به گزارش پایگاه 598، کلینى با سند خود از حسین بن خالد نقل مى کند که گفت: از امام رضا (ع)
پرسیدند: آیا مىدانى نقش نگین انگشتر حضرت آدم (ع)، چه بوده است؟ عرض
کردم: نه. فرمود: «لا اله الاّ اللَّه، محمّد رسول اللَّه» بوده است و نقش
نگین پیامبراکرم (ص)، «محمّد رسول اللَّه» و امیرمؤمنان علی (ع)، «اللَّه
الملک» و امام حسن (ع)، «العزّة للَّه» و در انگشتر دیگرى، «حسبى اللَّه»
و امام حسین (ع)، «إنّ اللَّه بالغ أمره» و در انگشتر دیگرى، «حسبى
اللَّه» بوده است و علىّ بن الحسین (ع) و امام باقر (ع)، همان انگشتر امام
حسین (ع) را داشتند و امام باقر (ع)، علیه السلام در انگشتر دیگرى،
«العزّة للَّه» داشته است و نقش نگین امام صادق (ع)، «اللَّه وَلیّى
وَعصْمَتى مِنْ خلْقِهِ" و در انگشتر دیگرى، "اللَّه خالق کلِّ شىءٍ" و
امام هفتم علیه السلام، "حسبى اللَّه» بوده است.
همچننین طوسى با
سند خود از ابوعلى نقل مى کند که گفت: دیدم که بر نگین ابوجعفر سمّان
عبارت «لا اله الاّ اللَّه الملک الحقّ المبین» است. درباره آن از او
پرسیدم، گفت: امام حسن عسکرى (ع)، از پدران بزرگوار خود نقل فرمود که: حضرت
فاطمه زهرا (س) یک انگشتر نقره اى عقیق داشت. هنگام رحلت خود، آن را به
امام حسن (ع) داد و ایشان آن را هنگام وفات خود، به امام حسین (ع) داد.
امام حسین (ع) فرمودند: دوست داشتم که بر نگین آن چیزى حکّ کنم؛ پس در
رؤیا حضرت مسیح عیسى بن مریم را دیدم، از او پرسیدم: اى روحاللَّه! چه
عبارتى را بر این انگشترم، حکّ کنم؟ فرمود: بر آن حکّ نما: «لا اله الاّ
اللَّه الملک الحقّ المبین« زیرا آغاز تورات و انجام انجیل، همین است.
علاوه
بر این صدوق با سند خود از امام صادق (ع)، از امام باقر (ع)، نقل مىکند
که فرمود: امام حسین بن على (ع)، دو انگشتر داشت؛ نقش یکى «لا اِلهَ
إِلاَّ اللَّهُ، عُدَّةٌ لِلِقاءِ اللَّهِ» و نقش دیگرى، «إنَّ اللَّهَ
بالِغُ أَمْرِهِ» [خداوند در انجام امر خود، پایدار است] بود و نقش انگشتر
امام سجّاد (ع)، «خَزَىَ وَ شَقِىَ قَاتَلُ الْحسینْ بِنْ عَلىّ علیه
السلام» [رسوا و بدبخت شد، کشنده حسین بن على (ع)] بود.
منابع:
1-کلینی، الکافی، ج 6: 474.
2-شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج 2: 59.
3-طبرسی، مکارم الأخلاق: 91.
4-علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 43: 242.
5-طوسی، الغیبه: 297.
6-شیخ صدوق، أمالی: 113.