کد خبر: ۳۴۶۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۰ دی ۱۳۹۰
اعتراف واشنگتن پست به سیاست های دوگانه آمریکا:
خواننده های نکته سنج واشنگتن پست به حادثه ای که کمتر از دو سال پیش برای ”فرقان دوگان“، جوان نوزده ساله امریکایی ترکیه ای در کشتی حامل کمک های مردمی برای غزه رخ داد اشاره کردند. در رابطه با پرونده حکمتی، مدام بر امریکایی بودن او تاکید می شود اما از فرقان دوگان که توسط اسرائیلی ها و به طرز فجیعی کشته شد هیچ حرفی به میان نیامده و نمی آید. جالب است که سیاست های دوگانه و تبعیض آمیز امریکا در قبال حقوق بشر، گریبانگیر مردم خود این کشور نیز شده است.
سرویس بین الملل پایگاه 598؛ ضربه های پیاپی وارده به پیکر غول اطلاعاتی امریکا، هیمنه ی سازمان اطلاعات این کشور را شکسته و باعث نگرانی بیش از پیش آنها از اقدامات ضد اطلاعاتی ایران شده است. این امر با دستگیری امیر میرزایی حکمتی، که خود به جاسوسی برای امریکا اعتراف کرده است، تشدید شد و توجه رسانه های خارجی و مخصوصا امریکا را عمیقا به خود معطوف داشت.

در مقاله ی واشنگتن پست و مقالاتی از این دست، نگرانی و واهمه امریکایی ها از توان شگفت انگیز اطلاعاتی ایران به وضوح مشهود است که این نکته را می توان از تحلیل های شتابزده و بیان نکته های انحرافی که به وفور در تحلیل های اینان یافت می شود فهمید.

نکته ی قابل توجه در مقاله ی پیش رو نکته ای است که از چشم یک امریکایی خواننده این مقاله نیز دور نمانده بود: رسانه های امریکایی مدام بر امریکایی بودن امیر حکمتی تاکید دارند و از این طریق افکار عمومی مردم خود را با احساس درگیر کرده و اجازه برخورد منطقی به آنها نمی دهند. اما آیا برای همه نمونه های مشابه، یعنی وقتی پای یک امریکایی با تابعیت دوگانه تابعیت هر کشوری دچار مشکلی می شود، برخورد ها همین گونه است؟ خواننده نکته سنج واشنگتن پست به حادثه ای که کمتر از دو سال پیش برای ”فرقان دوگان"، جوان نوزده ساله امریکایی ترکیه ای در کشتی حامل کمک های مردمی برای غزه رخ داد اشاره کرد. در رابطه با پرونده حکمتی، مدام بر امریکایی بودن او تاکید می شود اما از فرقان دوگان که توسط اسرائیلی ها و به طرز فجیعی کشته شد هیچ حرفی به میان نیامده و نمی آید. جالب است که سیاست های دوگانه و تبعیض آمیز امریکا در قبال حقوق بشر، گریبانگیر مردم خود این کشور نیز شده است.

واشنگتن پست در مقاله روز گذشته خود این چنین نوشت: "به گزارش رسانه های دولتی، دادگاهی در ایران، یک شهروند امریکایی را به جرم فعالیت برای سازمان سیا، به اعدام محکوم کرد.

مقامات ایران مدعی اند امیر میرزایی حکمتی، که سابقا در نیروی دریایی امریکا مشغول به کار بوده، قبل از اعزام به ماموریت های جاسوسی در ایران، آموزش های ویژه را در پایگاه های [نظامی-امنیتی] امریکا در عراق و افغانستان گذرانده است. حکمتی، 28 ساله، در آریزونا متولد شده است ولی تابعیت دوگانه دارد. امریکا، جاسوس بودن او را تکذیب کرده است.

حکمتی بیست روز برای فرجام خواهی فرصت دارد که در این مدت زمان، تنشهای بین ایران و امریکا افزایش خواهند یافت.

ایالات متحده به دنبال اعمال تحریم های شدید علیه ایران به دلیل برنامه ی هسته ای اش است. در روز دوشنبه، دیپلمات هایی که در وین حضور داشتند به سرویس های خبری گفتند که ایران، با بکارگیری پروسه ای که توسط آن، اورانیوم به دست می آید و بوسیله آن می توان بسیار سریعتر از حالت عادی به سلاح هسته ای دست یافت، غنی سازی اورانیوم را در پناهگاه کوهستانی زیرزمینی آغاز کرده است.

ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای اش فقط برای کسب انرژی و اهداف علمی است و نه برای ساخت سلاح هسته ای.

در همین هفته گذشته، ایران به یک ناو هواپیمابر ایالات متحده هشدار داد که به منطقه فوق استراتژیک تنگه هرمز وارد نشود؛ این اقدام باعث برانگیخته شدن هشدارهایی جدی از ارتش ایالات متحده نسبت به هرگونه اقدامی شد.

مکان و زمانی که حکمتی در آن دستگیر شده، نامشخص است. به نقل از آسوشییتد پرس، گزارش های خبری ایران حاکی از آن بود که او در اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر بازداشت شده است. به گزارش خبرگزاری نیویورک تایمز، وزیر اطلاعلات ایران گفت مامورین این وزارت، مرد جوانی را از پایگاه هوایی بگرام در افغانستان دنبال کرده و پس از اینکه از مرد رد شده است، او را بازداشت کرده اند. اعضای خانواده حکمتی که در میشیگان زندگی می کنند، می گویند او به ایران رفته است تا مادربزرگش را ببیند.

در واشنگتن، سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر بر بیانیه های قبلی خود مبنی بر تکذیب جاسوس بودن حکمتی تاکید کرد. ویکتوریا نولند، سخنگو، گفت مقامات ایالات متحده در سفارت سوییس در تهران مشغول به کار هستند تا درباره ی پرونده حکمتی اطلاعاتی کسب کرده و برای آزادی او منتشر کنند. دولت سوییس، حافظ منافع ایالات متحده در ایران است، زیرا ایران با واشنگتن ارتباط دیپلماتیک ندارد.

نولند گفت: ”اگر این حکم درست باشد، ما قویا آن را رد می کنیم. این اتهام که آقای حکمتی برای سازمان سیا کار می کرده یا توسط آنان به ایران فرستاده شده، کاملا غلط است. رژیم ایران سابقه ای طولانی در متهم کردن افراد مختلف به جاسوسی، اعتراف گرفتن، و بازداشت امریکایی های بیگناه به دلایل سیاسی دارد."

در ماه دسامبر، حکمتی در تلویزیون ایران ظاهر شد و ظاهرا اعتراف کرد که برای سازمان سیا کار می کند.

حکمتی در تلویزیون ایران گفت: ”نقشه آنها این بود که ابتدا مقداری اطلاعات مفید [ولی] سوخته را به ایرانی ها بدهم و کاری کنم که وزارت اطلاعات فکر کند این اطلاعات مفید هستند تا پس از آن با من تماس برقرار کنند."

او در ادامه صحبت های خود گفت: ” این کارها را بکنم تا منبع اطلاعاتی برای وزارت اطلاعات ایران بشوم، به مدت سه هفته در تهران بمانم و آنها را با این اطلاعات تغذیه کنم، مقداری پول بگیرم و برگردم."

رسانه های ایران گزارش کرده اند که حکمتی زمانی که از پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل دیدن می کرد توسط عوامل اطلاعاتی ایران شناسایی شد.

تعداد زیادی ترورهای دانشمندان هسته ای ایران و انفجارهای مرموز در مکان های نظامی و صنعتی در سالهای گذشته، ایران را بر آن داشته تا دو ملیتی هایی را که از این کشور بازدید می کنند بیشتر تحت نظر بگیرد. دولت ایران حکمتی را ایرانی می داند نه امریکایی زیرا این کشور تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش فارس، حکمتی به دلیل فعالیت برای یک کشور متخاصم، عضویت در سازمان سیا، و تلاش برای متهم کردن ایران به دخالت در تروریسم مجرم شناخته شده است.

به گزارش آسوشییتد پرس، دادگاه او را ”محارب" -که یک اصطلاح حقوقی در اسلام و به معنای ” اقامه جنگ علیه خدا" است-  و ”مفسد" – کسی که فساد را در زمین گسترش می دهد- شناخته است."



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۰
۰
۰
فزقان دوگان نه شهید فرقان دوگان
پاسخ
ف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
همون فرقان درسته
با این کلیدواژه سرچ بزن متوجه میشی:
furkan dogan
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
اگه هم منظورت رو "شهید" بود که باید بگم از نظر من هرکی تو راه عدالت کشته بشه شهیده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۰
۰
۱
به حول و قوه الهي ، حسب فرمايش پيامبر اعظم ، آينده از مومنين و پيروان علي بن ابيطالب است .
پاسخ
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۰
۰
۱
در برخورد با جاسوسان ]مریکا وانگلیس واسرائیل حتی آنها که مشکوک به جاسوسی هستند بی درنگ وبدون کمترین تشریفات باید اعدام شوند تا بدینوسیله هزینه جاسوسی ضد ایران فوق تصور بالا باشد ضمنا شاهکار های بی شمار وزارت اطلاعات هم جای تقدیر دارد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها