به گزارش پایگاه 598، طی سالهای اخیر هر وقت سخن از آلودگی هوا بوده،
بلافاصله پای خودروها نیز به میان آمده، بهخصوص فرسودهها که یکی از دلایل
اصلی تیره شدن هوای کلانشهرهای کشور بهشمار میروند. حالا هم چند روزی
میشود که آلودگی هوای کلانشهرهای کشوربه مرز هشداررسیده و نفس شهروندان را
گرفته است و در این شرایط، باز هم خودروها متهم ردیف اول نفس تنگیها لقب
گرفتهاند. در این بین، برخی منتقدان دست روی تسهیلات 25 میلیونی خودرو
گذاشته و تاکید میکنند که این طرح دولت به نوعی مسبب تشدید آلودگی هوا
است. از نظر آنها، دولت بهتر بود این تسهیلات را به خروج خودروهای فرسوده
بهخصوص تاکسیها اختصاص میداد تا از تعداد خودروهای قدیمی آلاینده کاسته
میشد.
هرچند اسقاط خودروهای فرسوده بدون تردید
یکی از راهکارهای کاهش آلایندگی بهشمار میرود و در لزوم اهتمام بیشتر
دولت به این موضوع نیز شکی نیست، اما ربط دادن تسهیلات 25 میلیون تومانی به
آلودگی هوا، چندان منطقی بهنظر نمیرسد. بله دولت میتوانست این تسهیلات
را فقط به خودروهای فرسوده اختصاص دهد؛ اما با توجه به شرایط نه چندان سهل
تسهیلات موردنظر، آیا مالکان این خودروها از این طرح استقبال میکردند؟
اتفاقا دولت در ابتدا قصد داشت تسهیلات 25 میلیونی را فقط در اختیار
فرسودهها بگذارد، اما در نهایت تصمیمش عوض شد و استفاده از تسهیلات
موردنظر را برای عموم، آزاد اعلام کرد تا ضریب استقبال مردمی را افزایش
دهد. در واقع هدف دولت از طرح تسهیلات 25 میلیونی، خروج بازار و صنعت خودرو
از رکود بود که شاید اگر به فرسودهها محدود میشد، استقبال چندانی از آن
به عمل نمیآمد و در نتیجه طرح دولت ناکام میماند. نکته دیگر اما اینجاست
که اگرچه خودرو یکی از عوامل اصلی آلایندگی بهشمار میرود، با این حال
نمیتوان صورت مساله را پاک و برای آلوده نشدن هوا، مشتریان را از خرید
خودرو محروم کرد. آلودگی هوا در حال حاضر یک مساله ملی بهشمار میرود و
دلایل زیادی پشت آن نهفته است که خودرو یکی از آنهاست؛ بنابراین بدون شک حل
کردن آن نیاز به یک عزم عمومی از مردم عادی گرفته تا خودروسازان و
شهرداریها و نیروی انتظامی و... دارد.
منبع: دنیای اقتصاد