کد خبر: ۳۴۸۰۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۰۹ آبان ۱۳۹۴
حاج سیدمجید بنی‌فاطمه در گفت‌وگو با عقیق
امام هدایت کجا و معامله کجا! من نمی‌دانم کسانی که چنین نسبت‌های ناروایی به امام معصوم می‌دهند چه جوابی می‌خواهند به پیامبر اسلام داشته باشند.
به گزارش پایگاه 598، «تاریخ را اینجور می فهمید؟ زندگی ائمّه را اینجور تحلیل می کنید؟ » این سوال در واقع هشدار بزرگی بود که رهبر حکیم انقلاب درست یک هفته مانده به آغاز ماه محرم به تحریف کنندگان قیام عاشورا دادند. کسانی که در تحریفی آشکار قصد داشتند قیام حضرت سیدالشهدا(ع) را نیز تعبیر به مذاکره با عمر سعد کنند.

مقام معظم رهبری در پاسخ به این شبهه پراکنی ها فرمودند:« وقتی صحبت مذاکره می شود، می گویند آقا شما چرا با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفت می کنید؟ خب امیرالمؤمنین هم مذاکره کرد با فلان‌کس، امام حسین هم مذاکره [کرد]. خب اینها نشان‌دهنده‌ی سهل‌اندیشی است، نشان‌دهنده‌ی نرسیدن به عمق مسئله است. این‌جور نمی شود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه نمی شود به مصالح کشور رسید. اوّلاً امیرالمؤمنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن‌سعد حرف می زند، او را نصیحت می کند؛ بحث مذاکره‌ی به معنای امروزی نیست؛ مذاکره‌ی امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله می کرد که یک چیزی بده، یک چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله می کرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟ [هدف‌] این بود؟ تاریخ را اینجور می فهمید؟ زندگی ائمّه را اینجور تحلیل می کنید؟ امام حسین رفت نهیب زد، نصیحت کرد، گفت از خدا بترس؛ امیرالمؤمنین زبیر را نصیحت کرد، خاطره‌ی زمان پیغمبر را یادش آورد، و گفت از خدا بترس؛ اتّفاقاً اثر هم کرد، زبیر خودش را از جنگ کنار کشید. امروز مذاکره به این معنا نیست؛ برای اینکه ما با آمریکا که شیطان بزرگ است، باید مذاکره کنیم یک عدّه‌ای واقعاً با نگاه سهل‌اندیشانه و عوامانه و بدون فهمِ حقیقتِ حال مثال می‌آورند و در روزنامه می نویسند، در سایت می نویسند و در سخنرانی می گویند که چرا امیرالمؤمنین با زبیر مذاکره کرد، شما با آمریکا مذاکره نمی کنید؟ یعنی اینقدر اشتباه در فهم مسئله [وجود دارد]. این که حالا به این معنا مذاکره نبود

علما و کارشناسان دینی اصلی ترین فلسفه قیام عاشورا را زیر بار ظلم نرفتن زیر سایه شعار "هیهات من الذله" می دانند. همان اندیشه ای که منشاء پیدایش انقلاب اسلامی در عصر حاضر بود.

برای تبیین این شعار و بررسی روش های نهادینه کردن آن در هیئت ها به سراغ حاج سید مجید بنی فاطمه از ذاکرین اهل بیت رفتیم.

گفت و گوی عقیق با این مداح اهل بیت(ع) را بخوانید:

*یکی از مهم ترین شعارهای حضرت سید الشهدا(ع) در قیام عاشورا" هیهات منا الذله" بود. نگاه شما به این شعار چیست؟

بزرگترین تابلوی عاشورا، تابلوی ذلت‌ ناپذیری و مبارزه با ظلم است. نکته‌ای که موجبات القای روح حماسی به این قیام را فراهم کرده و باعث شده بعد از این همه سال نه تنها زنده‌تر و پویاتر شود بلکه مابقی را هم بیدار و با خودش همراه کند. نمونه اعلای ظلم‌ستیزی و آزادگی انقلاب اسلامی ایران بود که حقیقتاً برگرفته از مکتب عاشوراست.

*چطور باید این شعار در امروز جامعه با توجه به تحولات و اتفاقات سیاسی روز به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود؟

این شعار نهادینه شده و خدایی که خون بهای حضرت سیدالشهداست تضمین به ابدی ماندن نام و مرام حضرت داده است. از آن‌جائیکه فرهنگ ظلم ستیزی منطبق با فطرت بشری است تا روزی که بشر زیست می‌کند این فرهنگ هم بقا دارد. البته همیشه عده‌ای بودند که سعی داشتند مردم را نسبت به مکتب عاشورا بی‌تفاوت کنند یا تفسیرهای منحرفانه ارائه دهند اما بدانید که هیچ‌کسی نمی‌تواند در سنت الهی تغییری ایجاد کند.

مردم هم بحمدالله پای این مکتب هوشیارانه ایستاده‌اند و پرورش یافتند؛ این رهروان از جمله انسان‌های بریده‌ای نیستند که با دو حرف منحرف کننده، راهشان را گم کنند. وظیفه امثال ما که تریبون در دست داریم این است که روح حماسی قیام عاشورا را بیش از پیش با هنرمندی برای مردم تذکر بدهیم.


*این‌که یک عده‌ای می‌گویند عمر بن سعد با امام حسین(ع) دست داد و از دریچه بحث عاشورا با طرح برخی از مسائل، برخی از این مفاهیم را به مذاکرات ربط می دهند؛ ضمن اشاره به این نکته، چطور باید از این رفتارها برای امروز جامعه مان درس گرفت؟

واقعاً انسان تعجب می‌‌کند از عده‌ای که لباس دین بر تن دارند و به منبر پیامبر تکیه می‌زنند و بعضاً حرف‌هایی از آن‌ها شنیده می‌شود که 180 درجه با پیام عاشورا زاویه دارد. الان از کودکان دبستانی هم بپرسید امام حسین(ع) چرا قیام کرد ساده‌ترین پاسخی که می دهند این است که علیه یزید قیام کرد.

با این همه خطبه‌هایی که حضرت از آغاز حرکتشان قرائت و به صراحت علیه حاکمیت یزید صحبت کردند و همواره فرمودند هیچ‌گاه با او بیعت نمی‌کنند. می‌گویند حضرت مذاکره داشته‌اند یا اینکه با ابن سعد دست داده‌اند؛ حضرت‌آقا در این باره فرمودند: «حضرت هر حرفی هم که با دشمن زدند از باب نصیحت و تشر بوده نه مذاکره و بده بستان!» چون امام حسین(ع) امام امت بودند و تا آخرین لحظاتشان در گودال قتلگاه هم فکر نجات و هدایت مردم بودند که سراسر کربلا این پیام را نشان می‌دهد. امام هدایت کجا و معامله کجا! من نمی‌دانم کسانی که چنین نسبت‌های ناروایی به امام معصوم می‌دهند چه جوابی می‌خواهند به پیامبر اسلام داشته باشند.

*به عنوان سوال پایانی این ظلم ستیزی و زیر بار زور نرفتن را با چه روش هایی باید در شرایط امروز جامعه پیاده کرد؟

یکی از دلایل پویا بودن مکتب عاشورا همین است که در هر دوره ای کاربرد دارد و همه مردم به این تفکر احتیاج دارند. تا وقتی که ظلم و ظالم هست مکتب عاشورا و نام امام حسین(ع) هم ماندگار است. در روزگار ما مظهر شرّ و شیطان بزرگ بنابر فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری آمریکای مستکبر است. اگر ما خودمان را شاگرد عاشورا می‌دانیم باید با ظلم این ظالم در هر حالتی مبارزه کنیم و نه لحظه‌ای خودمان را از شرّ آن در امان بدانیم و نه از مبارزه با ظلم‌هایش دست برداریم.

همان طور که می‌بینید در همین کشورهای اطراف ما از یمن و بحرین گرفته تا عراق و سوریه هرجا آتشی برپا شده آتش افروز اصلی آمریکا بوده و مردم ما هم به این تفکر رسیده‌اند و در همه این میدان‌ها به مبارزه برخاسته‌اند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها