کد خبر: ۳۵۳۸۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۶ دی ۱۳۹۰
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه طول دوره تحصیل در 127 کشور دنیا، 12 سال است، گفت: در 67 درصد کشورهای دنیا، دوره ابتدایی 6 ساله است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، تغییر ساختار و نظام آموزشی در هر دوره با واکنش‌های مختلف روبروست اما آنچه مهم بوده، نتیجه کار است و البته در این مسیر اطلاع‌رسانی صحیح به مخاطبان طرح‌ها که همانا فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها هستند، نکته مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

در این مسیر، تغییرات ساختاری که در طول سال‌های گذشته در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است؛ مبنی بر اینکه آیا باز هم و چند سال بعد، باید منتظر تغییراتی باشند؟

آنچه مسلم است با رشد تکنولوژی و گذر زمان، جوامع رو به پیشرفت حرکت می‌کنند و اگر تغییرات جنبه مثبت داشته باشد، بسیار تأثیر گذار است اما اگر این تغییر به معنی اشتباه گذشتگان در تغییرات قبلی باشد، دیگر قابل توجیه نیست.

* آن زمان وجود پیش‌دانشگاهی در جامعه نیاز بود

مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص دلایل ایجاد مقطع پیش‌دانشگاهی در گذشته و حذف این مقطع در نظام آموزشی جدید، اظهار داشت: ساختارهای آموزشی یک اصل لایتغیر در آموزش و پرورش نیست؛ آن چیزی که در آموزش و پرورش اصل بوده، فراهم کردن زمینه یادگیری و رشد شخصیت کودکان و نوجوانان است در حقیقت ساختارها و درس‌ها ابزارهایی هستند که در خدمت هدف قرار می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: زمانی که پیش‌دانشگاهی طراحی شد، نیاز جامعه اقتضا می‌کرد که یک دوره یک ساله حد واسط بین آموزش و پرورش و آموزش عالی وجود داشته باشد لذا طراحی آن دوره، در آن زمان کاملاً توجیه‌پذیر و قابل دفاع کارشناسی است.

نوید ادهم اضافه کرد: با گذشت زمان، تحولاتی در محیط اتفاق افتاد به عنوان مثال ظرفیت در دانشگاه‌ها افزایش یافت و حتی برخی دانشگاه‌ها ظرفیت خالی دارند؛ در این حالت دیگر دوره پیش‌دانشگاهی با آن تعریف و فلسفه قبلی خودش معنا ندارد و این دوره حذف می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه دوره دیپلم باید 12 ساله باشد، گفت: طول دوره تحصیل در 127 کشور دنیا، 12 سال است و این 12 ساله بودن توجیه علمی و کارشناسی دارد.
 
* یک سال پیش‌دانشگاهی را بر اساس مطالعات به ابتدایی اضافه کردیم

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ما از نظر مبانی تعلیم و تربیت دینی خود، فعالیت کارشناسی و مطالعات تطبیقی، به این نتیجه رسیدیم که دبستان را 6 ساله کنیم.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایل این است که در مطالعات تطبیقی مشخص شد در 67 درصد کشورهای دنیا، دوره ابتدایی 6 ساله است و موضوع وجاهت قانونی، علمی و کارشناسی دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها