به گزارش پایگاه 598، دلایل بسیاری از کتابهای روایی و تاریخی؛ اعم از شیعه و اهل سنت وجود دارد
که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را تأیید مینماید، اما به این
نکته نیز باید توجه داشت که اگر شهادت را همانند آنچه قرآن کریم بیان
فرموده؛ به معنای کشته شدن در راه خدا و رسول تعریف نماییم، بدیهی است که
مقام و منزلت شخصی "پیامبر" که کشته شدن در راه اطاعت او شهادت است، به
مراتب بالاتر از مقام شهیدان خواهد بود، هرچند که آن مرد الاهی با مرگ
طبیعی از دنیا رحلت نموده باشند.
1. آیا دلیل قابل اعتمادی از کتب
شیعه و اهل سنت، مبنی بر شهادت پیامبر اکرم (ص) میتوان یافت، علاوه بر آن،
کیفیت شهادت ایشان چگونه بوده است؟
2. آیا بر فرض اینکه پیامبر(ص) به شهادت نرسیده باشند، این موضوع از ارج و قرب ایشان نزد پروردگار خواهد کاست؟!
در
ارتباط با بخش اول، باید گفت که دلایل بسیاری وجود دارد که شهادت ناشی از
مسمومیت پیامبر(ص) را تأیید مینمایند. این دلایل و روایات، از تواتر معنوی
برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه
نیستند، اما از مجموع آنها، میتوان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. اکنون به
تعدادی از این روایات با استناد به منابع فریقین اشاره مینماییم.
الف. کتابهای شیعه
روایت
اول: امام صادق(ع) میفرمایند: از آنجا که پیامبر اسلام(ص)، ذراع(سر دست)
گوسفند، را دوست میداشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را
با این بخش از گوسفند مسموم نمودند.[1] در این روایت، به مسمومیت پیامبر(ص)
تصریح شده، اما در آن اشارهای نشده است که آیا ایشان بر اثر این سم به
شهادت رسیدند یا خیر؟
روایت دوم: امام صادق(ع) فرمودند: پیامبر
اکرم(ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که
لقمهای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده
است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر اینکه با شهادت از دنیا
میرود.[2] در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا(ص) و شهادت
ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره میشود که مرگ تمام پیامبران و
اوصیا با شهادت بوده و هیچکدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمیروند! روایات
دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت مینماید.[3] بسیاری از
دانشمندان شیعه، با استفاده از این اصل کلی، نیازی به جستوجوی مورد به
مورد را در ارتباط با چگونگی شهادت هر کدام از معصومان(ع) احساس
نمیکنند.[4] بر این اساس، هر چند دلیل متقنی بر شهادت پیامبر(ص) نیز ارائه
نشود، باز هم میتوان معتقد بود که رحلت ایشان طبیعی نبوده است!
ب. کتابهای اهل سنت
تنها
شیعیان نیستند که معتقد به شهادت پیامبر اسلام(ص) هستند، بلکه روایات
فراوانی در صحاح و دیگر کتابهای اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید
مینماید که به عنوان نمونه، به دو مورد آن اشاره میشود.
روایت
اول: در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده است؛ پیامبر(ص) در بیماری منجر به
رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند: من همواره درد ناشی از غذای
مسمومی را که در خیبر تناول نمودهام، در بدنم احساس میکردم و اکنون گویا
وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد.[5] همین موضوع در سنن دارمی
نیز بیان شده است. علاوه بر اینکه در این کتاب، به شهادت برخی از یاران
پیامبر(ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است.[6]
روایت
دوم: احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان مینماید که طی آن،
بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار
پیامبر(ص)، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و
اظهار داشتند که من احتمال قوی میدهم که بیماری شما ناشی از همان غذای
مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر(ص) در پاسخ
فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمیبینم و
گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.[7] مرحوم مجلسی نیز با نقل روایتی؛
تقریبا مشابه با این روایت بیان نموده که به همین دلیل است که مسلمانان
اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر(ص) هدیه شده، ایشان به فوز
شهادت نیز نائل آمدهاند.[8]
روایت سوم: محمد بن سعد؛ از قدیمیترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را اینگونه نقل مینماید:
هنگامی
که پیامبر(ص)، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی
به نام زینب که برادر زادۀ مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران
پرسش مینمود که پیامبر(ص) کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست میدارد؟ و
پاسخ شنید که سر دست آنرا. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح و تکه تکه نمود و
بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سمها، سمی که تمام آنان معتقد
بودند، کسی از آن جان سالم به در نمیبرد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و
بیشتر از همه جا، سردستها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و
پیامبر نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن
یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر(ص) دلیل آنرا پرسیدند و او
جواب داد که هدیهای برایتان آوردم! پیامبر با قبول هدیه، به همراه یارانش
بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، پیامبر(ص)
فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس
نتیجه میگیرد که شهادت پیامبر به همین دلیل بوده است.[9]
بدین
ترتیب، از مجموع روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت، میتوان نظریۀ
شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر(ص) را تقویت نمود که در قریب به اتفاق این
روایات، زمان مسمومیت ایشان، همزمان با جنگ خیبر و توسط زنی یهودی بیان
شده است.
البته برخی نقلهای ضعیف دیگری نیز وجود دارد که کیفیت
شهادت پیامبر(ص) و عامل شهادت ایشان را به گونهای دیگر توصیف مینماید که
اثری از این دسته روایات در کتب معتبر وجود نداشته و به همین دلیل،
نمیتوان بدانها استناد نمود.
اما با این وجود، باید گفت موضوع
شهادت پیامبر(ص)، از اصول دین و یا بدیهیات آن نبوده که ایمان و اعتقاد
بدان، واجب و لازم بوده و انکار آن، موجب خروج از دین شود و به همین دلیل
نیز، تعداد اندکی از مسلمانان، در شهادت پیامبر تردید نموده و رحلت ایشان
را ناشی از عاملی طبیعی؛ مانند بیماری ذات الجنب (سینه پهلو) و یا تب شدید
دانستهاند،[10] با اینکه خود پیامبر تأکید نموده بود که من به برخی از
این بیماریها هرگز مبتلا نخواهم شد![11]
اما در هر صورت؛ چه این
مرد بزرگ الاهی به شهادت رسیده باشند، و چه با مرگ طبیعی از دنیا رفته
باشند، باید بدانیم که مقام ایشان، بسیار بالاتر و برتر از شهدای دیگر است؛
زیرا خداوند در قرآن کریم، اولاً: جایگاه پیامبران را بالاتر از شهدا بیان
کرده است،[12] ثانیاً: شهیدان به دلیل اینکه در راه خدا و با پیروی از
رسول او، جان خود را از دست دادهاند. نزد خداوند قرب و منزلت کسب میکنند؛
بدیهی است که اگر خداوند، شهدا را به دلیل پیروی از پیامبران، شایسته رحمت
و ثواب بینهایت بداند، باید خود پیامبران از مقامی بسیار والاتر و برتر
برخوردار باشند. بنابراین پیامبر ما -آن مرادی که تمام زندگی خود را وقف
تلاش در راه خدا نموده تا حدی که مریدان او چنین منزلتی در درگاه الاهی
پیدا کردند- نه تنها از آن منزلت بینصیب نیست، بلکه از مقامی بسیار والاتر
و برتر برخوردار است.
منابع:
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 315، ح 3، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ش.
[2]. محمد بن حسن بن فروخ صفار، بصائر الدرجات، ج 1، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.
[3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 216، ح 18 و ج 44، ص 271، روایت 4، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق.
[4]. همان، ج 27، ص 209، ح 7.
[5]. صحیح بخاری، ج 5، ص 137، دار الفکر، بیروت، 1401 ق.
[6]. سنن دارمی، ج 1، ص 33، مطبعة الاعتدال، دمشق.
[7]. مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 18، دار صادر، بیروت.
[8]. بحار الانوار، ج 21، ص 7.
[9]. محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 2، ص 202 – 201، دار صادر، بیروت.
[10]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج 10، ص 266، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.
[11]. همان، ج 13، ص 31؛ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 8، ص 193، ح 229.
[12].
«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ
اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ
وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً»، نساء، 69. ر. ک: ترجمه
الميزان، ج 4، ص 652؛ تفسير نمونه، ج 3، ص 460.