کد خبر: ۳۴۶۴۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۲۹ مهر ۱۳۹۴
فواد ایزدی :
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: منابع متعددی در زمینه نفوذ دشمن و چگونگی آن وجود دارد ولی به نظر می‌رسد مسئولان دولت هیچ آگاهی از ادبیات دانشگاهی و آکادمیک پیرامون نفوذ ندارند.

به گزارش پایگاه 598، فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون نفوذ دشمن در کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب نفوذ را به انواع نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی لیست کردند. البته بحث نفوذ بحث جدیدی در دنیا نیست. دولت آمریکا و برخی از دولت‌های اروپایی سالهاست علاقه‌مند به نفوذ برای کنترل و مدیریت کشورها هستند.

وی نفوذ از طریق اشغال کشورها، نفوذ از طریق مستقر کردن نیروهای دست‌نشانده و نفوذ از طریق نزدیک کردن نهادهای ثروت به نهادی قدرت را از انواع روش‌هایی دانست که غرب و آمریکا از آن برای نفوذ استفاده می‌کنند و افزود: غرب و آمریکا برای اینکه این مدیریت را ایجاد کنند نیاز به نفوذ دارند، در گذشته کشورهایی که می‌خواستند در کشورهای دیگر نفوذ کنند با اشغال این کار را انجام می‌دادند. قبل از جنگ جهانی دوم به این صورت بود که کشورهای غربی برای سلطه در کشورهای دیگر، نیرو پیاده می‌کردند و دست به اشغال آن کشور می‌زدند و فردی را در رأس آن حکومت قرار می‌دادند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم شرایط جدیدی برای کشورها پیش آمد، انگلیس ضعیف شده بود، فرانسه در طول جنگ اشغال شده بود و دیگر ادامه آن سیستم استعماری امکان نداشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: به خاطر تغییرات پیش آمده خیلی از کشورها مستقل شدند ولیکن کشورهای غربی قبل از اینکه کشورهای اشغال شده را ترک کنند افراد دست نشانده و هماهنگ با خودشان را مستقر می‌کردند که این نوع دوم نفوذ و کنترل بود. یعنی نفوذ یک کشور غربی در یک کشور به ظاهر مستقل ولی در عمل غیرمستقل که قبل از انقلاب ما با چنین وضعیتی روبرو بودیم.

ایزدی تصریح کرد: ما به صورت رسمی هیچ وقت مستعمره نبودیم ولی در زمان شاه نفوذ گسترده آمریکا و کشورهای غربی را در ایران تجربه کردیم، چون کسی در رأس حکومت بود که توسط غرب و آمریکا به حکومت رسیده بود.

وی افزود: غرب و آمریکا بعد از مدتی دیدند نوع دوم نفوذ هم جواب نمی‌دهد، یعنی حکومت‌های دیکتاتوری تجربه خیلی موفقی برای کشورهای غربی نبوده است چون ممکن بود در آنها مانند ایران مردم انقلاب کنند و بعد حکومتی به شدت ضداستعماری سر کار بیاید و اینکه نوع حکومت‌های دیکتاتوری نمی‌توانند به صورت بلندمدت منافع کشورهای غربی را تأمین کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دنیا معمولاً نوع حضور برای نفوذ در ابتدا حضور اقتصادی بوده است یعنی شرکت‌های چندملیتی به کشورهایی که محدودیت‌های لازم را برای مدیریت تجارت خودشان ندارند، وارد می‌شوند و به خاطر عدم این محدودیت شرکت‌های بزرگ امکان حضور فعال پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها برای توسعه خودشان در کشور میزبان، از نیروهای بومی خود افرادی را استخدام می‌کنند که با خودشان و تفکر غربی هماهنگ هستند.

ایزدی تصریح کرد: این نیروهای بومی که از نظر مالی وضعشان خوب شده است و هم مرتبط با شرکت‌های چندملیتی هستند و هم عقبه مالی گسترده‌ای دارند معمولاً در کشورها خودشان را به نهادهای قدرت و ثروت نزدیک می‌کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: این اتفاق در همه جا رخ می‌دهد ما هم در وضعیت فعلی با چنین وضعیتی روبرو می‌شویم، یعنی نهادهای ثروت خودشان را به نهادهای قدرت نزدیک می‌کنند.

وی افزود: همانطور که می‌بینیم مقام معظم رهبری نزدیک انتخابات که می‌شود همواره تأکید می‌کنند مراقب باشید افرادی که انتخاب می‌شوند خیلی به نهادهای قدرت و ثروت نزدیک نباشند.

ایزدی ادامه داد: نهادهای ثروت به خاطر منافع خود و تسهیلاتی که به دنبال آن هستند به نهادهای قدرت نزدیک می‌شوند و به همین خاطر نیاز دارند روابط خوبی با دولت‌ها داشته باشند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در این طی 30 الی 40 سال گذشته چون در حکومت‌ها یک ظاهر دموکراسی و انتخابات وجود دارد، نهادهای قدرت برای فعالیت‌های سیاسی و جبران هزینه‌های انتخاباتی نیاز به منابع دارند. نهادهای ثروت هم در همه جای دنیا من‌جمله آمریکا این منابع مالی را تأمین می‌کنند.

وی تأکید کرد: وقتی نهادهای ثروتی که عقبه بین‌المللی غربی دارند خودشان را نزدیک به نهادهای قدرت می‌کنند قدرت را وام‌دار خودشان می‌کنند و بعد نهادهای قدرت که وام‌دار و منتقل به کشورهای غربی شدند در عمل هماهنگ می‌شوند.

ایزدی افزود: در سازمان ملل هم می‌بینیم که برخی مواقع در رأی‌گیری‌ها، کشورهایی که نباید علیه ما رأی بدهند این کار را می‌کنند و علیه ما رأی می‌دهند، چون به نوعی مرتبط با شرکت‌های چندملیتی غربی هستند و این همان روش سوم نفوذ است که ظاهر شیک‌تری دارد.

این استاد دانشگاه گفت: اکنون در دوران پسابرجام هستیم، اتفاقی که رخ می‌دهد این است که دولت آمریکا و مسئولان این دولت بارها تکرار کرده‌اند که ما به دنبال تغییر در ایران هستیم. اوباما که نتوانست در آمریکا بر اساس شعاری که داده بود تغییر ایجاد کند، علاقه‌مند به ایجاد تغییر در ایران است.

وی افزود: آنها احساس می‌کنند فرصتی پیدا کرده‌اند که می‌توانند در حوزه‌های مختلف در ایران حضور پیدا کنند تا همان سیستمی را که در کشورهای دیگر با موفقیت پیاده کردند در ایران هم پیاده کنند. یعنی شرکت‌های چندملیتی وارد ایران شوند و منافع خود را دنبال کنند.

وی گفت: شرکت‌های ضدملیتی که وارد ایران شوند به دنبال آوردن فناوری برای ما و خودکفا کردن ما نیستند آنها به دنبال بازار فکر، کارگران ارزان و منافع خودشان هستند. ایران هم برای آنها جذابیت‌هایی دارد که آنها را علاقه‌مند کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: اینها به دنبال این هستند که در حوزه‌های مختلف در ایران حضور داشته باشند و نفوذ اقتصادی خود را گسترده‌تر کنند تا این حضور تبدیل به نفوذ سیاسی و امنیتی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد در دولت دوستان هیچ آگاهی از ادبیات دانشگاهی و آکادمیک پیرامون نفوذ ندارند. منابع متعددی در این زمینه وجود دارد که نفوذ چگونه اتفاق می‌افتد یا اگر هم آگاهی دارند به روی خودشان نمی‌آورند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها