کد خبر: ۳۴۵۶۲۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۲۵ مهر ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه 598، روزنامه اعتماد اخیراً گزارش داد: محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور اخیراً طی سخنانی در مراسم روز جهانی استاندارد اظهار کرده است:

«ما از سر ناچاری و فشار به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت نمی‌کنیم بلکه امیدواریم با گشایش‌های بین‌المللی گره از پای فعالان اقتصادی برداشته شود و به تصمیمات راهبردی در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه دستیابی به اقتصاد رقابتی دست پیدا کنیم»

 

*معنای واضحی که از این جملات نقل شده به ذهن متبادر می‌شود این است که شریعتمداری تحقق اقتصاد مقاومتی را منوط به گشایش‌های بین‌المللی می‌داند.

گشایش‌هایی که لزوماً باید صورت بگیرند، سپس گره را از پای فعالان اقتصادی بگشایند و این گره‌گشایی نیز دست آخر به اخذ تصمیمات راهبردی در تحقق اقتصاد مقاومتی بیانجامد!

این گره‌زنی نه از لحاظ علمی، نه از لحاظ اقتصاد سیاسی و نه از لحاظ دریافتی که افکار عمومی از رفتارهای دولت محترم دارند؛ کار صحیحی نیست و خرسندی عده‌ای از معاهده ویَنی دولت یازدهم نباید منجر به اظهار سخنان اینچنینی شود.

اساس شکل‌گیری تئوری «اقتصاد مقاومتی» بر درونزایی و جلوگیری از وابستگی به هر نوع مؤلفه خارجی یا غیر قابل کنترل توسط داخل است و گرنه اصل و اساس این راهبرد مهم که مصون‌سازی اقتصاد کشور است زیر سؤال خواهد رفت.

متأسفانه در دولت یازدهم تفکراتی وجود دارد که همه چیز حتی «آب خوردن مردم» و «بیمه بانوان خانه‌دار» را نیز به تحریم‌ها گره می‌زنند و بهشت آمال برخی از آنها نیز «سرمایه‌گذاری خارجی» است.

و لذا قابل پیش‌بینی بود که حتی ممکن است اقتصاد مقاومتی نیز پس از چندی در گروی سرمایه‌گذاری خارجی معرفی شود!

در همین زمینه، سعید لیلاز، از چهره‌های اقتصاددان نزدیک به جریان خاص نیز مدتی پیش‌تر درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرده بود: «ایران هر زمان بی‌پول می‌شود ‌حرف از اقتصاد مقاومتی، ساختار و ... می‌زند و هروقت پولدار می‌شویم تنها به فکر خرج کردن هستیم»!

یادآور می‌شود، قبل از این، 4 وزیر کابینه رئیس‌جمهور روحانی طی نامه‌ای سرگشاده ضمن هشدار پیرامون آثار سوء وعده‌های مذاکراتی به افکار عمومی، خواستار اصلاح تصمیمات داخلی دولت در حوزه اقتصاد شدند.

گفتنیست، مقام معظم‌رهبری در دیدار اخیری که با دانشجویان و نخبگان داشتند، درباره اقتصاد مقاومتی فرمودند: در خصوص نحوه اجرا و پیشرفت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اکنون زمینه بحث نیست اما از پیشرفت این سیاست‌ها خشنود نیستم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها