آری، زنگ خطر قرار گرفتن وضعیت هوا در شرایط اضطرار مدتهاست که به صدا درآمده است،اما هیچ یک از ارکان دولت از جمله وزارت نفت و سازمان محیط زیست آن را به گردن نمی گیرد.
»معصومه ابتکار«، بانوی پرحاشیه سازمان محیط زیست توپ آلودگی هوای شهر تهران را به گردن ذرات ۲.۵ میکرونی معلق در هوا انداخته وگفته است که یکی از شاخص های آلوده کننده هوا درسالیان گذشته، «بنزن» موجود در بنزین پتروشیمی ها بوده که با قطع تولید این دست بنزین ها وجایگزینی بنزین یورو ۴ ، نگرانی از این ناحیه هم برطرف شده است.
به گزارش خبرنگار نسیم،این اظهارات معاون رئیس جمهوری پیرامون نداشتن ارتباط آلودگی موجود درهوای پایتخت با بنزین وارداتی، بعد از آن مطرح می شود که در سالجاری هوای عمده روزهای شهر تهران از وضعیت نامطلوبی برخوردار بوده که ساکنان تهران و حتی دست اندرکاران امر،انگشت اتهام را به سمت بنزین آلوده نشانه رفته اند.
هرچند که مسئولان وزارت نفت در این راستا مشی سکوت پیشه کرده و فقط گهگاه بانوی جنجال برانگیزسازمان محیط زیست جور فقدان پاسخگویی زنگنه و تیم همراه را به دوش می کشد
ماجرای بنزین آلوده در کشور ، مدتها پیش از روی کارآمدن این دولت به فضای رسانه ای کشور راه یافت که بر این اساس تعدادی از مدیران کنونی سوار بر قطاردولت یازدهم با پیوند زدن موضوع آلودگی هوا با بنزین تولید داخل در پتروشیمی ها،خودکفایی در تولید بنزین وعدم واردات این کالای پرمصرف زیر سوال بردند.
این سناریوتا بدانجا پیش رفت که» ابتکار» دوسال قبل،اعلام داشت که اگر سوخت با کیفیت در داخل تولید نمی شود لا اقل بهتر است تا فراهم آمدن زمینه تولید سوخت استاندارد ، واردات بنزین با کیفیت در دستور کار قرار گیرد.
موضوعی که گویی به شدت به مذاق مدیران ارشد وزارت نفت هم خوش آمده و آنها نیز با تایید،ریختن آب بر آسیاب وابستگی کشور به واردات بنزین از خارج را کلید زدند.
طرفداران واردات بنزین، داشتن بنزن ۱۲ برابری حد مجاز درسوخت تولیدی در پتروشیمی ها را مطرح ساختند.
با اینهمه،بعد ازاستقرار دولت یازدهم برای مدت کوتاهی وضعیت هوای تهران و برخی از کلانشهر ها در شرایط سالم قرار گرفت اما به مرور وبا گذر زمان آلودگی هوا، به میهمان جدایی ناپذیر ریه های ساکنان پایتخت مبدل شد.
ازقرار معلوم، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور ۶۸ میلیون لیتر در روز بوده که گمان می رود نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر آن وارداتی است.
هیات وزیران سازمان محیط زیست را ملکف ساخته تا هر سه ماه یکبار نسبت به اندازه گیری و پایش سوخت عرضه شده مبادرت ورزد.
بنابراین نتیجه اندازه گیری معیار سوخت موجود در هشت کلانشهر کشور مبین این امر بوده که در بهار سالجاری، فقط ۶۱ درصد نمونه های موجود، استاندارد میزان بنزین را دارا بوده است.
با توجه به تکلیف دولت به وزارت نفت دایر برتوزیع سوخت یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور، براستی ریشه آلودگی گسترده هوای تهران وبرخی از کلانشهر در چیست؟
مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به نسیم گفته که جریان رسانه ای برعلیه بنزین تولیدی درپتروشیمی هاکارجهادی را زیرسوال برده وبنزین های وارداتی به کشور پاتیلی بوده و فاقد استانداردهای لازم است.
واقعیت این است که با گذشت دوسال ازطرح سرطانزا بودن بنزین تولیدی در پتروشیمی ها از ناحیه مدیران وزارت نفت،همچنان آنها، مدرکی دال بر درست بودن مدعای خویش به نهاد های مربوطه ارایه نکرده اند.
به نظر می رسد با همه فشار رسانه ای طرفداران دولت در وزارت نفت و محیط زیست مبتنی بر حل شدن مشکل آلودگی هوا، نه تنها این امر رنگ واقعیت به خود نگرفته ،بلکه با فرارسیدن زمستانی سرد تر، باید انتظار تشدید آلودگی هوا و به خطر افتادن جان بسیاری از شهروندان ساکن در پایتخت را هم داشت.
اکنون خبر رسیده که با گذشت دو سال از شروع فعالیت دولت یازدهم و به دلیل افت تولید پالایشگاههای داخلی، وزارت نفت برای تامین سوخت، دست به دامان پتروشیمی ها شده که برآورد می شود دستکم روزانه ۱.۵ میلیون لیتر از آنها سوخت در یافت کند.
اتفاقی که دردولت دهم اجرایی ، اما با فشار رسانه ای مدیران کنونی وزارت نفت و محیط زیست از مدار تولید خارج شد.
جلیل سالاری به نسیم گفته که ۷۰ درصد بنزین های وارداتی در انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اختلاط شده و پس از امتزاج به دست مصرف کننده می رسد که سوخت مصرفی حتی استاندارد سوخت وارداتی را هم ندارد.
به نظرمی رسد مسئولان وزارت نفت از رابطه غیر استاندارد بودن بنزین وارداتی وتشدیدآلودگی هوای پایتخت،به خوبی آگاهند، پس وقت آن رسیده تا آنها با شکستن سکوت،به ارایه توضیحات بیشتر پیرامون این پدیده مبادرت ورزند.