معاون پژوهش مؤسسه فتوت با بیان اینکه حضرت نوح پس از 900 سال تحمل سختی، حتی برخی از فرزندان خود را نتوانست به صراط مستقیم بیاورد، بیان کرد: باطل برای مقابله با جبهه حق همواره خود را زینت میکند و تمام عیار در برابر آن میایستد. وی ادامه داد: فتنه همان دشمنیهای باطل و عیادی شیطان در برابر جبهه حق است و رویارویی با فتنه، در حقیقت مقابله با شیطان و ترویج حق است.
حجتالاسلام موسوی با بیان اینکه باطل با نمایشهای خود راه صراط مستقیم را منسد میکند، ابراز کرد: مردم هیچگاه نمیخواستند و نمیخواهند که زیر بار زور و استکبار باشند؛ اما همه انسانها نقطه ضعفهایی دارند که شیطان از همان طریق، آنان را فریب داده و رام متطرفین میکند.
وی افزود: مردم اهل فسق و فجور نیستند اما به سبب ناآگاهیها و ضعفهایی که دارند فریب شیطان و ایادی آن را میخورند؛ در این مرحله وظیفه مبلغان دین خدا بر آگاه سازی مردم و دعوت آنان به جبهه حق است.
رهبری می خواستند مردم به بطلان مسیر فتنه جویان پی بردندمعاون پژوهش مؤسسه فتوت با بیان اینکه آوردن مردم به صراط مستقیم، به هیچ وجه کار سادهای نیست، خاطرنشان کرد: البته تبلیغ دین حق به سبب فطرت مردم بر حق طلبی، کار چندان دشواری هم نیست.
وی با اشاره به هزینههای سنگینی که پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان علی(ع) برای هدایت مردم متحمل شدند، یادآور شد: حضرت محمد(ص) در این راه، دختران عزیز خود را به ازدواج فرزند ابولهب ملعون آورد و امام علی(ع) فرزند بزرگ خود امام حسن(ع) را به خواستگاری دختر دشمن خود فرستاد که در این راه، هم دختر پیامبر(ص) و هم امام حسن(ع) به شهادت رسیدند.
حجتالاسلام موسوی همچنین با اشاره به هزینههایی که امام خمینی(ره) برای به ثمر رسیدن انقلاب و دعوت مردم به جبهه حق متحمل شدند، تأکید کرد: به قدرت رساندن بازرگان و بنی صدر و جبهه ملی و نیز هشت سال دفاع در برابر لشکر قدرتمند صدام تنها بخشی از این سختیها است.
وی گفت: اصل ماجرای فتنه از آنجایی آغاز میشود که رهبر معظم انقلاب به برخی از خواص و نخبگان امتیاز ندادند و در مقابل، سختیهای بسیاری را متحمل شدند تا خواست مردم زیر پا نرود.
معاون پژوهش مؤسسه فتوت تصریح کرد: فتنه 88 ایران را هشت ماه آشفته کرد تا مردم پی به بطلان مسیر فتنه جویان بردند؛ اما اگر رهبر معظم انقلاب میخواستند، میتوانستند دو روزه تمام فتنه را با استفاده از قدرت و نیروی نظامی جمعآوری کنند.
سکوت خواص موجب ادامه پیدا کردن فتنه در سال 88 شددر ادامه حجتالاسلام علی مهدیان از مسؤولان نشریه عهد در دومین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که صبح امروز در مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: فتنه هشت ماهه سال 88 تمام شد اما روایت گری و بررسیهای ما برای آمادگی با فتنههای احتمالی پیشرو است.
وی ادامه داد: مسؤولیت از بین بردن فتنه، اولا بر عهده حوزه و روحانیت باز میگردد؛ باید با نگاه عمیق طلبگی و حوزوی خود به ماجرای فتنه بنگریم و آن را تحلیل کنیم.
3 ابراز کرد: در فتنه 88 کسانی که باید بر سر بزنگاه، خود را نشان دهند، سکوت کردند و یا دیر سخن گفتند؛ طلاب و فضلا باید رفتارهای اینگونه خواص را بررسی ماهیت شناسی کنند.
وی افزود: فتنه میتوانست سریعتر تمام شود اما هشت ماه طول کشید که بخشی از علت آن به سکوت خواص و نخبگان بازمیگشت؛ کسانی که در پازل انقلاب بازی نکردند تا در فضای تصمیم گیری مردم نقش داشته باشند.
حجتالاسلام فاطمی صدر رییس مؤسسه روایت وتر در سومین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که پیش از ظهر امروز در مقبره شهید مفتح در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه دلواپسان نظام اسلامی از ماهها قبل از انتخابات سال 88 یقین به کودتایی مخملی از سوی جبهه باطل داشتند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با نام گذاری فتنه بر وقایع سال 88، برداشت ما از آن اتفاقات به عنوان کودتا را تغییر دادند.
جنگ روایت فتنه از سوی جریان حق و باطل شروع شده است/ کلید واژه فتنه 94 میتواند تعلیق باشد
وی با بیان اینکه فتنه بدنه مردمی دارد و در ذهن مردم شکل میگیرد، ادامه داد: نوع برخورد با فتنه به طور کلی و اساسی با کودتا متفاوت است. حجتالاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: در فتنه نمیتوان دنبال حق گشت چون حق نامعلوم میشود؛ بنابراین در چنین اتفاقاتی باید باطل را پیدا کرد؛ با در نظر گرفتن روایات خرد و نیز رصد اتفاقات پیشرو، میتوان باطل را از میان دو طرف دعوا معین کرد.
وی با تأکید بر اهمیت رصد روایات خرد رویارویی جبهه حق و باطل، افزود: اگر بخواهیم فقط به وقایع 88 بپردازیم، دیگر به شیخ فضل الله نوری و شهید دیالمه و شهید آیت کاری نخواهیم داشت.
رییس مؤسسه روایت وتر خاطرنشان کرد: برجام به خودی خود روایتش واضح و مشخص است اما باید مشخص کرد که آیا برجام صلح حدیبیه و فتح الفتوح است؟ تعبیر برجام یعنی الصاق خرده روایت در دل ابر روایت که بفهمیم چه اتفاقی افتاده است؟ وی یادآور شد: دشمن سعی دارند که روایت خودشان از فتنه را بیان کنند و ما هم در تلاشیم تا روایت خودمان را بیان کنیم؛ این به معنای جنگ روایت فتنه از سوی حق و باطل است.
حجتالاسلام فاطمی صدر تأکید کرد: اگر فتنه را ماهیتی بدانیم که حق و باطل در آن گم میشود، میتوانیم بفهمیم که نامفهوم و نامعلوم بودن قضیه هستهای، اتفاقی همچون بر سر نیزه رفتن قرآن است که حق و باطل در آن گم شده بود.
رییس مؤسسه روایت وتر با تأکید بر اینکه ما در فتنه 94 به سر میبریم، گفت: اتفاقات بزرگ روایت ساده ای دارد؛ اگر اتفاق بزرگ است و ما نمیتوانیم از آن روایتی داشته باشیم، نشان میدهد که روایت ما دچار خدشه است.
وی با بیان اینکه تصویر واضحی از فتنه 67 وجود ندارد، تصریح کرد: وقتی خرده روایات از عملیات 20 نفره عراق برای اسیر کردن شهید علی هاشمی (فرمانده سپاه سال 67) که فرمانده 20 هزار نفر بوده است و شهادت ایشان بر سر نقطه مرزی ایران و عراق و نیز سقوط جزایر مجنون را مرور میکنیم، در مییابیم که روایت دقیقی از فتنه 67 وجود ندارد.
حجتالاسلام فاطمی صدر وی با بیان اینکه دستگاه و چارچوب و پازلی وجود ندارد که حوادث را به هم ربط دهد، عنوان کرد: اگر چارچوب فهم وجود نداشته باشد، دچار دردسر میشویم همانطور که فهم دقیقی از فتنه 67 وجود ندارد. وی اظهار داشت: اگر با خورده روایتها درگیر شویم، دفترچهای از خاطرات پیدا میشود و نتیجه آن پیگیری 10 سال به سال فتنه است.
رییس مؤسسه روایت وتر با بیان اینکه حق در فتنه هستهای ناپیدا است، عنوان کرد: روایات، چارچوبهای کلان و خرد درک امور را به ما میدهد و میتوانیم از قطعات کتابهای تاریخی به یک درک برسیم.
وی ادامه داد: کلید واژه فتنه 94 میتواند تعلیق باشد؛ اما این تعلیق ممکن است تعلیق سانتریفیوژ باشد و ممکن است تعلیق غنی سازی و یا حتی تعلیق هستهای و تعلیق ساخت موشک باشد اما با دقت بیشتر درمیبابیم که هدف تعلیق فعالیتها و پیشرفت نظام اسلامی است.
حجتالاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: روز اربعین حسینی در نیجیریه، 5 میلیون نفر، فاصله 180 کیلومتری را به سوی پرچم سید الشهدا پیاده روی میکنند که این پرچم در همان مسجدی نصب شده که در چند روز اخیر، با خاک یکسان شد. رییس مؤسسه روایت وتر خاطرنشان کرد: فتنه جاری سال 94 بازتولید فتنه 88 در قالب فتنه 67 است که همان تعلیق جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه ترکیب حکومت اسلامی، دو شأت صورت و صیرورت دارد، افزود: صورت و دستآورد ما جمهوری اسلامی است و صیرورت و روند رشد آن غنی سازی است. حجتالاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: فتنه جاری بر سر این است که غنی سازی و صیرورت و انقلاب را از جمهوری اسلامی بگیرند تا دیگر رشدی صورت نگیرد؛ با پیش فرض سنت امام خمینی(ره)، میخواهند حرکت را بگیرند.
همچنین در ادامه آقای مقدم شهیدانی، پژوهشگر تاریخ و استاد حوزه علمیه در چهارمین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که پیش از ظهر امروز در مقبره شهید مفتح در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: امیر مؤمنان علی(ع) به مالک اشتر توصیه میکنند که تکیه گاه خود را از خواص قرار ندهد و از توده مردم برای تکیه استفاده کند چراکه خواص پرهزینه و غیرقابل اعتماد هستند.
این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: برخی از خواص تنها به برکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دیده شدند و به چشم آمدند؛ اما در نقاط بزنگاه سکوت میکنند و به صورت ضمنی، انحرافات بزرگ را تأیید میکنند.
وی ادامه داد: خواصی که در جامعه به عنوان نخبه و قشر پیشرو مطرح هستند، نمیتوان چندان اتکایی به آنان داشت؛ امام خمینی(ره) هم کمتر به خواص تکیه میکردند.
پروژه روحانی سازی مشروطه هنوز همچنان ادامه داردمقدم ابراز کرد: اگر گره فکری مردم باز شود تا حق و باطل را از هم تشخیص دهند، حتی مخالفترین آنان هم نسبت به فتنه موضع گیری میکنند همانطور که روز عاشورای 88 همگان پی به انحراف راه فتنه بردند.
وی افزود: طاغوت معنای همان خواست مستکبرانهای است که سال 88 از سوی برخی صورت گرفت تا رهبر معظم انقلاب، انتخابات را مردود دانسته و خواسته آنان را رهگیری کنند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حذف مردم جزو اصول اساسی جریان مقابل حق است که این اتفاق به وفور در دوران اخیر دیده می شود؛ از جمله میتوان به سخنانی از سریع القلم اشاره کرد.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) همواره حزب را شوم میدانستند و از آن رویگردان بودند، یادآور شد: تمام جریانات سیاسی به واسطه اینکه پایگاه اجتماعی نداشتند، به سوی روحانیت و امام خمینی(ره) آمدند. مقدم با اشاره به اقسام روحانیان منحرف، ابراز کرد: برخی از روحانیان جعلی بوده و بدون هرگونه سوادی عمامه میگذارند تا بتوانند به قدرت رسیده و انحراف ایجاد کنند.
وی گفت: برخی دیگر از روحانیان که سواد بالایی داشته و در جوار اساتید برجستهای تربیت شدهاند، پس از مدتی منحرف میشدند و همراه با ایجاد شبهه و تحریف، عمامه را هم کنار گذاشته و اثری از زی طلبگی برای خود نگاه نمیدارند.
این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: سید ابوالفضل زنجانی که با شهید مطهری و علامه طباطبایی، حمایت از فلسطین را آغاز میکند اما حسن فعلی افعال او، جهت فاعلی او را درست نمیکنند؛ از همین رو سید ابوالفضل زنجانی با ورود در جبهه ملی، به آن اعتبار بخشید.
وی با بیان اینکه پروژه روحانی سازی مشروطه هنوز همچنان ادامه دارد، تأکید کرد: البته گاهی هم جریان مقابل از روحانیان مطرح در راستای منافع خود استفاده میکند و آنان را از آن خود معرفی میکند. مقدم عنوان کرد: همراهی کوتاه شهید مطهری با نهضت آزادی که به سرعت پایان یافت، سبب شد تا چندی پیش مقالهای منتشر شود و بگوید، تندرویان انقلابی همان مارکسیسم اسلامی بوده و شهید مطهری که با نهضت آزادی ارتباط داشته را به شهادت رساندهاند.
وی اظهار داشت: فراماسونری تلاش میکند که سید جلال را از خود معرفی کند؛ هر اتفاقی که در کشور افتاده و قرار است بیفتد، کار روحانیت در میان آن بوده است.
جریان حزبالله در فتنه 88 حرکت میدانی منظم و واحدی نداشتسپس هادی خادم، مداح اهلبیت(ع) و فعال سیاسی در پنجمین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که ظهر امروز در در مقبره شهید مفتح در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: موضع جریان فتنه در سال 88 مشخص بود اما ناراحتی من از جریان حزب الله بود که وحدت رویه مناسبی نداشتند.
وی ادامه داد: جریان حزبالله در فتنه 88 حرکت میدانی منظم و واحدی نداشت؛ از این رو نتوانست پیشرو باشد و نمیدانست چطور باید دفاع کند. خادم با بیان اینکه جریان فتنه به صورت شبکهای عمل میکرد و همگی از اشخاص هماهنگ شدهای دستور میگرفتند، ابراز کرد: جریان حزبالله باید در اتفاقات احتمالی پیشرو، میدان تصمیم گیری واحد و مشخصی داشته باشد.
در پایان اولین روز کاروان روایت فتنه حجتالاسلام عبداللهی، پژوهشگر تاریخ در ششمین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه در مقبره شیخ فضل الله نوری اظهار داشت: جریان حزب الله باید بزرگان و نقاط عطف خود در تاریخ را بشناسد؛ از این رو شایسته است که شخصیت و علت شهادت شیخ فضل الله نوری را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: جریان نفوذ نخست یک نفر، یک نفر وارد میشود و چنانچه دیده نشود، تعداد آن بیشتر میشود؛ نفوذی در هر جامعهای با ظاهری شبیه بزرگان آن جامعه وارد میشود و از این رو، در نظام جمهوری اسلامی با ظاهر طلبگی و به شکل صاحبان مقام وارد میشوند.
جریان نفوذ در مشروطه کاری کرد که مردم برای اعدام شیخ فضل الله نوری کف بزنندحجتالاسلام عبداللهی با بیان اینکه بدترین اتفاق زمان مشروطه، ورود نفوذیان و یارگیری آنان بود، ابراز کرد: جریان نفوذ در نخستین فعالیتهای خود، فضای رسانه را از آن خود میکند که این اتفاق در زمان مشروطه به بدترین شکل اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری مجتهد برجسته تهران بوده و مقلدان بسیاری داشته است، افزود: این مجتهد برجسته، از معدود افرادی بود که نفوذیان را شناخت و آنان را به مردم شناساند.
محقق دفتر مطالعات تاریخ خاطرنشان کرد: در جریان مشروطه، نفوذیان کینه شیخ فضل الله نوری را در دل گرفتند و به سبب سکوت بزرگان، توانستند به مرور زمان منصبها را به دست گرفته و شرایط شهادت این مجتهد برجسته را فراهم کنند.
وی یادآور شد: در زمان مشروطه، جریان سکولار آزادیخواه تمام مخالفان خود را کشتند و کسی را باقی نگذاشتند؛ شیخ فضل الله نوری تنها یکی از شهدای مشروطه است.
حجتالاسلام عبداللهی با تأکید بر اینکه شیخ علی فومنی، مسعود شیخ الاسلام و شیخ فضل الله نوری تنها برخی از شهدای مشروطه هستند، بیان کرد: موج رسانهای و تبلیغات نفوذیان مشروطه به جایی رسید که شیخ فضل الله نوری که از محبوبیت فراوانی نزد مردم برخوردار بود، در میدانی در تهران اعدام میشود و همگان کف میزنند.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ تنها روحانی و نماد دینی که محکوم به اعدام شد، شیخ فضل الله نوری بود، گفت: این اتفاق بزرگ به سبب نفوذ دشمن و غلبه بر فرهنگ و سیاست کشور بود.