به گزارش پایگاه 598، محمدرضا دشتی اردکانی در مورد اینکه چرا هنوز دفاتر بزرگ سندنویسی در
دفترخانه ها جمع آوری نشده است، گفت: منتظر هستیم آیین نامه قانون کاداستر
ابلاغ شود. البته ما ۱۵ دفتر را در تهران پایلوت کردیم تا به صورت آزمایشی
نوشتن دستی اسناد در دفترخانه ها حذف و تمامی مراحل ثبت اسناد الکترونیکی
انجام شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه ای برای ثبت الکترونیکی
دفاتر قبلی که مکتوب بوده دارید، گفت: باید تمام این دفاتر اسکن شود تا
اطلاعات کاداستر و املاک تبدیل به بانک شود.
رئیس کانون سردفتران و
دفتریاران در پاسخ به اینکه آیا صدور امضای الکترونیک برای شهروندان الزامی
است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است فعلا ۱۵ دفترخانه به صورت
تمام الکترونیک کار ثبت سند را انجام دهند، قطعا تا پایان سال این اقدام
فراگیر می شود و لازم است شهروندان صاحب امضای الکترونیک باشند. مبلغ صدور
این امضا ۳۵ هزار تومان بوده و ۲ هزار دفتر اسناد رسمی توانایی صدور گواهی
امضا و اعطای «توکن» را دارند.
دشتی گفت: شهروندان با در دست داشتن
کارت ملی می توانند در مدت ۵ دقیقه صاحب گواهی امضا شوند و موسسات و شرکت
ها و فروشگاه ها هم می توانند با داشتن مجوز و پروانه کسب اقدام کنند.