کد خبر: ۳۴۷۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۲۱ دی ۱۳۹۰
حالا که انحلال خانه سینما رسما اعلام شده، باید هرچه سریع‌تر کمیته‌ای برای ساماندهی امور صنوف تشکیل شود تا خللی در فعالیت اصناف ایجاد نشود.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، بحث انحلال خانه سینما چند هفته‌ای است که در صدر اخبار کشور قرار دارد و هر روز هم شاهد رویداد جدیدی در این زمینه هستیم. همه قضایا از آن روز شکل جدی‌تری به خود گرفت که چهار صنف خانه سنیما برای حضور در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شرط گذاشته و این جشنواره را تهدید به تحریم کردند.
بیانیه صنوف آغازگر تمام ماجراها بود. شاید اگر این بیانیه داده نمی‌شد، خیلی از اتفاقات نمی‌افتاد و موضوع با ریش‌سفیدی و پادرمیانی بزرگان حل می‌شد اما خانه سینمایی‌ها برای فرار از انحلال خانه سینما، سیاست گروکشی را در پیش گرفتند که نه تنها سودی برای‌شان نداشت بلکه با واکنش شدید فیلمسازان و مسئولان کشور هم مواجه شد.

چندی پس از آن شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه‌ای رای به انحلال خانه سینما داد. این اتفاق هم با مسئولان خانه سینما مواجه شد و این افراد در رسانه‌هایشان به این رای اعتراض کردند.
گذشت و گذشت تا اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه‌ای به خانه سینما رسما دستور انحلال خانه سینما را صادر کرد و به خانه سینمایی‌ها فرصت 48 ساعته برای تخلیه داد. مدیران خانه سینما هم سریع نشستی خبری ترتیب دادند و مقابل خبرنگاران صف‌آرایی کرده و ادله خود در نفی انحلال خانه سینما را اعلام کردند. محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل و فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در این نشست رسما اعلام کردند از قانون تمکین می‌کنند و هر چه قانون حکم کند را می‌پذیرند. با اینکه قانون این دوستان قانون مورد پسند‌ خودشان است و خیلی نمی‌‌توان روی حرف‌های‌شان حساب کرد ولی باز هم می‌توان کمی امیدوار بود تا داستان دراماتیک خانه سینما زودتر حل و فصل شود.

اتفاق مهم دیگری که پس از ارسال نامه انحلال خانه سینما صورت گرفت، موضع‌گیری تعدادی از فیلمسازان در مقابل تصمیم وزارت ارشاد بود. مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ‌ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش 9 سینماگری بودند که در بیانیه‌ای مشترک به انحلال خانه سینما واکنش نشان دادند. این اقدام فیلمسازان هم بی‌پاسخ نماند و افرادی چون سیدضیاءالدین دری، جمال شورجه و محمدحسین فرح‌بخش، این بیانیه را یک بیانیه احساسی و سیاسی ارزیابی کردند.

اما «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد موضوع انحلال خانه سینما از نظر دولت تمام شده است و دیگر در این زمینه بحثی نیست. با این صحبت جناب وزیر، دیگر حرف و حدیثی باقی نمی‌ماند، جز اینکه مدیران خانه سینما به قانون تمکین و آش خودپخته‌شان را میل کنند تا سفره برای همیشه جمع شود.

حمایت هشت صنف مهم سینما از اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سینما هم - که روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام شد - مهری بر تایید اقدام این وزارتخانه بود و تهیه‌کنندگان که صاحبان فیلم به حساب می‌آیند از انحلال خانه سینما حمایت کردند.

در این روزها جوسازی‌های زیادی هم از طرف برخی رسانه‌ها صورت می‌گیرد. خیلی‌ها فکر می‌کنند وزارت ارشاد خانه سینما را به طور کل منحل کرده است، در صورتی که این طور نیست و تنها حرف وزارت ارشاد اصلاح اساسنامه و جلوگیری از فعالیت خودمختار و سیاسی رؤسای خانه سینماست. همه متفق‌القول‌اند که دولت نمی‌تواند صنف تشکیل دهد، خود دولت هم همین نظر را دارد و قصد ندارد صنوف را زیرمجموعه خود دربیاورد و یک صنف دولتی تشکیل دهد. صنوف باید مستقل عمل کنند اما این استقلال به معنای فعالیت خودمختار و عدم تمکین از قانون نیست.

اما حالا که انحلال خانه سینما رسما اعلام شده، باید هرچه سریع‌تر کمیته‌ای برای ساماندهی امور صنوف تشکیل شود تا خللی در فعالیت اصناف ایجاد نشود. این طور که شنیده می‌شود قرار است گروهی از سینماگران به صورت موقت اداره صنوف را به عهده بگیرند و پس از اصلاح اساسنامه و با رای‌گیری مجدد، منتخبان صنوف فعالیت خانه سینما را ادامه دهند.
اهالی سینما هم می‌‌دانند‌ سیاست‌های مدیریتی خانه سینما - که کار مفیدی جز تشییع پیکر هنرمندان عزیزمان را در کارنامه خود ندارد – به بن‌بست رسیده و باید خانه را به اهلش واگذار کنند.
شاید بد نباشد جناب عسگرپور و توحیدی که این روزها کمی از صندلی پر‌حاشیه خانه سینما فاصله گرفتند، بدانند: «این خانه اقامتگه ما رهگذران نیست».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها