کد خبر: ۳۴۶۵۹
زمان انتشار: ۱۸:۰۶     ۲۰ دی ۱۳۹۰
بولتن نیوز: داستان تحریم نفتی ایران سر دراز دارد. پس از آنکه کره جنوبی اعلام کرده در سال 2012 واردات نفت از ایران را علی رغم تلاش آمریکا برای تحریم نفت کشورمان، 10 هزار بشکه افزایش خواهد داد، بزرگترین شرکت نفتی ژاپن نیز از تداوم خرید 90 هزار بشکه نفت خام در روز خبر داد.

به گزارش رویترز، شرکت نفتی"جی ایکس نیپون"  روز چهارشنبه اعلام کرد که روزانه 90هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری خواهد کرد و به قرارداد خود با ایران ادامه خواهد داد.

بنابراین گزارش، میزان نفت خریداری شده توسط جی ایکس نیپون از ایران حدود یک سوم کل واردات نفت ژاپن از ایران را تشکیل می‌دهد. شرکت جی ایکس نیپون با اعلام این خبر از ارائه جزئیات بیشتر در مورد قرارداد خود با ایران خودداری کرد.

طبق گزارش وزارت تجارت ژاپن، این کشور روزانه ۳۱۲  هزار بشکه نفت خام از ایران در سال ۲۰۱۱ وارد کرده است.

شرکت "شووا شل سکیو" دیگر شرکت نفت ژاپن که وارد کننده نفت خام ایران است اعلام کرده است فعلا در قرارداد خود با ایران تغییری نخواهد داد و منتظر مذاکرات آتی دولت ژاپن با آمریکا خواهد ماند.

این درحالی است که قرار است اتحادیه اروپا در نشست آتی خود که قرار است اواخر ژانویه تشکیل شود، موضع قاطعی درباره تحریم نفتی ایران اتخاذ کند.

هر چند که از داخل این نشست ها این صدا به گوش می رسد که اروپا و کشورهای فوق بحران زده اسپانیا، یونان و ایتالیا نگران تحریم نفتی ایران هستند و اعلام کرده اند که به سه تا شش ماه وقت برای بررسی آثار تحریم نفتی ایران بر اقتصاد خود نیاز دارند

این سه کشور اروپایی تحریم را معادل فروپاشی اقتصاد کشورشان می دانند. بر همین اساس روزنامه صهیونیستی هاآرتص از سفر وزیر جنگ این کشور به یونان برای دیدار با مقامات این کشور و متقاعد کردن آنان برای همکاری در تحریم نفتی ایران خبر داد.

سفری که احتمالا دستاوردی برای تل آویو نخواهد داشت چرا که دولت یونان با توجه به بدهی های سنگین با چند چالش جدی مواجه است. یکی از این چالش ها با توجه به سیاستهای روسیه، ممانعت از فروش نفت در صورت بدهی آتن به مسکو است. چالش دیگر در این زمینه تفاوت نفت دیگر کشورها با نفت ایران است که در صورت تغییر سیستم پالایشگاهی هزینه سنگینی را روی دوش آتن سوار خواهد کرد.

تبعات تحریم نفتی ایران موضوعی است که در گزارش شبکه آمریکایی ان بی سی نیز بدان اشاره شده است. در این گزارش آمده است:در حالی که قرار بود در اواسط ماه جاری میلادی اتحادیه اروپا بحث تحریم نفتی ایران را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن تصمیم گیری کند، اما در گزارش های خبری به این نکته اشاره شده است که اتحادیه اروپا قصد دارد بررسی تأخیر در تحریم نفتی ایران را در دستور کار خود قرار دهد. منابع مطلع در اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که آغاز ممنوعیت خرید نفت ایران توسط کشورهای این اتحادیه ممکن است چند ماه طول بکشد، چون بعضی از این کشورها برای آماده کردن اقتصاد خود برای این ممنوعیت نیازمند زمان هستند.

این شبکه در مورد تبعات تحریم نفتی ایران با این عنوان که تحریم نفتی ایران باعث گسترش هر چه بیشتر فاجعه اقتصادی اروپا خواهد شد، آورده است: اگر تحریم نفتی ایران انجام شود، این مسئله باعث افزایش شدید قیمت نفت و در نتیجه طاقت فرسا تر شدن تلاش اروپا برای حل بحران اقتصادی این اتحادیه خواهد شد.

تحلیلگران و کارشناسان هشدار می دهند که اگرچه دولت های اروپایی به تازگی بر سر ممنوعیت وارد کردن نفت ایران به توافق رسیده اند، اما با وجود این چندین کشور اروپایی به شدت نیازمند وارد کردن نفت از ایران هستند و در بین این کشورها یونان به دلیل اوضاع بسیار آشفته اقتصادی خود، اوضاع به مراتب نامساعد تری دارد. چرا که 30 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند.

با توجه به این مسئله در صورتی که تحریم ها بر ضد نفت ایران اعمال شود، این مسئله منجر به سقوط کامل اقتصاد یونان خواهد شد.  از سوی دیگر در پی سقوط کامل اقتصاد یونان، اقتصاد کشورهای همسایه آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در نتیجه اروپا مجبور خواهد بود به دوران بحران و فاجعه اقتصادی خود بازگردد.

به گزارش فارس، یکی از کارشناسان اقتصادی در این باره می گوید: بیایید فرض کنیم که سران اروپا آنقدر احمق باشند که با آمریکا در تحریم نفتی ایران مشارکت کنند. این مسئله به این معنا خواهد بود که اروپا از روزانه 250 تا 450 هزار  بشکه نفت محروم خواهد شد. با وجود این بیشترین و بدترین تاثیر آن بر روی کشورهایی مانند ایتالیا و یونان خواهد بود، اما به نظر نمی رسد یونانی ها تمایلی برای فرستادن گردن خود به زیر تیغ به خاطر اروپایی ها باشند. چرا که ایران تنها کشوری است که برای آنان نفت را بر اساس خواسته ها و منافعشان تامین می کند. این مسئله قطعا اقتصاد یونان را نابود خواهد کرد.

اما از سوی دیگر با توجه به تهدید ایران در مورد بستن تنگه هرمز، کارشناسان بر این باورند که بروز هر گونه درگیری میان ایران و آمریکا می تواند برای قیمت جهانی نفت بسیار فاجعه بار باشد. اگرچه برخی تحلیل گران بر این باور هستند که احتمال کاهش تنش ها میان ایران و غرب تا پایان ماه جاری میلادی وجود دارد.

علاوه بر این شوک اقتصادی ایران در بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت،کلاف گمشده خروج از بحران اقتصادی اروپا و این سه کشور بحران زده را پیچیده تر خواهد کرد. چرا که بر طبق پیش بینی موسسه فرانسوی 'سوسیته جنرال' اگر تنگه هرمز بسته شود، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال از 200 دلار فراتر می‌رود.

حال اینکه با تحریم و بستن تنگه کشوری توانایی صادرات نفت از تنگه را خواهد داشت یا نه، سوالی است که باید در نشست آتی اتحادیه اروپا بدان پاسخ داده شود. همین نگرانی از تداوم انتقال نفت است که معاون وزیر خارجه چین را مجبور به واکنش نسبت به تحریم نفت ایران می کند.

به گزارش "پرس‌تی‌وی" "کُی تیانکای" در آستانه سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین جهت متقاعد کردن پکن به تحریم نفت ایران اعلام کرد؛ پکن مخالف وضع هرگونه قوانینی برای تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران بوده و معتقد است گفتگو تنها راه ممکن برای حل موضوع برنامه اتمی تهران است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها