کد خبر: ۳۵۰۱۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۷     ۲۳ آبان ۱۳۹۴
آیت‌الله غروی:
دبیر دوم شورایعالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه مقابل یکدیگر نیستند گفت: علم ضرورتا سکولار نیست و آموزه‌های دینی سبب غنای این علوم شده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مفید، آیت‌الله سید محمد غروی در نشست علمی با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه مفید برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی نقش مهمی در تغییر نگرش حوزویان و دانشگاهیان داشت و به نوبه خود سبب پی ریزی حرکت مشترکی توسط این دو نهاد شد.

وی با اشاره به وضعیت داخلی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب گفت: با توجه به جریاناتی که در دانشگاه وجود داشت، این مرکز علمی برای مدتی تعطیل و ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت و بنا شد دانشگاه‌ها اسلامی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: تلقی برخی اعضای ستاد این بود که اگر اساتید متدینی در دانشگاه باشند و این درس‌ها هم وارد دانشگاه شود و چنین رابطه‌ای بین حوزه و دانشگاه برقرار شود، زمینه‌ای برای ایجاد تحول در دانشگاه‌ها خواهد شد اما برخی دیگر از اعضای ستاد معتقد بودند نمی‌توان در ارتباط با علوم انسانی بی‌تفاوت بود و باید کارهای جدی انجام گیرد و برای حل اختلاف، نزد امام راحل رفتیم و ایشان، کار را به حوزه محول کردند.

وی با اشاره به نقش آیت الله مصباح یزدی در مدیریت نشست‌ها و سمینارهایی که اوایل پیروزی انقلاب برای ایجاد تحول در علوم انسانی دانشگاه‌ها صورت گرفت، گفت: آیت الله مصباح یزدی ظرفیت علمی بسیار وسیع و گسترده در تمام این علوم دارد.

غروی با بیان اینکه «سمت» ظرفیت خوبی در زمینه علوم انسانی دارد بیان کرد: علمی‌ترین رشته در دانشگاه، روانشناسی است و ما می‌توانیم روانشناسی اسلامی داشته باشیم و نقائص موجود روانشناسی موجود را برطرف سازیم.

وی تعامل حوزه و دانشگاه را در زمان کنونی از برکت انقلاب اسلامی دانست و گفت: اگر دنیا بی‌ارتباط به آخرت نیست و اگر اسلام بعد دنیوی و بعد اخروی دارد و اگر حوزه و دانشگاه هرکدام به بخشی می‌پردازند اما باید در تعامل باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کماکان با دانشگاه ارتباط داریم، افزود: این ارزش‌ها در نتیجه تحقق انقلاب اسلامی رقم خورده است.

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان بیان کرد: حوزه چیزی کم نداره و نیازی به دست اندازی به دانشگاه ندارد و حرکت‌هایی که در زمینه اصلاح سرفصلها صورت گرفته با نظر اساتید دانشگاه بود.

غروی ادامه داد: اگر کسی گمان کند و این تفکر را داشته باشد که علم ضرورتا سکولار است در واقع علم را نفهمیده است؛ علم کشف قوانین طبیعت است و برخی کشف قوانین رفتاری است.

وی اضافه کرد: علم مساوی سکولار نیست وقتی می‌بینیم علوم انسانی به گونه دیگر رقم خورده و محصول تحلیل‌های فکری است و جریانات مختلفی را در علوم انسانی به وجود آورده است، وظیفه داریم ورود پیدا کنیم درغیر این صورت اگر علم در مسیر خود و چارچوب خود حرکت کند، اعتبار دارد و کسی آن را زیرسئوال نمی‌برد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها