کد خبر: ۳۴۶۱۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
يك كارشناس صنعت خودرو با بيان اينكه دولت بايد مانع بروز هرگونه رخنه‌اي براي ايجاد فساد در ارائه تسهيلات ارزان شود، گفت:متأسفانه هنوز براي كيفيت و نوآوري خودرو كاري خاصي انجام نشده و مردم امروز با اين وام مي‌توانند همان خودروهاي گذشته را خريداري كنند.

به گزارش پایگاه 598، ابوالحسن كاكايي در گفت و گو با تسنيم، با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد ارائه وام 25 ميليون توماني براي خريد خودرو مانند قول‌هاي ديگر مسئولين باشد، اظهار داشت: در چند سال اخير دولت براي ترغيب مردم براي خريد كالاهاي مصرفي بادوام برنامه‌هاي مختلفي را پيش بيني كرده است كه از آن جمله مي‌توان به ارائه وام‌ها با درصدهاي كم اشاره كرد. اما اين موضوعات كمتر رنگ و بوي اجرايي به خود گرفته است.

وي با بيان اينكه پرداخت وام جديد خودرو مشخص نيست در چه زماني اجرايي خواهد شد، افزود: راهكار دولت براي پرداخت اين وام به چه شكل است؟، متأسفانه در طي سالهاي گذشته مردم وام‌هايي را تحت عنوان خودرو دريافت مي‌كردند اما به جاي خريد خودرو منابع دريافتي را در بانك‌ها سرمايه گذاري مي كردند.

اين كارشناس خودرو با تأكيد براينكه دولت بايد مانع بروز هرگونه رخنه‌اي براي ايجاد فساد در ارائه تسهيلات ارزان شود، گفت: نكته قابل تأمل ديگر تأمين منابع اينگونه تسهيلات است. دولت مي‌خواهد اين تزريق نقدينگي را از كجا و به چه شكل در جامعه انجام دهد كه منجر به تورم نشود.

كاكايي اضافه كرد: به اعتقاد بنده ارائه اينگونه تسهيلات در مقطع كوتاه مي‌تواند بازار خودرو را تحريك كند اما بايد در ادامه يك تحليل مناسب از ركود فعلي بازار خودرو داشته باشيم آيا مشكلات را فقط متوجه كمبود تقاضا مي‌دانيم يا مواردي ديگري نيز وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه پيش بيني بنده اين است كه 50 درصد مشكلات امروز بازار خودرو متوجه كمبود نقدينگي است، گفت: در يك سال گذشته و به ويژه در شب عيد انتظارات مردم از نتايج مثبت مذاكرات باعث شد تا اميد به كاهش قيمت در سطح جامعه بوجود امده و اين امر مانع خريد آنها شد البته خود دولت نيز در ايجاد اين انتظارات كاذب نقش موثري داشت.

اين كارشناسان خودرو با بيان اينكه مسئولين صحبت‌هاي مختلفي مبني بر حضور خودروسازان خارجي در كشور مطرح كردند كه اين امر باعث شد مردم اميد به كاهش قيمت و حضور انواع خودروها را در سطح بازار داشته باشند، تصريح كرد: به اعتقاد من هيچ اتفاق آني در صنعت خودرو آن هم به اين زودي‌ها به وجود نخواهد آمد. امروز بازار در ركود انتظاري به سر مي‌برد و بايد مسئولين براي رفع اين موضوع تدبير مناسبي را اتخاذ كنند.

كاكايي با بيان اينكه ارائه وام 25 ميليون توماني خريد خودرو مي‌تواند در محدوده خريد خودروهاي كوچك و متوسط مؤثر باشد، گفت: متأسفانه دولت كاري براي كيفيت و نوآوري خودرو انجام نداده است، مردم امروز با اين وام مي‌توانند همان خودروهاي گذشته شركت‌هاي خودروسازي را خريداري كنند و خبري از ارتقاي كيفيت نيست.

وي اضافه كرد: صنعت خودرو يك صنعت مادر است و دولت نمي‌تواند آن را رها كند اما بهتر بود در كنار اين روش دولت براي تحريك نوآوري و كيفيت در محصولات نيز تصميم مناسبي را اتخاذ كند. در يك مقطعي آمريكا با سرمايه گذاري در دو شركت خودروسازي بزرگ خود به ارتقاي سرمايه گذاري در بخش فناوريهاي نوين و ارائه سوبسيد پرداخت. حتي مردم را تشويق كرد كه اقدام به خريد اين فناوري‌هاي جديد كنند. ما نيز بايد توجه زيادي را براي تحريك تقاضا و خريد فناوريهاي جديد در سطح خودرو انجام دهيم.

اين كارشناس خودرو با تأكيد براينكه صنعت خودرو چند سالي است كه رو به افول و زيان است، اظهار داشت: پول و سرمايه از اين بخش فرار كرده است در كنار اين ماشين آلات و دستگاه‌ها نيز مستهلك شده و بايد نوسازي شوند. دولت بايد با ارائه يك راهكار مناسب زمينه توسعه صنعت خودرو كشور را فراهم آورد تا فناوري‌هاي جديد وارد اين صنعت شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها