وی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز علاقه دارند به بازار ایران وارد شوند و این تذکری از سوی مقام معظم رهبری بود که حواسها جمع شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نظر شخصی خود در این زمینه، ادامه داد: برخی کالاها یا خدمات آمریکا برای این کشور سمبل شده، مثلا در مورد "مک دونالد" انگار آمریکا زمانی که میخواهد بگوید در کشوری حضور دارد اول چند نماد خود را از این دست وارد آن کشور میکند.
خسروتاج ادامه داد: طبیعی است که ما قرار نیست چنین رویکردی در قبال آمریکا داشته باشیم، البته از ابتدای انقلاب، شرکتها در بخش خصوصی ما همواره کالاهای صنعتی و تکنولوژیکی دنیا را از همه جا به جز رژیم اشغالگر قدس وارد میکردند؛ همانطورکه همین الان هم کالاهایی مثل موبایل اپل که ساخت آمریکاست را بخش خصوصی میآورد.
وی درباره دلیل نداشتن نمایندگی رسمی اپل در کشور نیز، گفت: دلیل اصلی عدم حضور نمایندگیهای رسمی اپل در کشور، شرایط تحریم بوده، ولی چون این یک نیاز ضروری مردم بود، نخواستیم جلوی آن را بگیریم، چراکه ما امروز نمیتوانیم نقش اینگونه تجهیزات را در زندگی مردم نفی کنیم.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به این ترتیب این یک برخورد عقلایی بوده که برای برخی کالاها مراعات و ملاحظه صورت گیرد، اما در این بخشنامه تاکید بر آن کالاهایی است که جنبه نماد کالاهای مصرفی آمریکایی را دارد و در واقع این کالاها ورودش ممنوع خواهد بود.
خسروتاج گفت: بر همین اساس هم به سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده که از ثبت سفارش کالاهای آمریکایی که جنبه نمادین دارند، خودداری شود.
وی با تاکید بر اهمیت واردات کالاهای صنعتی آمریکایی نیز، اظهارکرد: قطعا باید تعریف کنیم که برخی کالاها جنبه صنعتی و تکنولوژیکی دارد و دلیلی نمیبینیم خود را از آن محروم کنیم، چراکه به درد صنعت ما میخورد، بنابراین برداشت من از کالاهای مصرفی بیشتر نمود حضور فرهنگی یک کشور در کشور دیگر است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صدور مجوز برای نمایندگیهای اپل در کشور اظهار کرد: تاکنون هیچ مجوزی برای نمایندگی اپل در ایران صادر نشده است.