کد خبر: ۳۵۶۰۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۰۱ دی ۱۳۹۴
مشروح آمارهای جدید صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران
گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول از شاخص‌های اقتصادی ایران نشان داد که اقتصاد این کشور هنوز از رکود خارج نشده و در برخی بخش‌ها حتی با لغو تحریم‌ها نیز شاهد بهبود نخواهیم بود.
به گزارش پایگاه 598، صندوق بین المللی پول در گزارشی از اقتصاد ایران که در چارچوب مشاورات اصل ۴ نوشته شده است اعلام کرد: افت شدید قیمت نفت، ترازنامه های محدود بانکی و شرکتی و به تعویق افتادن مصرف و تصمیمات سرمایه گذاری در آستانه لغو تحریم ها باعث کاهش شدید فعالیت های اقتصادی در ایران از سه ماهه چهارم ۲۰۱۵/۲۰۱۴ شده اند.

این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است رشد اقتصادی ایران از ۳ درصد در سال ۲۰۱۵/۲۰۱۴ به ۰.۵ تا منفی ۰.۵ درصد در سال ۲۰۱۶/۲۰۱۵ برسد.

بر اساس این گزارش تورم ۱۲ ماهه در ماه های اخیر به حدود ۱۰ درصد رسیده است که عمدتا تحت تاثیر کاهش تورم مواد غذایی بوده است. پیش بینی شده است تا پایان امسال تورم نزدیک به ۱۴ درصد باقی بماند.

این گزارش در ادامه نوشته است: با توجه به برداشتن تحریم ها چشم انداز اقتصاد ایران برای سال ۲۰۱۷/۲۰۱۶ روشن تر است. افزایش تولید نفت ایران و کاهش هزینه تجارت و مبادلات مالی به همراه دسترسی ایران به دارایی های ارزی باعث می شوند تولید ناخالص داخلی این کشور در سال آینده با رشد ۴ تا ۵.۵ درصدی مواجه شود.

بر اساس این گزارش شتاب رشد اقتصادی در سال آینده تا حد زیادی به میزان توزیع درآمد حاصل از افزایش تولید نفت به سایر بخش های اقتصاد بستگی دارد. افزایش درآمد نفتی و بهتر شدن شرایط تجارت به همراه دسترسی به دارایی های خارجی فشارها برای افزایش نرخ پول ملی را پدید می آورد.

صندوق بین المللی پول در ادمه گزارش خود نوشت: با اصلاح چارچوب های سیاستی، بانکی و مالیاتی انتظار می رود رشد اقتصادی این کشور در میان مدت در حدود ۴ درصد تثبیت شود. انجام اصلاحات جامع در حوزه کسب و کار در میان مدت شرط اثرگذاری لغو تحریم ها بر جذب سرمایه های خارجی و حرکت به سمت رشد اقتصادی فر اگیر است.

به این ترتیب این آمار نشان می‌دهد علی‌رغم امضای توافق هسته‌ای اقتصاد ایران از رکود خارج نشده است و حتی در سال بعد پس از لغو تحریم‌ها نیز در برخی از شاخص‌ها از جمله بیکاری شاهد بهبود شرایط نخواهیم بود.

* افزایش ذخایر ارزی

بر اساس این گزارش، کل ذخایر ارزی ایران در پایان سال جاری میلادی به 128.9 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم برای سال پیش برابر با 126.2 میلیارد دلار برآورد شده است. به این ترتیب ذخایر ارزی ایران در سال جاری 2.7 میلیارد دلار افزایش یافته است.

همچنین این نهاد بین‌المللی پیش بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در سال آینده به 142.1 میلیارد دلار افزایش یابد.

* کاهش 20 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی در سال جاری و افزایش 13 دلار در سال آینده

از طرفی کل درآمدهای نفتی ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته 20.1 میلیارد دلار کاهش یافته است. درآمدهای نفتی ایران امسال 35.3 میلیارد دلار و در سال گذشته 55.4 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش صندوق درآمدهای نفتی ایران در سال آینده به 48.6 میلیارد دلار می‌رسد.

* بدتر شدن بیکاری در سال جاری و سال بعد

برآوردهای جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که معضل بیکاری در سال جاری تشدید شده است و از 10.6 در سال گذشته به 11.9 در سال جاری رسیده است. این رقم برای سال آینده 12.5 درصد پیش‌بینی شده است.

* نفت 52.90 دلاری نفت ایران در سال آینده

صندوق پیش‌بینی کرده است متوسط قیمت نفت ایران در سال آینده به 52.90 دلار در هر بشکه برسد درحالی‌که این رقم برای امسال 49.1 دلار در هر بشکه برآورد شده است. البته با توجه به قیمت کنونی نفت در جهان این رقم بسیار خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. متوسط قیمت نفت ایران در سال 2013 نیز 79.1 دلار به ازای هر بشکه اعلام شده است.

* افزایش صادرات نفت به 1.81 در سال آینده

این نهاد بین‌المللی پیش بینی کرد که صادرات نفت ایران در سال بعد و پس از لغو تحریم 570 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به رقم 1.81 میلیون بشکه در روز برسد. میزان صادرات نفت ایران در سال جاری 1.24 میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

* تولید نفت به 3.7 میلیون بشکه در روز می‌رسد

آمارهای صندوق میزان تولید نفت ایران در سال جاری را 3.11 میلیون بشکه در روز و در سال آینده را 3.7 میلیون بشکه در روز نشان می‌دهد. رقم تولید نفت ایران از دیدگاه صندوق در سال گذشته نیز برابر با 3.09 میلیون بشکه در روز است.

* پایه پولی 21 درصدی سال جاری

بر اساس این گزارش، پایه پولی ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به 21 درصد رسیده است. پایه پولی ایران در سال گذشته برابر با 14.5 درصد بوده است اما در سال آینده به 18.2 درصد کاهش می‌یابد.

پایه پولی پول جدیدی است که بانک مرکزی وارد بازار می‌کند و هر یک درصد آن 6.5 درصد ضریب فزاینده دارد که در نهایت سبب بروز تورم می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها