به گزارش
سرویس اقتصادی پایگاه 598، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در نامهای به کمیسیون انرژی مجلس دریافت بنزین از واحدهای پتروشیمی را تایید کرد. البته بنزین پتروشیمی در آمارهای این شرکت با عنوان بنزین وارداتی ثبت میشود. تسنیم نوشت که پس از انتشار اخباری مبنی بر استفاده مجدد از ریفرمیت پتروشیمیها در تولید بنزین، کمیسیون انرژی مجلس صحت این موضوع را از شرکت ملی پالایش و پخش جویا شد که این شرکت طی نامهای در تاریخ 7 مهرماه 94 به شماره 64645 آورده است که شرکت ملی پالایش و پخش طی ماههای اخیر از ریفرمیت پتروشیمیها استفاده کرده است.
البته با توجه به مصوبه هیأت دولت در بهار 93 مبنی بر ممنوعیت استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در تولید بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش برای پنهان کردن این موضوع در گزارشهای ماهانه ریفرمیت دریافتی را با عنوان بنزین ثبت کرده است؛ همین موضوع هم باعث شد که رقم واردات طی ماههای اخیر به 18 میلیون لیتر در روز برسد.
بهرغم اینکه طبق تبصره یک ماده 6 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و مصوبه شورایعالی استاندارد، نظارت بر تولید، واردات و عرضه بنزین به سازمان ملی استاندارد محول شده است در نامه شرکت ملی پالایش و پخش به اعضای کمیسیون انرژی آمده است که کارشناسان این شرکت کیفیت بنزین تولیدشده در واحد پتروشیمی امام خمینی(ره) را مطابق با استانداردهای یورو 4 تشخیص دادهاند.
با توجه به نامه 4 وزیر دولت یازدهم مبنی بر حذف کامل بنزین پتروشیمیها - به شماره 35276-1 در مورخ 14 آبان 93 - به رئیس مجلس شورای اسلامی - که البته به امضای وزیر نفت نیز رسید- مصوبه شورایعالی استاندارد مبنی بر نظارت عالیه سازمان استاندارد بر کیفیت بنزین و مصوبه هیأت دولت درباره عدم بهکارگیری فرآوردههای پتروشیمیها در تولید بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش با کدام مجوز مجدد بنزین پتروشیمیها را وارد چرخه تولید و عرضه کرده است؟
در صورتی که امکان استفاده از ریفرمیت پتروشیمیها در تولید بنزین استاندارد با استفاده از سایر مؤلفههای موجود در داخل کشور میسر و قیمت تمامشده آن کمتر از بنزینهای وارداتی بوده (آنچه در سالهای 92- 90 انجام شده)، چرا با آدرسهای غلط آن را از گردونه خارج کرده و مسیر دلالی و واسطهگری شکل گرفت؟ جایگزین شدن واردات بنزین با ریفرمیت پتروشیمیها و صادرات مؤلفههای تولید بنزین داخلی (مانند نفتا) با قیمتهای بسیار پایینتر از فوب خلیجفارس (18 تا 25 دلار در هر بشکه زیر قیمت فوب) در تناقض با گزارشهای پیشین شرکت ملی پالایش و پخش به کمیسیون انرژی است.
با توجه به اظهارات اخیر شرکت ملی پالایش و پخش درباره امکان تولید بنزین استاندارد با استفاده با مؤلفههای پتروشیمی که در تناقض آشکار با اطلاعات و گزارشهای قبلی این شرکت است، استفاده از ریفرمیت پتروشیمی تحت نام بنزین وارداتی این سوال را به ذهن متبادر میکند که منشأ محمولههای بنزین که طی 2 سال اخیر از مبدأ فجیره وارد شده است ریفرمیتهای صادراتی پتروشیمیها بوده که مجدد با ترکیب با سایر مؤلفهها با قیمت بالاتر وارد کشور شده است. تولید بنزین در انبارها در 5 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد که پس از مردادماه سال 93 ریفرمیت صادر و بنزین در انبارهای فجیره تولید و با واسطه وارد میشده است که این موضوع تا پایان سال گذشته ادامه داشت اما از ابتدای امسال به موازات واردات، عملیات تولید بنزین در انبار بندرعباس شروع شد و هماکنون نیز ادامه دارد.
همچنین مقایسه آمار واردات بنزین نسبت به مدت مشابه سال قبل نشاندهنده افزایش 40 درصدی واردات است. این در حالی است که مصرف این فرآورده نفتی تنها 5/3 درصد رشد داشته است. البته بهرغم ازسرگیری اختلاط و تولید بنزین در انبارها، تولید 5/3 درصد کاهش داشته که نشانگر ضعف عملکردی و توقفهای مکرر تولید در پالایشگاههای کشور بویژه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند است. بهرغم افزایش واردات و استفاده از بنزین پتروشیمیها، موجودی بنزین کشور از یک میلیارد و 657 میلیون لیتر در مردادماه سال گذشته به 592 میلیون لیتر در مردادماه سال جاری رسید؛ یعنی180 درصد کاهش.
این در حالی است که سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش اعلام کرده است که ذخایر بنزین نسبت به سال گذشته در شرایط مطلوبی قرار دارد. از سوی دیگر طرحهای بنزینسازی پالایشگاههای کشور بهرغم اینکه در مراحل پایانی است تقریباً متوقف شده است که این زنگ خطری است در تأمین نیاز کشور به فرآوردههای نفتی با اتکا به توان داخل. بنا به این گزارش سیاست واردات بنزین از خارج از کشور در دولت یازدهم با وجودی که تولید بنزین در داخل به نوعی سالمتر از بنزینهای وارداتی است همچنان از سر گرفته میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس چندی پیش در گزارشی تاکید کرد بنزین ریفرمیت پتروشیمی همان بنزین ریفرمیت پالایشگاه است و بنزین ریفرمیت پتروشیمیها به لحاظ ترکیبات بنزین، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاههای نفت کشور برخوردار است. این در حالی است که در ماههای ابتدایی سال جاری، اظهارنظرهای مختلفی از سوی مقامات دولتی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمیها و دفاع از کیفیت و قیمت بنزین وارداتی مطرح شد و بعضی از این مقامات از جمله محیطزیست بر این مساله بهرغم انتشار اسنادی که نشان میداد بنزین وارداتی به مراتب آلایندهتر از بنزین پتروشیمیهاست و ریفرمیت پتروشیمیها به مراتب از ریفرمیت اغلب پالایشگاههای کشور سالمتر است، اصرار داشتند اما مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی خط بطلانی بر همه ادعاهای سیاسی در اینباره کشید.
در گزارش ماهنامه تحلیلی انرژی که به همت گروه انرژی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس تهیه شد، تاکید شده است بنزین ریفرمیت پتروشیمی همان بنزین ریفرمیت پالایشگاه است و بنزین ریفرمیت پتروشیمیها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاههای نفت کشور برخوردار است.