اطلاعات به كار گرفته شود.
وي ادامه داد: در رويكرد
سند تحول بنيادين، معلم نقش اساسي و كليدي دارد و ما همه چيز را براي معلم
ميخواهيم، معلم اصل نظام تعليم و تربيت است، ما در اين تحول معلم را
كارمند به حساب نميآوريم، بلكه معلم يك پژوهشگر است و هر مجتمع آموزشي
بايد به يك پژوهشگاه تبديل شود.
وزير آموزش و پرورش كشور با اشاره
به اينكه سند تحول بنيادين نشات گرفته از پيامبر اسلام و معصومان بوده و در
راستاي هدف تربيت ديني و اسلامي پيش ميرود، بيان كرد: همه آنچه كه
ميتواند باعث پيشرفت آموزش و پرورش شود، در اين سند تحول مورد توجه قرار
گرفته است.
وي به تعطيلي روز پنجشنبه اشاره و عنوان كرد: تعطيلشدن
پنجشنبهها يك اصل اسلامي است و حتي حوزههاي علميه و دانشگاهها هم در
اين روز تعطيل هستند و اين تعطيل بودن به ساعت استاندارد و لازم براي دروس
لطمهاي وارد نخواهد كرد.
حاجيبابايي با بيان اينكه بودجه 100
ميليارد توماني، براي فناوري به استانها اختصاص داده شده است، توضيح داد:
همه روشهاي تدريس ما بايد با بحث تحولي كه ميخواهيم در هوشمندشدن مدارس
ايجاد كنيم، هماهنگ شود و اين كار جز با آموزش معلمان و در دسترس بودن
امكانات و چند رسانهاي شدن بحث تربيت و آموزش امكانپذير نيست.
وزير
آموزش و پرورش به تغيير كتابهاي درسي بر مبناي طرح سند تحول اشاره كرد و
افزود: كتابهاي درسي بايد دانشآموزان را اهل فكر، نوآوري و خلاقيت بار
بياورد و رنگ و بويي خدايي و قرآني داشته باشد به طوري كه دانشآموزان در
يادگيري آنها، از سمع و بصر استفاده كنند.
وي در بيان علت كمبود
امكانات افزود: در كشور 40 درصد مدارس كمتر از 50 دانشآموز و 62 درصد
مدارس كمتر از 100 دانشآموز دارند و اين پراكندگي باعث كمبود و در اختيار
نگرفتن امكانات شده است.
حاجيبابايي در توضيح ساخت مجتمعهاي جديد
آموزشي در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اظهارداشت: اين مجتمعها بايد با
معماري اسلامي - ايراني ساخته شوند، به طوري كه فرد هر گاه وارد مدرسه
ميشود، مدرسه را نشانگر دين و هويت و اصل و ريشه خود بيابد.
وزير
آموزش و پرورش از افتتاح دانشگاه ويژه فرهنگيان خبر داد و افزود: از سال
آينده، در دانشگاه ويژه فرهنگيان 25 هزار دانشجو در رشتههاي مختلف
ميپذيريم كه دانشجويان آن، ميتوانند تا مقطع دكترا به تحصيل ادامه دهند،
هدف ما آموزش و تربيت صحيح و دقيق دانشجويان بر مبناي فلسفه تعليم و تربيت
اسلامي و روشهاي تدريس مطابق فناوري در سند تحول بنيادين است و دانشجوياني
در اين دانشگاه پذيرفته ميشوند كه رتبههاي بسيار بالايي داشته باشند.
وي
به چشمانداز نظام آموزشي جديد (3- 3- 6) اشاره كرد و ادامه داد: اين طرح
از سال 1368 كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده بود، تا به حال معلق
و اجرا نشده باقي مانده بود، اين يعني در اين سالها دانشآموزان ما، در
واقع يك سال را جهشي طي ميكردند و به اين دليل که با 5 ساله بودن، اهداف
دوره ابتدايي به صورت كامل تحقق نمييافت، در نتيجه دانشآموز دچار افت
تحصيلي و مشكلات پرورشي - تربيتي ميشد.
حاجيبابايي به پيشرفت
خراسانرضوي در راستاي تحقق اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اشاره و
اظهار كرد: همكاري استاندار خراسانرضوي، در پيشرفت اين هدف، چشمگير و
قابل قدرداني است و اميدوارم هوشمندشدن مدارس در مشهد هر چه زودتر تحقق
كامل يابد.