کد خبر: ۳۵۵۲۵۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۶ آذر ۱۳۹۴
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی:
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: 95 درصد جمعیت کشورمان به ویژه در گروه بانوان اعتقاد به حجاب داشته و بر حفظ این اعتقاد تاکید می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598، سید علیرضا فروغی صبح امروز در کنگره «حکمت ناب» ، «تفکر و پژوهش دینی» در دانشگاه آزاد اردبیل اظهار کرد: ما مجموعه‌ای از پژوهش‌هایی را در حوزه دینداری با استفاده از ظرفیت خوب فرهنگی و دینی سازمان تبلیغات اسلامی در یک دهه اخیر انجام دادیم و از نتایج و ماحصل این پژوهش‌ها قطعا در حوزه‌های برنامه‌ریزی بیشتر استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار پژوهشکده در شهرهای قم، مشهد، اصفهان و تهران فعالیت می‌کنند که نوع پژوهش‌های کشورمان اغلب حوزه نظری و غیرکاربردی است، گفت: باید با تغییر رویکرد، پژوهش‌ها را به سمت پژوهش‌های عملیاتی‌تر و کاربردی‌تر سوق دهیم به طوری که ما در حوزه دینداری و مصادیق آسیب‌های اجتماعی  و برخی تهدیدهای معنوی بعد از رصد و پایش موضوعات مختلف اقداماتی را انجام دادیم تا بر اساس سیاست‌گذاری‌های واقع‌بینانه حرکت صحیح و درست با سیاست‌گذاری‌های کیفی‌تر به انجام برسد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در 10 سال گذشته ما پژوهش‌هایی را در حوزه دینداری، حجاب و عفاف و آسیب‌های اجتماعی انجام دادیم که سنجه‌ها و معیارهای آن گاه با دشواری‌هایی به دلیل نبود داده‌های مشخص روبه‌رو بوده است، افزود: باید در پژوهش‌های کاربردی از برداشت‌های سلیقه‌ای که اغلب حاصل تجربیات فردی و شخصی است اجتناب کرد.

فروغی با بیان اینکه قضاوت‌های ما باید مستند بر نتایج پژوهش‌های معتبر و کارآمد باشد،‌تصریح کرد: قطعا با قضاوت‌های شخصی نمی‌توان روی مسائل مهمی اقدام به سیاست‌گذاری‌ها و یا تعیین خط و مشی‌‌های دقیق‌تر کرد.

این مسئول ادامه داد: ما در موضوع پوشش و حجاب زنان ایرانی در سال 84 پیمایش‌هایی را انجام دادیم به طوری که در این پیمایش‌ها به 12 گونه پوشش ‌اعم از پوشش چادر، پوشش مانتو و همچنین به صورت محدود پوشش‌های بلوز و شلوار و بلوز و دامن در بین زنان دست پیدا کردیم به طوری که با اصلاحاتی که در پرسشنامه‌ها انجام دادیم در پنج شهر مرکز استان در تهران، اصفهان، تبریز، قم و اهواز به نتایجی رسیدیم که در این نتایج در سال 91 منتشر شده است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در سال‌های 84 و 87 دو پیمایش با محوریت و موضوع پوشش و حجاب در بین زنان اسلامی در سطح وسیع‌تر و گسترده‌تر در 30 استان کشور با استفاده از تجارب پژوهش‌های گذشته به انجام رسیده است، یادآور شد: ما در پژوهش اخیرمان که در سال 90 انجام شده و نتایج آن در 43 مجلد سال 93 به چاپ رسیده است به نتایج متفاوت‌تری دست پیدا کردیم.

فروغی با بیان اینکه علاوه بر پیمایش حجاب و عفاف در موضوعات جنبش‌های نوپدید دینی، بزهکاری جوانان، نفوذ روحانیت، سبک زندگی ایرانیان، معنویت‌های نوپدید و پیمایش الگوی جوانان با استفاده از گروه‌های مرجع به انجام رسیده و یا در حال انجام است، عنوان کرد: قطعا از نتایج این تحقیقات و پیمایش‌ها می‌توان در مدل اجرایی موفق بهره برد.

وی با بیان برخی از نتایج پیمایش حجاب و عفاف و دستیابی به 12 پوشش متفاوت در سطح جامعه در بین بانوان یادآور شد: بیشترین استقبال به ویژه برای حضور در مراسم‌های رسمی و آیین‌های مذهبی، معنوی پوشش چادر بوده است که زنان این پوشش را به عنوان حائل قابل اطمینان بین محرم و نامحرم در پرسشنامه‌ها مورد توجه قرار دادند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ما این پیمایش را در بین گروه‌های سنی مختلف انجام دادیم به طوری که در گروه متاهلین توجه به پوشش حجاب بیشتر از گروه مجردها بوده است.

فروغی با ارائه یک آمار جالب مدعی شد: 12 درصد پاسخ‌دهندگان به دو پوششی معتقد بودند به طوری که یک پوشش را برای مراسمات رسمی و یک پوشش را برای مراسم‌های عادی و تفریحات خود انتخاب کردند به طوری که به نظر می‌رسد در کشور دو پوششی بانوان باید بیش از این مورد توجه و تحقیق قرار گیرد

این مسئول ادامه داد: 46 درصد دختران اول و دوم خانواده برخلاف مادر خودشان علاقمند به استفاده از پوشش غیرچادری بودند به طوری که اکثر بانوان مانتوپوش نیز علاقمند بودند که در سایزهای گشاد و بدون جذب مانتو تهیه کرده و نسبت به استفاده از آن در جامعه همت کنند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی علاقه زنان ایرانی را به استفاده از مانتوهای با رنگ‌های متنوع، پایین‌تر از آمار و ارقام مورد انتظار اعلام کرد و گفت: ما در چهار بعد اعتقاد به حجاب، اخلاق حجاب، احکام حجاب و عمل به حجاب نتیجه‌گیری تحقیقاتمان را به همراه جمع‌بندی مسائل مختلف مورد توجه قرار دادیم به طوری  که بنده به صراحت اعلام می‌کنم بین 74 تا 95 درصد زنان جامعه ما اعتقاد به حجاب دارند.

فروغی با بیان این نکته که حجاب مختص زنان نیست و مردان نیز باید این امر را رعایت کنند، بیان کرد: بسیاری از زنان جامعه ما علاقمند و مصر هستند که مردان نیز الزامات حجاب را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه در جامعه روستایی و زنان فعال این عرصه در کنار کار و تلاش روزانه، حفظ حجاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، یادآور شد: نگرش به احکام حجاب نیز تا 65 درصد در بین زنان ما مرسوم است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در بحث توجه به احکام حجاب تا 67 درصد نمونه‌های پژوهشی ما مثبت بوده و تا 97 درصد نیز اعتقاد به اخلاق حجاب داشتند.

فروغی با بیان اینکه عمر پژوهشی ما در این حوزه نزدیک به دو دهه است و در 25 حوزه پژوهشی کارهای تحقیقی خوبی انجام شده است، تصریح کرد: ما در حوزه پژوهش با فقر داده روبه‌رو هستیم به طوری که باید این مشکل و معضل را برطرف کرد.

وی انجام 25 پژوهش را شامل 19 پژوهش در حوزه عمومی و 6 پژوهش و پیمایش در حوزه حجاب و عفاف را با توجه به بسترهای مدیریت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد و گفت: در این پیمایش‌های تولید داده باید صحیح، متقن، قابل توصیف، تحلیل درست و روند پژوهشی نیز صحیح مبتنی بر نگاه آینده و یک سیاست‌گذاری پژوهشی قابل اعتماد باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۱
۱
آره جون عمه ات بخاطر اونه که 95 % جامعه بی حجابند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان؟
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
عامه مردم ایران به حجاب معتقدند و انرا دوست دارند اما متاسفانه بعضی از ادمهای فاسد با الگو سازی مفسدانه سعی بر بی غیرت کردن مردم دارند و مسئولین بی مسئولیت هم انگار نه انگار .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها