کد خبر: ۳۴۵۵۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۲۵ مهر ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، وعده‌های مطرح شده درباره ارتقای وضعیت معیشت فرهنگیان با اجرای برنامه‌هایی مانند طرح رتبه‌بندی، همگان را چشم‌انتظار فرا رسیدن مهرماه نگاه داشت اما به نظر می‌رسد اقدامات صورت گرفته در وزارت آموزش‌وپرورش و شیوه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید اجرایی شد نتوانسته آنطور که باید در جهت رضایت این قشر موثر واقع شود.

در همین حال نمایندگان مجلس هم که از نحوه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان رضایت چندانی ندارند چارچوب و اصول طرح رتبه‌بندی اجرا شده در آموزش‌وپرورش را با آنچه مدنظر بهارستان‌نشینان بوده متفاوت عنوان کرده‌اند! این در حالی است که  علاوه بر این موضوع وضعیت به کارگیری معلمان حق‌التدریسی هم در این مقطع زمانی مزید بر علت شده تا عامل دیگری برای تشدید نارضایتی فرهنگیان و نمایندگان ملت باشد. در شرایطی که آموزش‌وپرورش با کمبود مربی بهداشت، معلم ورزش و مشاور دست و پنجه نرم می‌کند پیشنهاد مجلس مبنی بر به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریسی را به بهانه مشکلات مالی رد کرده است! به هر حال مشخص نیست وضعیت نارضایتی‌هایی که این روزها پیرامون موضوعات گوناگون از رتبه‌بندی گرفته تا استخدام حق‌التدریس‌ها وجود دارد، به کجا می‌انجامد و سرانجامش چیست؟ شاید در روزها و ماه‌های آینده با اجرای بخش‌های دیگری از طرح رتبه‌بندی معلمان ابعاد متفاوت‌تری از این طرح پر حاشیه مشخص شود.

نارضایتی معلمان از طرح رتبه‌بندی
این در حالی است که بسیاری از معلمان نسبت به نحوه اعمال طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق معترضند و می‌گویند تناسبی بین سابقه و مدرک تحصیلی وجود ندارد. سیدحسین نقوی‌حسینی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: همانطور که پیش از این در بیانیه فراکسیون فرهنگیان اعلام کردیم، آنچه به عنوان طرح رتبه‌بندی از طرف دولت اجرا می‌شود با آنچه در مجلس بود، متفاوت است. وی گفته است: مجلس در پی تغییر ماهیت جایگاه معلم بود و اعتقاد داریم که باید ماهیت معلمی را از حالت اشتغال و کارمندی خارج کنیم و به یک حوزه فعالیت علمی و فرهنگی تغییر دهیم.

نقوی‌حسینی افزود: آنچه مجلس به دنبال آن بود، این است که رتبه‌بندی شامل همه نیروهای آموزش‌وپرورش شود و حتی درباره بازنشستگان قابل اعمال باشد اما با آنچه از طرف دولت اجرا می‌شود بخش عمده‌ای از معلمان از مدار بهره‌مندی از رتبه‌بندی خارج می‌شوند و این طرح شامل بازنشستگان فرهنگی نمی‌شود. رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه دایره محدود طرح رتبه‌بندی یکی از اشکالات آن است، بیان داشت: بسیاری از معلمان نسبت به نحوه اعمال طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق و مزایای خود اعتراض دارند و اعلام می‌کنند تناسبی بین سابقه و مدرک تحصیلی وجود ندارد. وی تصریح کرد: پرسش دیگری که معلمان دارند این است که  این افزایش حقوق به جهت رتبه‌بندی به کدام بند حقوقی در احکام اضافه می‌شود، آیا موقت بوده یا دائمی است و در بازنشستگی اثر دارد؟

واکنش به پیشنهاد بهارستان
از دیگر موضوعاتی که این روزها به محل بحث بین مدیران وزارت آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس تبدیل شده موضوع جذب نیروهای حق‌التدریسی است. مجلس برای ساماندهی این افراد راهکارهای به‌کارگیری آنها را ارائه کرد اما رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌وپرورش در واکنش به این پیشنهاد  اذعان داشت: از مربیان پیش‌دبستانی به صورت حق‌التدریس برای حضور در کلاس درس استفاده خواهیم کرد و نیاز خود به مربی بهداشت، تربیت بدنی و مشاور را از این طریق تأمین نخواهیم کرد. محمدحسین سلیمی‌جهرمی خاطرنشان کرد: اولویت ما استفاده از مربیان پیش‌دبستانی در کلاس درس است و تصمیمی مبنی بر استفاده از مربیان پیش‌دبستانی در بخش‌‌های دیگر به عنوان مربی بهداشت، تربیت بدنی یا مشاور نداریم، چرا که امکانات بودجه‌ای به ما اجازه پرداخت حق‌التدریس در این بخش‌ها را نمی‌دهد.

اعتراض چندباره مربیان پیش‌دبستانی
جالب اینجاست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 28 مرداد با حضور 201 نماینده تشکیل جلسه دادند که در نهایت جذب حق‌التدریسی مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی در آموزش‌وپرورش مصوب شد. براساس ماده واحده تصویب شده در این طرح وزارت آموزش‌وپرورش مکلف شد فقط معلمان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزش‌وپرورش را با توجه به رشته تحصیلی،‌ نیاز و جنسیت به صورت حق‌التدریس جذب کند. بار مالی این قانون در حد سقف حق‌التدریس سالانه و از محل حق‌التدریس پرداختی به معلمان رسمی و خروج بازنشستگان آموزش‌وپرورش تأمین می‌شود و به‌کار‌گیری این نیروها الزامی برای استخدام رسمی نیست. با وجود این مصوبه مجلس، باز هم برخی نیروهای پیش‌دبستانی که رشته تحصیلی آنها غیرمرتبط است، اقدام به اعتراض کردند و تجمعاتی را مقابل مجلس داشتند. جبار کوچکی‌نژاد، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به تسنیم گفته است: هم‌اکنون 2 گروه از افراد معترضند، گروه نخست آموزشیاران نهضت که به صورت فرد به فرد اقدام به آموزش افراد بی‌سواد می‌کردند. گروه معترض دوم، افرادی هستند که در مقطعی از زمان به صورت حق‌التدریس با آموزش‌وپرورش همکاری داشته‌اند اما به دلایل  گوناگون ترک خدمت کرده و همکاری خود را قطع کرده‌اند.

کمبود مشاور و مربی در آموزش‌وپرورش
نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد:‌ در جلسه کمیسیون با وزیر آموزش‌وپرورش مشکل این گروه از افراد را بازگو کرده و توضیح دادیم اگرچه در قانون مصوب مجلس ذکر شده است که نیروهای پیش‌دبستانی و شرکتی به صورت حق‌التدریس جذب شوند اما بررسی شود تا افرادی که در گذشته به صورت حق‌التدریس با آموزش‌وپرورش همکاری می‌کردند در صورت داشتن شرایط لازم همانند پیش‌دبستانی‌ها به صورت حق‌التدریس جذب شوند، چرا که تعداد این افراد زیاد نیست. بنابراظهارت کوچکی‌نژاد ‌ مدیران آموزش‌وپرورش در جذب نیروهای پیش‌دبستانی و شرکتی به صورت حق‌التدریس فقط از آنها به عنوان معلم برای کلاس درس استفاده می‌کنند اما باید توجه داشت که هم‌اکنون آموزش‌وپرورش به مربی بهداشت، مشاور و معلم ورزش نیاز دارد بنابراین می‌تواند به صورت حق‌التدریس این کمبودها را جبران کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها