به گزارش
پایگاه 598، ایران به کشورهایی مانند آلمان و چین نیز خودرو صادر کرده است اما
تعداد خودروهای صادراتی به این کشورها در حدی نیست که از این اقدام بتوان
تحت عنوان بازاریابی برای توسعه سهم خودروسازان از بازارهای جهانی یاد کرد.
سهم صنعت خودروسازي ايران از بازارهاي بين المللي رو به كاهش است .
در
حالي كه دولت براي مقابله با بحران اقتصادي و غلبه بر ركود ، تحريك تقاضا
را در دستور كار قرار داده است، ايران با از دست دادن بازارهاي بين المللي
نيز دست و پنجه نرم مي كند .
بررسي ها نشان مي
دهد ميزان صادرات خودرو از ايران در سال گذشته نسبت به چهار سال قبل از آن
به يك سوم رسيده است . ايران در سال 1389 بيش از 69 هزار دستگاه خودرو صادر
كرد اما اين رقم در پايان سال گذشته 27 هزار دستگاه گزارش شد .
حجم
صادرات خودرو در سال جاری نیز کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است . پیش
بینی می شود کاهش سهم بازار خودروسازان در سال جاری شدت بیشتری را نسبت به
سال گذشته تجربه کند .
آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد در 5 ماه اول امسال تنها 2206 دستگاه خودرو از ایران صادر شده است .
بر
اين اساس صنعت خودروسازي ايران هر چند با حمايت هاي بي دريغي از سوي دولت
همراه است و سياست هايي براي غلبه بر وضعيت فعلي در دستور كار قرار مي گيرد
اما نتوانسته است در سال هاي طولاني ورود به بازارهاي جهاني سهم چنداني را
از آن خود كند .
تشدید تجریم ها در ابتدای دهه
نود سبب شد اقتصادی ایران با مشکلات فروانی روبرو شود . شوک ارزی که وزرای
دولت سابق از آن به عنوان در رفتن لنگر ارز یاد می کنند، سبب شد قیمت خودرو
تا سه برابر در بازارهای داخلی افزایش یابد. افکار عمومی انتظار داشت پس
از توافق هسته ای تغییراتی در این صنعت ایجاد شود اما این اتفاق رخ نداد .
برآوردهای
نشان می دهد هم زمان با کاهش حجم فروش خودرو در بازارهای داخلی و دپوی
خودروها در انبارهای خودروسازان ، سهم خودروسازان از بازارهای خارجی نیز
کاهش یافته است . دولت با اعلام پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی در صدد
بهبود وضعیت بازار خودروست . پیش از این سوریه یکی از مهمترین بازارهای هدف
ایران برای صادرات خودرو بود که تحولات داخلی این کشور و درگیری های نظامی
در آن سبب شد امکان صادرات خودرو به این کشور از میان برود . عراق در حال
حاضر مهمترین بازار خودروهای صادراتی ایران است .
هر
چند ایران به کشورهایی مانند آلمان و چین نیز خودرو صادر کرده است اما
تعداد خودروهای صادراتی به این کشورها در حدی نیست که از این اقدام بتوان
تحت عنوان بازاریابی برای توسعه سهم خودروسازان از بازارهای جهانی یاد کرد .