به گزارش پایگاه 598، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از چند هفته قبل واردات بنزین فاقد استاندارد و بدون کیفیت از ترکمنستان را متوقف کرد.
سیدناصر
سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با مهر با اشاره
به برگشت یک محموله بنزین فاقد استاندارد به ترکمنستان، گفته است شرکت ملی
پخش فرآوردههای نفتی با توجه به پایین بودن استاندارد و کیفیت بنزین تولید
شده در ترکمنستان، واردات بنزین از این کشور را متوقف کرد.
با
همزمان با ممنوعیت واردات بنزین از ترکمنستان به ایران، برخی از دلالان و
واسطهها در گروههای مختلف تلگرام تبلیغات گسترده درباره فروش بنزین
بیکیفیت و فاقد استاندارد یورو را آغاز کرده اند.
در این تبلیغات
که در گروه های تلگرامی توسط یک شرکت عربی منتشر میشود، این شرکت نحوه
فروش محموله بنزین به وزن تقریبی سه هزار و ۷۰۰ متریک تن تولیدی یک
پالایشگاه ترکمنستان را تشریح کرده است.
علاوه بر این، شرکت اماراتی
از تحویل این محموله بنزین در بندر انزلی خبر داده و تاکید می کند: محموله
بنزین ترکمنی تنها به شرکتهایی که دارای مزیت «فورواردر» و یا «کریر»
باشند، فروخته خواهد شد.
خرید و فروش و معاملات دلالان بنزینی در
حالی در گروههای مجازی این روزها حالتی رسمی به خود گرفته است که مسئولان
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید میکنند که هیچ گونه محموله بنزینی از
دلالان و واسطهها خریداری نمیشود.
در همین حال، هیات دولت سال
گذشته با تصویب لایحهای وزارت نفت را ملزم کرده بود که واردات بنزین فاقد
استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا را به طور کامل ممنوع کند و بنزین
وارداتی باید صرفا دارای استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا باشد.
بیژن
زنگنه وزیر نفت هم اخیرا در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه بسیاری از
مسئولان استانها خواستار عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ در شهرها و
کلانشهرهای خود هستند، تاکید کرده است: هیچ گونه محموله بنزین آلوده ای
وارد کشور نشده و بنزینهای وارداتی دارای استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا
هستند.
از سوی دیگر، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش
و پخش نفتی نشان میدهد که از ابتدای سالجاری تاکنون دود ۸.۴ میلیون لیتر
بنزین در روز وارد کشور شده و این در حالی است که دولت مجوزی به منظور
واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت داده است.
سال
گذشته به طور متوسط روزانه ۴.۶ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده بود که
تعمیرات اساسی و دورهای پالایشگاه نفت شازند اراک اعلام کرد و رشد حدود
سه درصدی مصرف در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از مهمترین دلایل
واردات بنزین کشور به شمار میرود.