کد خبر: ۳۵۲۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۲۵ دی ۱۳۹۰
رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، تامین منابع مالی جدید و كاهش شهریه های دانشجویی، توسعه كیفی دوره های كارشناسی و كاردانی، توسعه كمی و كیفی تحصیلات تكمیلی و افزایش استقلال واحدها و مراكز دانشگاه آزاد را به عنوان سرفصل برنامه های آتی خود برشمرد.

'فرهاد دانشجو' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: انتخاب من به عنوان رییس دانشگاه آزاد كه از سوی هیات امنای این دانشگاه صورت گرفته است باید به تائید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برسد كه درصورت تحقق این امر و آغاز به كار من، سیاست های اصلی نیز باید ابتدا در هیات امنا مطرح و به تصویب برسد و سپس رییس دانشگاه، برنامه های اجرایی را دنبال كند.

**توقف توسعه كمی دوره های كاردانی و كارشناسی و ارتقای كیفیت

وی درتشریح سرفصل برنامه های پیشنهادی خود برای دانشگاه آزاد گفت: به نظر می رسد دوره های كارشناسی و پایین تر كه شامل كاردانی و مدارس سما است به اندازه كافی توسعه یافته اند بنابراین از این پس توسعه كمی آنها متوقف می شود و به ارتقای كیفیت در این دوره ها خواهیم پرداخت.

دانشجو به تقاضای روبه رشد ورود به دوره های تحصیلات تكمیلی در كشور اشاره كرد و گفت: گسترش دوره های كارشناسی ارشد و دكتری در دو خط موازی شامل توجه به كمیت و كیفیت دنبال خواهد شد و همزمان با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این مقاطع، دستیابی به شاخص های ارتقای كیفی نیز در دست كار قرار می گیرد.

وی توضیح داد: در دانشگاه های دنیا 16 شاخص اصلی كیفیت وجود دارد كه نسبت تعداد دانشجو به اعضای هیات علمی، نسبت اعضای هیات علمی با مرتبه استاد تمام به تعداد مربی و استادیار، امكانات كمك آموزشی و آزمایشگاهی و كارگاهی، درآمد دانشگاه از محل انعقاد و اجرای پروژه با بخش صنعت، مقالات علمی استادان و سرانه تولیدات علمی آنها از جمله این شاخص ها به شمار می آیند.

دانشجو تاكید كرد: خوشبختانه شاخص های كیفیت وجود دارند و نیازی به ابداع آنها نیست و باید سعی كنیم در دانشگاه آزاد با استفاده از نیروهای توانمند و معتقد موجود و همچنین با بهره گیری از تجربیات دیگر متخصصان كشور و دنیا، برنامه های عملی برای رشد هر شاخص را تنظیم و اجرا كنیم.

**تمركززدایی و افزایش استقلال واحدها و مناطق دانشگاه آزاد

رییس جدید دانشگاه آزاد با بیان اینكه هم اكنون اكثر تصمیمات خرد و كلان این دانشگاه در مركز و تهران گرفته می شود، خاطرنشان كرد: الان حتی انتقالی و مهمانی یك دانشجو نیز باید به موافقت مركز برسد درحالیكه باید سعی كرد با اعطای استقلال بیشتر به واحدها، اینگونه مسائل در واحدها پیگیری شود.

وی افزود: با اجرای تصمیمات جدید، آن دسته از واحدهای دانشگاه آزاد كه شاخص های كیفی خود را رشد بدهند و به مرحله ای برسند كه بتوانند به صورت مستقل عمل كنند همچون یك دانشگاه آزاد مستقل به فعالیت خود ادامه می دهند به طوریكه رییس آنها به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می شود و از هیات امنا و بودجه مستقل برخوردار خواهند شد.

دانشجو یادآور شد: مناطق دانشگاه آزاد كه اصلا در اساسنامه دیده نشده اند نیز باید وارد تشكیلات و ساختار سازمانی دانشگاه شوند و جایگاه آنها مشخص و تثبیت شود.

به گفته وی، میزان استقلال واحدهای دانشگاه آزاد به اندازه رشد شاخص های كیفی آنها خواهد بود.

**كاهش شهریه دانشجویی و جایگزینی منابع جدید مالی برای دانشگاه آزاد

رییس جدید دانشگاه آزاد با بیان اینكه درحال حاضر 99 درصد بودجه و هزینه های این دانشگاه از محل دریافت شهریه های دانشجویی تامین می شود، گفت: تقریبا تمام بودجه موردنیاز دانشگاه برای پرداخت حقوق اعضای هیات علمی و كاركنان و همچنین تهیه تجهیزات و امكانات دانشگاهی از طریق شهریه دانشجویان تامین می شود.

وی تشكیل یك تیم تخصصی مدیریت مالی را یكی از برنامه های اصلی خود عنوان كرد و افزود: در اولین فرصت یك تیم تخصصی برای مدیریت مالی و پولی در دانشگاه آزاد تشكیل خواهیم داد تا روش ها و محل های تامین منابع مالی جدید برای دانشگاه بررسی شود.

دانشجو خاطرنشان كرد: با تامین منابع مالی و پولی جدید در دانشگاه آزاد، به تدریج از میزان شهریه های دریافتی دانشجویان كاسته خواهد شد تا فشار زیادی به خانواده ها تحمیل نشود.

**حذف كنكور كارشناسی در دانشگاه آزاد نیز همچون دانشگاه های دولتی اجرا می شود

رییس جدید دانشگاه آزاد درمورد فرآیند حذف كنكور رشته های كارشناسی این دانشگاه نیز گفت: حذف كنكور تا سال 1393 مصوبه مجلس شورای اسلامی است كه دانشگاه آزاد هم به این سمت حركت خواهد كرد.

به اعتقاد وی، حذف كنكور دانشگاه آزاد باید به گونه ای صورت گیرد كه لطمه ای به اعتبار این دانشگاه وارد نشود.

**توجه بیشتر به مفاهیم انسانی و اسلامی در محتوای دروس دانشگاه آزاد

دانشجو، وارد كردن مفاهیم شناختی به محتوای دروس و معرفت افزایی دانشجویان را از برنامه های فرهنگی خود در دانشگاه آزاد معرفی كرد.

وی افزود: دانشجویان با برخورداری از معرفت و بصیرت بیشتر، در عبور از پیچ و خم های زندگی موفق تر خواهند بود و كمتر دچار خطا و اشتباه خواهند شد.

'فرهاد دانشجو' در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی كه 21 دی ماه برگزار شد با كسب 5 رای از مجموع 9 رای اعضای هیات امنا به عنوان رییس جدید این دانشگاه انتخاب شد.

بررسی و تایید ریاست دانشجو بر دانشگاه آزاد در جلسه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی به رای گذاشته خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها