کد خبر: ۳۵۶۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۲۸ دی ۱۳۹۰
من ريشه تمام فساد اقتصادی اخیر را در تفکرات و عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی می بینم. وقتي خصوصي سازي به معناي اقتصاد لجام گسيختگه مطرح مي‌شود؛ وقتي رانت‌خواري از زمان او شروع مي‌شود و براي حقله‌هاي نزدیک بعنوان يک اصل در مي آيد؛ ما از کجا بدانيم که در آن دوران بدتر از این فساد انجام نشده و آقایان سرپوش نگذاشته اند؟
فاطمه رجبی، تحلیلگر سیاسی، شاعر، استاد دانشگاه و از نویسندگان برخی رسانه های ارزشی کشوراست. وی همسر دکتر غلامحسین الهام می باشد. رجبی پس از روی کار آمدن دولت دکتر محمود احمدی‌نژاد، با نگارش کتاب "احمدی‌نژاد؛ معجزه هزاره سوم" و انتشار مقالاتی علیه برخی از رجال سیاسی کشور (از جمله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی، و محمد باقر قالیباف) و بدنبال آن، ایراد انتقادهای صریحی از برخی دیگر از رجال سیاسی کشور در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در یک کلام می توان فاطمه رجبی را فردی صریح الهجه معرفی کرد.

به گزارش بی باک، بی شک سال جهاد اقتصادی یکی از سالهای پر تنش در تاریخ اقتصادی کشور ثبت خواهد شد و اینک روزهای پایانی این سال را در حال سپری کردن هستیم. خبرنگار " بی باک" به سراغ فاطمه رجبی رفته است تا در این باره و برخی مسائل دیگر کشور گفتگویی صریح داشته باشد. بخش اول این گفتگو در ادامه تقدیم می گردد:

امسال را حضرت امام خامنه ای به سال جهاد اقتصادی نام گذاری کردند؛ به نظر شما رسانه‌ها و مسئولين کشور تا چه حد به فرمايشات معظم له پيرامون جهاد اقتصادي عمل کردند؟


من زیاد ارتباط با رسانه‌هايي سایبری ندارم و آنها را دنبال نمی کنم و به طور کلی رسانه های مکتوب را مطالعه می کنم امّا واقعیت امر این است که این رسانه ها کار خاصی در این زمینه انجام نداده اند و بیشتر گرفتار مباحث جنجالی و حاشیه ای بوده اند.

اصلا به نظر شما رسانه ها در این زمینه چه وظیفه ای داشته اند که آنرا انجام نداده اند؟

ابتدا باید تعبيري که مقام معظم رهبري درباره امسال بکار بردند، تفسیر و کالبد شکافي می گردید که منظور ایشان از " جهاد اقتصادی " چیست؟ و چه کارهايي بايد در این زمینه انجام شود تا بعد به بقيه کارها پرداخته شود.

یعنی این کار حقیقتا انجام نشده است؟

 به نظر بنده نخیر؛ اگر هم صورت گرفت بسیار غیرکارشناسانه و ضعیف صورت گرفت مثلا در یک مورد بسیار خنده آور بود که چند وقت پیش در تلویزیون فردي را آوردند که ما کاملا او را مي‌شناسيم و از قبل در کار ورزش بوده و هیچ سابقه و تخصص اقتصادی ندارد ، حالا آنقدر آدم کم بوده که این فرد را آورده بودند تا راجع به جهاد اقتصادي صحبت کند. البته من کاملا گوش ندادم امّا بسیار مضحک بود که وقتی رسانه ملی می خواهد یک قدمی هم در این زمینه بر دارد از چنین افرادی استفاده می کند بقيه کارشناسنان هم تقریبا تو همین مایه ها بودند که به نظر من با این نوع کارشناسی ها و تحلیل و تفسیرها سطح سخنان مقام معظم رهبري را پايين می آورند.

خب از این نوع شاهکارها که بگذریم سایر رسانه ها باید چه کاری را انجام می دادند که از آن غافل شدند؟

ببينيد من چون در اقتصاد متخصص نیستم؛ نمی توانم در این زمینه پیشنهاد جامع و کاملی بدهم ولي در تعبیر مقام معظم رهبری کلمه "جهاد" بکار رفته است و جهاد مفهوم بسيار گسترده‌اي دارد. يعني با تمام وجود بايد تلاش کرد، حالا این اقتصاد بيمار کشور را يکي به دوران پهلوي نسبت مي‌دهد يکي به دوران قاجار نسبت مي‌دهد که اگر همینطور توجیه گران پیش روند به حضرت آدم (ع) می رسند. پس این وسط نعوذبالله حضرت آدم(ع) مقصر بوده است و آقایان مسئولین هیچ کوتاهی نداشته اند؟! به هر حال باید تلاشهاي گسترده‌اي صورت بگیرد. يکي اينکه اين بيماري اقتصادي کالبد شکافي شود.

اولين و مهم‌ترين معضل اقتصادی کشور رباخواري است.  اصل رباخواري چه در بانکداري و چه در معاملات ما، يک بيماري کشنده است. من يادم هست که سالها قبل حضرت آيت الله مصباح یزدی عليه رباخواري مطالبی را فرمودند که اقای هاشمی واکنش نشان داد و گفت کسی حق ندارد بگوید رباخواري، يعني اقتصاد ما مشکل داره ؟!

به نظر من براي سالم شدن اقتصاد کشور بايد اقتصاددانان و فقها طرح بدهند و بحث کنند و ضايعاتي که در دوران به اصطلاح توسعه و اصلاحات بر اقتصاد کشور وارد شده اعم از فاميل بازي، رانت‌خواري، تبعيض و فساد اقتصادي که متأسفانه هيچ بررسي نشد، پیگیری شود.

من شنیده ام که آقاي احمدي نژاد گفته اند که من آخر دوره 4 ساله دومم ليست اموالم را مي‌دهم به شرطي که مسئولين گذشته هم بدهند. يکي از مسائلي که در جهاد اقتصادي بايد صورت بگيرد اينکه قوه قضائيه؛ مسئولين گذشته را موظف کند تا ليست اموالشان را بدهند چرا هيچ کدام این کار را انجام نمی دهند؟!  چرا فقط احمدي نژاد اعلام آمادگی کرده که ليست اموالش را بدهد که البته اميدواريم بعد از پايان دوره‌اش این کار را انجام دهد. بگذارید مردم بفهمند که آیا ثروت این آقایان همان حد است يا خداي نکرده دستشان به دزدی از بیت المال آلوده است.

مسئولین مربوطه باید به مسائل شهرداری رسیدگی کند اصلا در صدا و سيما چه مي‌گذرد؟ در موسسات و مراکزی که به نام فرهنگ و علم تاسیس می شوند، چه می گذرد؟ برخی آقایان در قالب مراکز علمی و موسسات فرهنگی از بیت المال دزدی می کنند چرا با اینها برخورد نمی شود؟

جهاد اقتصادي باید بررسی شود که يعني چه؟ آیا جهاد اقتصادي بدین معناست که فقط به دولت حمله کنیم که چرا اين کار را نکردی یا چرا  اين کار را کردي و دیگران را رها کنیم تا هر فساد و دزدی که دلشان می خواهد انجام دهند؟!

به هر حال به نظر من بررسی و مبارزه با بيماري که در اقتصاد اين کشور چه در بحث تئوري و چه در برنامه و چه در عملِ مجريان، وجود داشته است، یک نوع جهاد اقتصادی است.

منشا فساد اقتصادی اخیر را تا چه حد برخی مسئولین گذشته امثال آقاي هاشمي رفسنجانی مي دانيد؟

من ريشه تمام فساد اقتصادی اخیر را در عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی می بینم.  وقتي خصوصي سازي به معناي اقتصاد لجام گسيختگه مطرح مي‌شود؛ وقتي رانت‌خواري از زمان او شروع مي‌شود و براي حقله‌هاي نزدیک بعنوان يک اصل در مي آيد؛ ما از کجا بدانيم که در آن دوران بدتر از این فساد انجام نشده و آقایان سرپوش نگذاشته اند؟

 در دولت احمدي نژاد يک نفع بزرگی که به نظام رسيد، اين بود که مخالفان ایشان تمام سعی شان را برای تخریب احمدی نژاد به کار بردند و برای تخریب بیشتر وی مثلا سعي در شفاف سازي داشتند و این باعث شد یک فساد سه هزار میلیادری در این میان کشف شود و با عاملانش برخورد شود. حالا فرض را بگذارید که اگر احمدي نژاد رئیس جمهور نبود، سه هزار ميليارد که هيچ، صد هزار ميليارد هم توسط برخی دزدی می شد ، کسي متوجه نمي‌شد لذا من ريشه همه اين مفساد اقتصادی را در همان تفکر آقای هاشمی و در همان برنامه هاي توسعه و در همان رانت‌خواريهايي که در زمان آقای هاشمی رفسنجانی مشروعيت پيدا کرد، مي‌بينم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سید رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۰
۱
۱
به نظر می رسد بسیار احساساتی و غیر منطقی صحبت می کنند. عظیم ترین فساد اقتصادی کشف شده مذمت نمی فرمایند و می گویند در دولت های قبلی هم اگر کشف می شد ممکن بود بیشتر باشد جل الخالق خانم رجبی یادتان باشد حب الشیی یعمی و یصم شما چون زن هستید مقهور بازی های احمدی نژادی شده اید هزاره سومی که در مقابل ولایت می ایستد و مدعیان طرفدار از ولایت دوستش دارند ضمنا آقای یزدی ریس وقت قوه قضاییه گفت آقای هاشمی لیست اموالش را به قوه قضاییه داده شاید دروغ می گوید؟ شما چه فکر می کنید؟.
پاسخ
sharmandeh
UNITED STATES
۱۷:۰۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۰
۰
۰
یک قلم از دارایی آقای رفسنجانی را سالها پیش یک سایتی افشا کرد
فقط دویست و شصت ملیون دلار در یکی از بانک های سویس البته آنروز
که خیلی پیشتر از سال ۸۴ بود بنده باور نکردم ولی امروز باور دارم
در ضمن این سایت خارج از ایران بود
پاسخ
رهگذر
NORWAY
۱۸:۰۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۰
۱
۰
آ سید رضا!
اگر فسادی هم در زمان این دولت و «نه در این دولت» صورت گرفته، خدا را شکر که در حال برخورد جدی با آن هستند.
آیا کسی بخاطر دارد که در زمان آقایان دست یکی از این زالوها رو شده و با آن برخورد شده باشد؟
صرف اینکه فلانی لیست اموالش را به قوه قضائیه ارائه داده هیچ دلیلی بر صحت و سلامت اموال طرف نمیباشد. امروزه که قدرت آنها بسیار محدود شده ولی باز هم شاهد اعمال نفوذ آنها در قوه قضائیه هستیم و نمونه اخیر آن محاکمه بسیار دیر هنگام عزیز دردانه شان است که آنهم همگان اطلاع دارند که چگونه ماست مالی شد و خدا میداند که تا چه اندازه از اینگونه اعمال نفوذها را تا بحال انجام نداده باشند که سرپوش گذاشتن بر صحت و سلامت لیست اموالشان آنهم در زمانی که قدرت زیادی داشتند امری بسیار ساده و دور از عقل نمیباشد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها