به گزارش خبرنگار
اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، تغییر ساختار و نظام آموزشی در هر
دوره با واکنشهای مختلف روبروست اما آنچه مهم بوده، نتیجه کار است و البته
در این مسیر اطلاعرسانی صحیح به مخاطبان طرحها که همانا فرهنگیان،
دانشآموزان و خانوادههای آنها هستند، نکته مهمی است که نباید نادیده
گرفته شود.
در این مسیر، تغییرات ساختاری که در طول سالهای گذشته در وزارت آموزش و
پرورش صورت گرفته است، نگرانیهایی را برای خانوادهها ایجاد کرده است؛
مبنی بر اینکه آیا باز هم و چند سال بعد، باید منتظر تغییراتی باشند؟
آنچه مسلم است با رشد تکنولوژی و گذر زمان، جوامع رو به پیشرفت حرکت
میکنند و اگر تغییرات جنبه مثبت داشته باشد، بسیار تأثیر گذار است اما
اگر این تغییر به معنی اشتباه گذشتگان در تغییرات قبلی باشد، دیگر قابل
توجیه نیست.
* آن زمان وجود پیشدانشگاهی در جامعه نیاز بود
مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار
اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص دلایل
ایجاد مقطع پیشدانشگاهی در گذشته و حذف این مقطع در نظام آموزشی
جدید، اظهار داشت: ساختارهای آموزشی یک اصل لایتغیر در آموزش و پرورش نیست؛
آن چیزی که در آموزش و پرورش اصل بوده، فراهم کردن زمینه یادگیری و رشد
شخصیت کودکان و نوجوانان است در حقیقت ساختارها و درسها ابزارهایی هستند
که در خدمت هدف قرار میگیرند.
وی ادامه داد: زمانی که پیشدانشگاهی طراحی شد، نیاز جامعه اقتضا میکرد
که یک دوره یک ساله حد واسط بین آموزش و پرورش و آموزش عالی وجود داشته
باشد لذا طراحی آن دوره، در آن زمان کاملاً توجیهپذیر و قابل دفاع
کارشناسی است.
نوید ادهم اضافه کرد: با گذشت زمان، تحولاتی در محیط اتفاق افتاد به عنوان
مثال ظرفیت در دانشگاهها افزایش یافت و حتی برخی دانشگاهها ظرفیت خالی
دارند؛ در این حالت دیگر دوره پیشدانشگاهی با آن تعریف و فلسفه قبلی خودش
معنا ندارد و این دوره حذف میشود.
وی با تأکید بر اینکه دوره دیپلم باید 12 ساله باشد، گفت: طول دوره تحصیل
در 127 کشور دنیا، 12 سال است و این 12 ساله بودن توجیه علمی و کارشناسی
دارد.
* یک سال پیشدانشگاهی را بر اساس مطالعات به ابتدایی اضافه کردیم
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ما از نظر مبانی تعلیم و تربیت
دینی خود، فعالیت کارشناسی و مطالعات تطبیقی، به این نتیجه رسیدیم که
دبستان را 6 ساله کنیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایل این است که در مطالعات تطبیقی مشخص شد در 67
درصد کشورهای دنیا، دوره ابتدایی 6 ساله است و موضوع وجاهت قانونی، علمی و
کارشناسی دارد.